پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 9400
منتشر شده در شنبه, 20 مهر 1398 09:20
تعداد دیدگاه: 0

 رشد بی‌وقفه بازار سهام سرانجام هفته گذشته متوقف شد و بورس تهران در نهایت به یک اصلاح طولانی و سنگین رسید که در آن شاخص کل نزدیک ۴ درصد عقب‌نشینی کرد.

هفته گذشته معامله‌گران پس از رشدهای شتابان و رسیدن قیمت‌ها به سطوح بی‌سابقه و رکوردشکنی شاخص، اصلاحی چند روزه را تجربه کردند. اصلاحی که به تشکیل صف‌های فروش سنگین منجر شد. صف‌هایی که هرچند امسال چند باری شکل گرفت اما هربار خیلی زود جمع می‌شد و زمان آن به یک هفته کامل هم نمی‌رسید. در این شرایط گمانه‌زنی معامله‌گران در مورد آینده بازاری که تا ابتدای هفته گذشته بیش از ۸۰ درصد رشد کرده بود، مطرح است. این گمانه‌زنی‌ها سه سطح خوش‌بینانه، واقع‌نگرانه و بدبینانه دارند. در سطح خوش‌بینانه افراد با توجه به تداوم رکود در بازارهای موازی و نبود بازاری جایگزین برای نقدینگی موجود در بازار در انتظار رشد دوباره شاخص و قیمت‌ها هستند. از دیدگاه این گروه تا زمانی که بازاری جایگزین برای نقدینگی کنونی وجود نداشته باشد، بازار می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. این گروه روند کنونی معاملات را یک دوره استراحت ارزیابی کرده و در انتظار بازگشت سریع بازار هستند. اما گروه دوم افرادی هستند که وضعیت کنونی بازار را ناشی از رشد سنگین نیمه نخست سال ارزیابی کرده و با توجه به فروکش کردن اثر تورم و نرخ دلار در انتظار آرامش مشابهی در بازار سهام هستند. از دیدگاه این گروه انگیزه‌های ابتدای سال برای رشد بازار از جمله دلار و تورم اینک پس از رشد ۸۰ درصدی به انتها رسیده و بازار در انتظار عوامل محرک دیگر در آینده به مرحله نوسانی و تک‌سهم‌های پرپتانسیل وارد می‌شود و با انگیزه‌هایی نظیر تجدید ارزیابی و گزارش‌های مناسب ادامه خواهد داد. از دیدگاه این گروه بازار تا رسیدن خبرهای جدید از رشد دلار، تورم یا حتی گران شدن سوخت به نوسان‌های قیمتی ادامه خواهد داد.در برابر این دو گروه، گروه سومی هستند که حتی از ماه‌های قبل به بازار به چشم یک رشد غیر‌طبیعی نگاه کرده و در انتظار ریزش بازار بودند که البته این گروه بسیار کم تعداد و فاقد استدلال قوی هستند. از این رو می‌توان انتظار داشت برآیند نظرات معامله‌گران در شرایط کنونی رسیدن بازار به تعادل نسبی در روزهای آینده و پس از آن از سرگیری یک دور جدید رشد یا یک دوره نوسانی از قیمت‌ها تا بروز انگیزه‌های نوین است.

