طی سال‌های ۱۳۹۲ تا آذر سال ۱۳۹۷، بدهی‌ دولت به سیستم بانکی (بانک‌ها و بانک مرکزی) بیش از ۲۰۴ درصد رشد داشته است.

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی، بدهی‌ دولت به سیستم بانکی از ۸۸.۶ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۲ به حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در آذر ماه سال ۱۳۹۷ رسید، یعنی طی این سال‌ها بدهی دولت به سیستم بانکی بیش از ۱۸۱ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

طی پنج سال اخیر بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها به ترتیب با رشد ۱۷۶ درصدی و ۲۱۰ درصدی همراه بوده است.

بدهی‌ دولت به سیستم بانکی از دو بخش بدهی به بانک مرکزی و بدهی به بانک‌ها ایجاد می‌شود که طبق آخرین آمار در آذر ماه سال گذشته دولت ۴۳.۷ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی داشته که نسبت به سال آذر ماه سال ۱۳۹۶ معادل ۱۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین در آذر ماه سال گذشته بدهی دولت به بانک‌ها با ۱۹.۸ درصد رشد نسبت به آذر ماه سال ۱۳۹۶ معادل ۲۲۶.۱ هزار میلیارد بوده است.

در مجموع بدهی دولت به سیستم بانکی یکساله، از ۲۲۷ هزار میلیارد تومان در آذر ماه سال ۱۳۹۶ با ۱۸.۸ درصد رشد به ۲۶۹ هزار میلیارد تومان در آذر ماه سال گذشته رسیده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۹۳ تا آذر سال ۱۳۹۷ بیشترین رشد بدهی دولت به سیستم بانکی متعلق به سال ۱۳۹۳ بوده که در این سال بدهی دولت به سیستم بانکی با ۳۴ درصد رشد از ۸۸.۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به ۱۱۸.۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۳ رسیده است.

در حالی که روند بدهی دولت به سیستم بانکی در سال ۱۳۹۶ رو به بهبود بود و نسبت به سال‌های قبل‌تر با رشد کندتری افزایش یافته بود، اما در سال ۱۳۹۷ همزمان با بحران ارزی و بازارهای مالی این روند برگشت و بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی با قدرت بیشتری افزایش یافت، به طوری که روند بدهی دولت به بانک مرکزی که در سال ۱۳۹۶ با کاهش ۳۰ درصدی همراه شده بود در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ با رشد ۶۴ درصدی مواجه شده بود که این میزان رشد طی پنج سال اخیر بی‌سابقه بوده است.