مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به بیش از 50سال سابقه فعالیت مخابرات در استان اصفهان، دسترسی مردم به فیبرنوری و استفاده از این ظرفیت را، زمینه ای برای فراهم شدن سرعت و پایداری بیشتر در فناوری ارتباطات عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، اسماعیل قربانی درصحبت از تغییر مخابرات ایران از یک شرکت دولتی به خصوصی در سال 88 با 2میلیون و 400هزار مشترک تلفن ثابت، اعلام کرد: در حال حاضر بیش از ۳میلیون خط تلفن ثابت در استان اصفهان وجود دارد. این شرکت نیز توانست در راستای کوچک سازی دولت و کاهش بارمالی اقدام کند. چنانچه، مخابرات طی این سال ها، حدود 100هزار میلیارد تومان به دولت پرداخت کرده است.

او با اذعان به توسعه 2برابری شبکه فیبر نوری در استان، گفت: استان اصفهان در سرویس مبتنی بر فیبر نوری به یکی از استان‌های پیشران در کشور تبدیل شده و  طی پنج سال آینده همه مشترکان تلفن ثابت به سرویس فیبر نوری مجهز خواهند شد و براساس تکالیف دولت تا سه سال آینده ۲۰میلیون خانواده تحت پوشش قرار می گیرند.

قربانی، میانگین سرمایه گذاری برای پورت پرسرعت در یک واحد مسکونی را بین  ۳و نیم تا ۵میلیون تومان برحسب تراکم و پراکندگی جمعیت عنوان کرد و افزود: اکنون، 650هزارمشترک دارای پورت پرسرعت داریم. همچنین، 36هزارمشترک از طریق فیبرنوری به اینترنت متصل هستند.

وی در ارتباط با افزایش تعرفه تلفن ثابت بیان کرد: برای نگهداری خط، پرداختی مشترکان تلفن‌های ثابت در اصفهان ماهانه ۱۵ هزار تومان و در دیگر شهر‌های استان اصفهان ۱۰ هزار تومان در پرداختی‌های مشترکان از ابتدای شهریور ماه سال جاری اعمال شده است.

قربانی با اعلام اینکه حداقل هزینه نگهداری ماهانه خط تلفن ثابت در استان اصفهان به طور میانگین ۳۰هزارتومان است، توضیح داد : با تجمیع سایر هزینه‌های پرداختی از سوی مشترکان، حدود ۷۰درصد آن تأمین می‌شود و برای نگهداری خطوط تلفن ثابت روستاها فعلا هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان اضافه کرد: از ۹۳۱روستای بیش از ۲۰خانوار استان اصفهان، ۹۲۰ روستا خط تلفن ثابت دارند و بسیاری تحت پوشش تلفن همراه هستند. همچنین، 7میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک تلفن همراه و 2میلیون و ۵۰۰هزار مشترک تلفن ثابت در استان اصفهان هستند که بالغ بر ۹۵درصد جمعیت استان تحت پوشش تلفن همراه است.

قربانی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ستاد تنظیم بازار طبق کمیسیون تنظیم مقررات و شورای رقابت، بیان کرد: مشترکان تلفن ثابت از ابتدای شهریورماه ۱۴۰۱ با پرداخت فقط ۱۵هزار تومان در اصفهان، از۳۳۳۳ دقیقه مکالمه شهری یا ۴۴۴دقیقه مکالمه بین شهری و یا ۲۳۸دقیقه مکالمه با تلفن همراه بهره مند می شوند. همچنین در سایر شهرستان های استان می توانند فقط با پرداخت ۱۰ هزار تومان از۲۶۶۶ دقیقه مکالمه شهری یا ۳۵۵ دقیقه مکالمه بین شهری و یا ۱۹۰ دقیقه مکالمه با تلفن همراه بهره مند شوند.

او با اشاره به اینکه شرکت مخابرات مراحل قانونی را برای اعمال تعرفه های جدید طی نموده است، هزینه هردقیقه تلفن همراه را 60تومان و تلفن ثابت را45ریال اعلام کرد و یادآورشد: هیچ گونه افزایشی در صورتحساب مشترکان در روستاها اعمال نشده و با همان تعرفه قبلی محاسبه می شود. ضمن آنکه هیچ اپراتوری بدون مجوز مخابرات، حق اعمال تغییر در تعرفه را ندارد.

قربانی با اذعان به هزینه های بالای نصب و راه اندازی خط تلفن ثابت، بیان کرد: با توجه به تورم موجود برای راه اندازی هر خط تلفن ثابت حدود ۵میلیون تومان هزینه می شود در صورتیکه مشترکان فقط با پرداخت ۲۰۰هزار تومان از خدمات ارتباطی برخوردار می شوند.

قربانی درباره جشنواره ابر و باد توضیح داد: شرکت مخابرات به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان در بخش‌های مختلف، سرویس‌های متنوع و جذابی برای مشتریان فاقد اینترنت پرسرعت یا افرادی که مایل به ارتقای سرعت سرویس برای انجام فعالیت‌ها با حجم ترافیک بالا هستند، ارائه می‌کند که فرصتی استثنایی برای افراد فاقد اینترنت است.

مدیرعامل مخابرات منطقه اصفهان گفت: در این کمپین سرویس‌هایی با فناوری‌های مختلف شامل سرینو( VDSL)  و تانوما (FTTH) با سرعت‌های مختلف از ۸ مگابیت بر ثانیه تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه با حجم ترافیک بالا ارایه شده است.

فرزانه افسرطه