ضرورت توسعه و احداث نیروگاه های تجدیدپذیر

در همایش دانش بهره وری انرژی و تقدیر از مشترکان همکار در برنامه پیک مصرف برق که با حضور معاون بهره وری انرژی ساتبا، معاون فنی مهندسی ساتبا، مدیر پشتیبانی بهره برداری و برنامه ریزی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، مدیران عامل شرکت های برق منطقه ای اصفهان، توزیع برق استان اصفهان و چهارمحال بختیاری، توزیع برق شهرستان اصفهان و مدیران بخش انرژی نهادهای مختلف صنعتی، اداری و کشاورزی برگزار شد، ضرورت توسعه و احداث نیروگاه های تجدیدپذیر با توجه به رشد مصرف برق اعلام شد.

برنامه ریزی دولت برای احداث نیروگاه های جدید

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، سعید محسنی، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان با استقبال از حضور نمایندگان بیش از 150واحد صنعتی، کشاورزی، اداری و تجاری از استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری که در تابستان سال گذشته در مدیریت مصرف با صنعت برق همکاری کردند، اظهار کرد: هدف صنعت برق، تامین زیرساخت برق پایدار با اهداف توسعه ای کشور است، بنابراین، در کنترل میزان مصرف نیازمند همکاری صنایع هستیم تا با کمترین تبعات بتوان از پیک تابستان عبور کرد و خسارات کمتری متوجه صنایع و واحدهای تولیدی شود.

محسنی با اذعان به ضرورت تامین برق مطمئن برای مشترکان، گفت: به خاطر مشکلاتی که در چند سال اخیر حادث شد، بخش قابل توجهی از بار در فصل تابستان گذشته با نظم و هماهنگی مشترکان بویژه واحدهای تولیدی مدیریت شد و امیواریم در تابستان امسال نیز با کمک و همراهی مشترکان با کمترین تبعات و کمترین آسیب برای صنایع عزیز از فصل تابستان عبور کنیم  و با تعاملی کار آمد با صنایع  بتوانیم  زمینه همکاری بیشتری را فراهم سازیم.

مهندس محسنی در تشریح وضعیت شبکه برق اصفهان گفت: شبکه برق اصفهان با حدود 2200پست توزیع و انتقال و 10هزار کیلومتر خط فوق توزیع است. پیک بار شبکه برق اصفهان حدود 6 هزار مگاوات است و 20درصد از انرژی  اصفهان از شبکه سراسری و از خارج  استان تامین می شود.

او در صحبت از برنامه ریزی دولت برای احداث نیروگاه های جدید و رفع مشکلات با عنایت به اینکه برخی از صنایع ازجمله فولاد مبارکه، سرمایه گذاری قابل توجهی در احداث نیروگاه های تجدیدپذیر کرده اند، اعلام کرد: اکنون 2هزار متقاضی احداث نیروگاه در اصفهان داریم که می تواند نوید تامین برق در آینده را همراه با رشد تقاضا بدهد.

محسنی درباره عملکرد مدیریت مصرف از تحقق 87درصدی برنامه خبر داد و افزود: امسال طبق برنامه ریزی برای شهرک های صنعتی در 6روز هفته، یک روز بطور انتخابی غیرفعال هستند و در بازه زمانی دیگری به جز از ساعت 11ظهر تا 11 شب، می توانند فعالیت عادی خود را داشته باشند. بخش های اداری نیز از ساعت 6 صبح تا 13 و با رعایت الگوهای کاهش مصرف که برای آنها تعیین شده است، مصرف خود را مدیریت می کنند و در بخش کشاورزی یک گروه در بازه زمانی 12تا 5 بعد از ظهر و گروه دیگر از ساعت 13 تا 18 چاه های خود را غیرفعال می سازند.

برخورداری بخش خانگی از پاداش با صرفه جویی مصرف برق

مدیرعامل برق منطقه ای اصفهان با اشاره به ضرورت صرفه جویی مصرف برق در بخش خانگی، از طرح های تشویقی و 2هزار تومان پاداش به ازای هر کیلووات خبر داد و افزود: چنانچه مشترکان بصورت پلکانی تا کیلواتی 500 تومان کاهش مصرف نسبت به سال گذشته داشته باشند، از تخفیفات ویژه برخوردار می شوند.

سعید محسنی با اذعان به اینکه برای افزایش بهره وری باید زیرساخت ها را تامین کنیم، یادآور شد: وزارت نیرو به دنبال این است که میزان صرفه جویی در بین مشترکان خانگی را بطور مجازی خریداری نماید و در اختیار بخش های مولد قرار دهد تا با اطمینان به کار خود ادامه دهند.

صنعت برق، حیاتی ترین زیرساخت رشد و توسعه است

در این همایش، حمید علاقمندان مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با ابراز قدردانی از همه مشترکان بویژه بخش های صنعتی و مولد که در سال گذشته همکاری و همراهی خوبی برای عبور از روزهای پرمصرف داشتند، اظهار کرد: حیاتی ترین زیرساخت برای رشد و توسعه کشورها، صنعت برق است و لازم است به منظور سرمایه گذاری و تولید برق، اقدامات بسیاری صورت گیرد تا تولید و افزایش بهره وری حاصل شود.

او ضرورت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تولید برق را مطرح کرد و افزود: اکنون در مقطعی قرار گرفته ایم که با وجود فعالیت همه نیروگاه های آبی، حرارتی و تجدیدپذیر، میزان عرضه و تقاضا در کنار هم قرار گرفته اند که ضرورت مدیریت مصرف را به ما گوشزد می کند و تلاش ما معطوف بر این است تا با مدیریت مصرف، آسیب ها را برای مشترکان برطرف یا به حداقل برسانیم. همچنین با احداث نیروگاه ها، تعادل بین عرضه و مصرف مشترکان برقرار شود.

