کشورهای اروپایی طی هفته‌های قبل اقدام به راه‌اندازی یک سازوکار مالی تحت عنوان spv کردند که در داخل کشور بر سر چگونگی عملکرد و میزان تاثیرگذاری آن بر فضای اقتصادی اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقد هستند چنین کانالی نمی‌تواند تاثیر چندانی داشته باشد.

ایرج توتونچیان، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفتگو با تجارت‌نیوز، اعتقاد دارد که این اقدام اروپایی‌ها صرفا در برخی موارد خاص می‌تواند اثرگذار باشد و بهتر است که ابتدا بر حل برخی مشکلات داخلی تمرکز کنیم. وی همچنین به بیان مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی سال آینده از جمله کسری بودجه و تورم بالا می‌پردازد.

توتونچیان در رابطه با تاثیرگذاری سازوکار مالی اروپا بر اقتصاد کشور می‌گوید: اقدامی که اروپایی‌ها اکنون بعد از مدت‌ها تعلل انجام داده‌اند، قادر به رفع نیازهای مهم و قابل‌توجه ما نیست. کمااینکه خودشان نیز به این موضوع اقرار کردند. چرا که خود اروپایی نیز عنوان می‌کنند که این سازوکار تنها نیازها و موارد خاص را پوشش می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: ممکن است این سازوکار در برخی موارد خاص که ذکر شده گشایش‌هایی را حاصل کند. در غیر اینصورت خودشان نیز گفته‌اند که نباید زیاد انتظار داشته باشید. به نظر می‌رسد اروپایی‌ها از یک طرف قصدا ندارند که آمریکا و تعامل اقتصادی با این کشور را از دست بدهند و از طرف دیگر به دنبال آن هستند که با اقداماتی مانند spv وانمود کنند که مستقل هستند.

این اقتصاددان می‌افزاید: تصور بنده این است که در شرایط کنونی و با وجود این همه مشکلات مختلف، بهتر است ابتدا خودمان به فکر باشیم. یعنی دائم به این فکر نباشیم که دیگران مشکلات ما را حل کنند. به عنوان یک اقتصاددان با چندین سال تجربه، اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه تمام مشکلات اقتصادی ما ناشی از تحریم است را درست نمی‌دانم.

وی می‌گوید: به نظرم در بسیاری از حوزه‌ها تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها اشتباه است و نتیجه این اقدامات اشتباه این شده که اکنون مشکلات بسیار زیادی مانند بهمن بر روی سر ما خراب شده است.

این اقتصاددان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی سال ۹۸ چه مواردی خواهد بود، می‌گوید: به نظرم در سال ۹۸ با کسری بودجه، تورم ناشی از آن مواجه و مشکلات نظام بانکی مواجه خواهیم شد. از طرفی متاسفانه اکنون در حال گسترش بازار پولی هستند. یعنی بنده حتی بازارهای ثانویه در بورس اوراق بهادار را نیز نام می‌برم. متاسفانه اکنون در حال گسترش دادن این بازارها هستند. بنابراین به نظرم اگر تصمیم عاجل در خصوص این مسائل گرفته نشود، نرخ تورم در سال ۹۸ به بالای ۴۰ درصد خواهد رفت.

وی در خصوص تورم در سال آینده می‌گوید: قطعا تورم در سال آینده رو به افزایش خواهد بود. دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل آن همین بودجه‌های جاری است که مرتبا در حال افزایش است. نمونه بارز آن حقوق و دستمزدی است که هر سال افزایش می‌یابد. بودجه جاری سال گذشته نسبت به اکنون کمتر است و امسال افزایش پیدا کرده است. طبیعی است که در سال آینده نیز افزایش پیدا می‌کند و این خود دلیل تورم و کسری بودجه خواهد بود.

توتونچیان در پایان می‌گوید: به نظرم به صورت کلی موضوع کسری بودجه و عدم تصمیم‌گیری برای اصلاح نظام بانکی یک چالش بسیار بزرگ برای اقتصاد کشورمان خواهد بود.