در نشست اعضای تشکل تولید و تجارت با خبرنگاران، مهمترین رویکردهای این گروه برای ورود به دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان با شعار "اتاقی برای آینده" تشریح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، تشکل تولید و تجارت بعنوان یک جریان فکری از ۱۲سال پیش شکل گرفت که کاملا هدفمند و براساس باورهای خود درزمینه تولید و تجارت فعالیت نمود و سپس در جهت فرایند بهبود محیط کسب و کار وارد نهمین دوره اتاق شد. این تشکل مدعی است که در دهمین دوره تلاش می کند تا بصورت استرتژی محور و هدفمند با رویکردی تحول گرا برای آینده ای که ترسیم نموده است، نقشه راه داشته باشد، استراتژی ها را به فرایند تیدیل نماید و سپس آنها را شاخص گذاری، ابلاغ و در معرض اطلاع عموم قرار دهد.

این تشکل نیز مدعی است که براساس انتخابات فعالیت نمی کند بلکه بعنوان یک جریان فکری با نگاهی بلند مدت برای آینده گام برمی د ارد. چنانچه، برای افراد انتخابی در دهمین دوره اتاق بازرگانی، مسئولیت مشخص طبق جایگاه تیمی طراحی و برنامه ریزی می شود.

گفتمان ما در بخش خصوصی، گفتمان توسعه گرا است

مسعود گلشیرازی، کاندید دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به شعارهای پیشین تیم خود بیان کرد: تعامل برای تحول، اتاق اتفاق تازه می خواهد، اتاق شاخص می خواهد و امروز اتاقی برای آینده را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده ایم.

گلشیرازی در جایگاه رئیس دوره نهم اتاق اصفهان گفت: برای برون رفت از شرایط حاضر، مشارکت بخش خصوصی بیش از پیش مورد توجه بوده و اگر در این دوره بیش از 60 عضو اتاق کاندید می شوند، حاکی از توانمندی و برخورداری از تفکراتی است که احساس مسئولیت و مشارکت در کار تیمی را در دستور کار خود قرار داده اند. در شرایطی که دچار التهابات اقتصادی هستیم، لازم است در اتاق آینده همه اعضا در قالب 75 سیستم و ساختاری که در اتاق نهم ایجاد شده است، با همدیگر همکاری کنند تا سینرژی حاصل شود.

به گفته گلشیرازی، حفظ بقا و شرایط موجود باید در اولویت باشد و این موضوع، اهم برنامه ایست که در اتاق باید مورد توجه قرارگیرد. همچنین، در تسهیل بخشی به تحقق شاخص های بهبود کسب و کار، شبکه سازی بین اعضا، توجه به توسعه سرمایه گذاری و تعهد به مسئولیت ها نباید فراموش شود.

رئیس اتاق نهم با اذعان به اینکه امروز دنیا در عصر هوشمند حرکت می کند، از ضرورت پیاده سازی هوش تجاری، هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال همگام با جهان سخن راند و توضیح داد: در این مسیر باید برای تورم شدید که منجربه محدودیت دسترسی به منابع برای مصرف کنندگان شده است، چاره ای اندیشید. در این برهه، لازم است تولیدکنندگان راهکارهای توسعه بازار و توسعه فروش در بازارهای صادراتی را تقویت نمایند و اتاق دهم باید با ایجاد تیم های خود، این مسیر را طی کند.

او از دو رویکرد محافظه گرا و توسعه گرا در اتاق های بازرگانی نام برد و اعلام کرد: گفتمان ما در بخش خصوصی، گفتمان توسعه گرایی است و فرایند نیز در اولویت قرار دارد. وی افزود: اتاق نهم یک درس به ما داد و آن رسیدن به یک استراتژی مشخص بود. اکنون با ارج نهادن به همت همه کاندیداها، تشکل تولید و تجارت برای تحقق این برنامه، نیاز به به اقتاع تیم خود دارد تا با اطلاع از چگونگی کار تیمی و سیستمی بتوانیم لبخند رضایت را بر لبان مردم ببینیم.

گلشیرازی با اشاره به شعار شاخص محوری در دوره نهم، از اجرای ارزیابی های دوره ای منسجم با هدف رضایت سنجی خبر داد و افزود: در یک جامعه آماری بالای ۶۰درصد اعضا در این نظرسنجی مشارکت داشتند و رضایت کلی بالای ۸۵درصد اعلام شد. از وقت و آبرروی خود گذاشتیم تا شهر و کشورمان حرکت کند و خوشبختانه امروز براساس آخرین ارزیابی اتاق ایران، اتاق اصفهان و تهران در بین اتاق های کشور در شاخص ها، توجه به تشکل ها و شفافیت و انضباط مالی رتبه برتر را کسب کرده اند.