علاقمندان با اشاره به تجربیات خوبی که از سالهای گذشته در مدیریت مصرف حاصل شده، برنامه ریزی از پیش تعیین شده و دقت در مصرف طبق منابع را بعنوان مهمترین شاخصه های مدیریت عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی برای بخش های صنعتی (شهرک های صنعتی)، اداری، کشاورزی و خانگی با استفاده از طرح های تشویقی انجام گرفته است.

ضرورت به روز رسانی خطوط تولید

مدیرعامل توزیع برق استان اصفهان اعلام کرد: ما با ظرفیتی حدود 7برابر تولید برق به نسبت کشورهای توسعه یافته، باید در به روزرسانی خطوط تولیدی متمرکز شویم و با همراهی مشترکان بتوانیم محدودیت های عرضه برق را با آرامش پشت سر بگذاریم.

او تصریح کرد: همه دغدغه ما پایبندی به برنامه است. زیرا با افزایش مصرف، قطعی فیدرها و رله های فرکانسی و مشکلات نیروگاهی ایجاد می شوند. بنابراین، همراهی جامعه الگو در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

هشدار ورود پیک زود هنگام مصرف برق در کشور

در ادامه، دکتر پیغمبرزاده معاون بهره وری انرژی شرکت ساتبا در تشریح اهمیت و ضرورت اجرای طرح های بهره وری انرژی در بخش صنعت کشور، ورود پیک زود هنگام مصرف برق در کشور را با بیش از 60 هزار مگاوات در اولین روزهای خردادماه را در مقایسه با پیک سال گذشته که در 24خرداد با حدود 70هزار مگاوات اتفاق افتاد، مستلزم دقت و تامل بیشتر در مدیریت مصرف است.

معاون بهره وری انرژی شرکت ساتبا ادامه داد: با نگاه به روند مدیریت مصرف انرژی طی 20 سال گذشته خواهیم دیدکه تدبیر و برنامه ریزی در قالب تبصره13 قانون بودجه سال 85 و 86  به درستی انجام شد و با اقدامات موثر شاهد حل شدن مشکل واردات بنزین و بیش از 100 میلیارد دلار صرفه جویی در این عرصه گردید.

پیغمبرزاده با اذعان به اینکه ارتقای بهره وری انرژی در صنایع بسیار حائز اهمیت و موضوعی بلندمدت و میان مدت است، از امکان انجام اقداماتی در کوتاه مدت در سال گذشته در استان یزد خبر داد و افزود: حدود 7هزار مگاوات توانستیم به ظرفیت تولید اضافه کنیم.

امضای تفاهم نامه با وزارت صمت برای احداث 10هزار مگاوات نیروگاه

او توضیح داد: در عرصه برق با توجه به عدم توسعه قابل قبول نیروگاه ها ومصرف روزافزون برق متاسفانه سوء تدبیر صورت گرفته و مشکلات حال حاضر صنعت برق را رقم زد که سال گذشته با دستور وزیر نیرو مبنی بر تشکیل کارگروه مدیریت تقاضای برق، با اقدامات به موقع و عملیاتی از جمله توسعه ظرفیت نیروگاهی در بیشترین سطح ممکن وبرنامه ریزی برای تکمیل سیکل نیروگاه های ترکیبی، امضای تفاهم نامه با وزارت صمت برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه از سوی صنایع اقدامات بسیار خوبی به انجام رسیده است.

دکتر پیغمبرزاده با اشاره به پیشی گرفتن همیشگی مصرف برق و کافی نبودن توسعه نیروگاهی و افزایش تولید و در مقابل کارگشا بودن مدیریت مصرف برق از سوی مشترکان و صنایع، بیان کرد: کارگروه مذکور با ایجاد یک بسته سیاستی و برنامه ریزی کامل برای مدیریت مصرف شامل هوشمند سازی مصرف، توسعه و نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان با اولویت مشترکان پرمصرف و صنایع، مدیریت و همراهی صنایع و جابجایی بار صنایع و کشاورزان، مدیریت مصرف ادارات و فرهنگ سازی و تعیین پاداش صرفه جویی اقدامات بسیار موثری انجام دادند که نتیجه آن عبور موفق از پیک سال گذشه بود.

اعمال سیاست های تشویقی در مدیریت مصرف

 معاون بهره وری انرژی شرکت ساتبا اعلام کرد: تمامی تلاش وزارت نیرو و کارگروه مدیریت تقاضا بر این بوده که با مدیریت مصرف برق در مصارف خانگی و تجاری واعمال سیاست های تشویقی برای آنها، به ازای هر کیلووات مدیریت مصرف، تا 2 هزار تومان جایزه در نظر گرفته تا با این سیاست مصرف برق را به بخش مولد و صنایع هدایت نماید که در این عرصه نیز موفقیت هایی حاصل شده است.

در اين همایش، جلسه پرسش و پاسخ صنايع با مسئولان برق اصفهان و برق استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد. همچنین،  با اهداي لوح تقدير و تندیس از 150 مشترک مولد در زمینه های تولید سیمان، فولاد، داروسازی، غلتک سازان و... كه در زمينه پيك سايي، مدیریت مصرف و  برنامه تعميرات و تعطيلات تابستان سال 1401 همكاري خوبي با صنعت برق داشته اند، تقدير گرديد.

فرزانه افسرطه