کاندید دوره دهم با اعتقاد راسخ به کار تیمی، اظهار کرد: گذر از راههای صعب العبور فقط با فعالیت تیم محقق می شود. اینکه شورای گفتگوی اتاق اصفهان در این 4سال، رتبه اول کشوری را داشته، حاکی از فعالیت تیمی است. همچنین در نتیجه کار تیمی، درسال 97، شاخص محیط کسب و کار اصفهان در رده 5 از آخر بود ولی امروز به 5 از اول رسیده، هرچند که نسبت به شاخص جهانی وضعیت مطلوبی نیست.

او درباره اصفهان ستیزی توضیح داد: بنظر می رسد، اصفهان ستزها منافع بلندمدت را به اتفاقات کوتاه مدت ترجیح نمی دهند و اصفهان ستیزها بعضا در خود اصفهان هستند. درواقع زمانی که قدمی به جلو برنداریم، اصفهان ستیزی است. آنچه مسلم است، در اتاق نهم، سند استراتژیک مشخص شد و حفظ شرایط موجود با حمایت از اعضا، توجه به زیرساخت های سرمایه گذاری، مسئولیت اجتماعی، شبکه سازی، حضور در عرصه بین الملل، کمک به ایجاد و افزایش تیم های صادراتی در کنار تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند مورد توجه قرار گرفته که نیازمند همگرایی استراتژیک و سدی در مقابل اصفهان ستیزی است.

رئیس اتاق اصفهان در دوره نهم، سرمایه گذاری در شرکت نمایشگاه ها و خط انتقال آب از جنوب کشور را دو مدل سرمایه گذاری موفق توسط اتاق نهم عنوان کرد و افزود: درسال آینده در شرق اصفهان، آب را خواهیم داشت.

او، مطالبه قطار پرسرعت اصفهان تهران را ضرورتی برای شریان اقتصادی اصفهان نامید که علاوه بر افزایش گردش مالی، جلوگیری از مهاجرت، کاهش آلاینده ها، ایجاد اشتغال و دیگر پیامدهای مثبت را برای اصفهان رقم خواهد زد.

مسعود گلشیرازی در بیان اقدامات اتاق برای گردشگری، از حجم سنگین اقدامات دوره نهم و دهم در حوزه گردشگری خبرداد و گفت: با سرمایه گذاری اتاق اصفهان در ایران مال تهران، پاویونی برای جذب گردشگر به اصفهان راه اندازی شده است.

باید در نگاه به بخش خصوصی تحول ایجاد شود

در ادامه، محمدیاسر طیب نیا، کاندید دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان در پاسخ به این پرسشی درباره حاکمیت بروکراتیک دولتی در تشکیلات اتاق و نزدیکی به دولت (سیاسی شدن) اظهار کرد: قرار نیست اتاق تابعی از سیاست های دولت شود و هر سیاستی را تایید یا وارد فاز توجیه سیاست های دولت شویم، با دولت ارتباط نزدیک داریم و سعی در ایجاد هم افزایی داریم. دو جریان بخش خصوصی و دولتی باید همدیگر را بپذیرند و در برخورد با اشتباهات ناصحانه عمل کنیم و در نظام تصمیم گیری دخیل شویم.

طیب نیا با اذعان به اتخاذ سیاست های مختلف در حوزه صنعت، اقتصاد و دیگر موارد، تاکید کرد: باید تحول در نگاه رخ دهد، نگاه به جایگاه اقتصاد باید تغییر یابد، در حالیکه بیش از دو دهه است که شعار بخش خصوصی را می دهیم ولی نگاه، همچنان دولتی است. لازم است برای ایجاد تحول در نگاه، بخش خصوصی با شیوه های نوین به تحقیق و توسعه بپردازد و نگاهی تحول گرا در بخش خصوصی حاکم شود تا تحول بنیادین رخ دهد و البته این امر نیازمند همراهی و نزدیکی با دولت است که حاصل آن، رشد اقتصادی است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان درباره مشکلات اصفهان بلحاظ آب و هوا، مشکلات زیست محیطی و بارگذاری بیش از حد، اعلام کرد: اصفهان در توسعه و استقرار صنایع به نهایت رسیده، شهری با بالاترین میزان آلاینده که در وضعیت آب نیز به بن بست رسیده است، آیا امروز با عدم امکان توسعه صنعت مواجهیم یا متوقف کردن توسعه صنعت، راهکار ماست؟ آنچه مسلم است، نگاه ما در توسعه صنعتی، نگاه اشتباهی بوده است و می توانیم در دوره ای کوتاه ورق را برگردانیم.

او افزود: اصفهان با برخورداری از نیروی با تخصص و تحصیلات عالی و مراکز علمی و دانش بنیان برتر می تواند با نیروی فکری خود در مقابله با کم آبی به تولید محصولات کشاورزی با ارزش افزوده بالا و نیاز آبی اندک بپردازد.

فرزانه افسرطه