در این شرایط بازار در هفته جاری با شروع انتشار گزارش‌های ۶ ماهه همراه خواهد بود. گزارش‌هایی که می‌تواند تاثیر مهمی بر بازار داشته باشد. به‌ویژه آنکه در صحنه بازار جهانی نیز شرایط در انتهای هفته بهبود یافته و شرایط گزارش‌ها می‌تواند به دور از نگرانی از بازار جهانی به کمک بازار بیاید. در این راستا باید عنوان کرد که در صحنه بازار جهانی بهای هر بشکه نفت برنت به کانال ۵۹ تا ۶۰ دلار وارد شده است. بهای مس به هر تن ۵ هزار و ۷۷۸ دلار رسید و بهای هر تن سرب و روی نیز به ترتیب ۲ هزار و ۱۵۵ دلار و ۲ هزار و ۳۸۸ دلار رقم خورد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد عرضه اولیه شرکت فولاد سپید فراب کویر بودند که این عرضه با استقبال و رکوردشکنی مشارکت‌کنندگان همراه شد. در رابطه با این عرضه علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس عنوان کرد: «با انجام این عرضه اولیه حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار افزوده و به این ترتیب زنجیره صنایع فولادی تکمیل شد؛ بیشتر فعالیت شرکت کویر در حوزه شمش و مقاطع فولادی است که با انجام معاملات آن امیدواریم به رونق بخش تولید یاری شود.»

مدیرعامل شرکت بورس توصیه کرد: افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه داشته ولی از این بازار اطلاع زیادی ندارند، بهتر است با افراد مطلع مشورت کرده یا از ابزارهای حضور غیرمستقیم مانند انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند. همچنین بهتر است افراد پس‌اندازهایشان را وارد بورس کنند و با فروش دارایی‌های ضروری خود وارد این بازار نشوند؛ همچنین برای انتخاب سهام و گزینه‌های سرمایه‌گذاری به فضای مجازی اعتماد نکنند. در گروه غذایی، شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی از برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی زمین خبر داد. این شرکت اعلام کرد طبق مصوبه هیات‌مدیره و با توجه به مجاز بودن افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به موجب ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی مصوب اردیبهشت ۹۸، مقرر شد مراحل افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صرفا از طبقه زمین مشروط به تایید سازمان بورس پیگیری شود. مبلغ افزایش سرمایه پس از تعیین قیمت کارشناسی توسط کارشناسان رسمی دادگستری باید مجددا در هیات‌مدیره مطرح شود و مورد تصویب قرار گیرد. ضمنا با توجه به در جریان بودن پرونده خواسته ابطال سند مالکیت زمین کارخانه در شعبه ۲۴ دادگاه تجدیدنظر استان، پیگیری موضوع مورد تاکید قرار گرفت.در گروه غذایی همچنین گلوکوزان از درخواست رکورد جدید افزایش سرمایه ۳۰۲۳ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد. بر این اساس، «غگل» در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۲۰ به ۵/ ۶۲۴ میلیارد تومان برساند تا در صورت اعمال، قادر به اصلاح ساختار مالی شود.

 این شرکت بورسی در صورت موافقت سازمان بورس به رکورددار جدید افزایش سرمایه تبدیل شده و جایگزین کارخانجات مخابراتی ایران خواهد شد که از سال ۹۴ با افزایش سرمایه ۲۱۸۳ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها روبه‌رو بوده است. بنابراین گزارش، شرکت گلوکوزان که اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات متنوع از ذرت در ایران و از سال ۴۹ فعال بوده، تا بهار سال ۹۶ با قیمت ۴۱۵۰ تومانی، گران‌ترین سهم بازار بود و شرکت توسعه صنعت غذایی زر، سهامدار ۱/ ۵۱ درصدی این شرکت بورسی به حساب می‌آید.در گروه ساختمانی، سرمایه‌گذاری ساختمان در شفاف‌سازی تاکید کرد بانک سپه تعداد ۵۵ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۷۴۸ سهم از سهام مسدودشده بانک اقتصاد نوین متعلق به این شرکت را بابت تسهیلات اخذ شده شرکت تامین و توزیع کالای هنزا و شرکت توسعه شهری فراز از زیرمجموعه شرکت گروه استراتوس پارس وثیقه کرده و از سوی بانک سپه و بانک ایران زمین به فروش رسانده است. همچنین این شرکت به‌منظور ایجاد تامین نقدینگی اقدام به فروش تعداد ۱۵ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۲۷۰ سهم شرکت نوسازی و ساختمان تهران کرده که با توجه به اطلاعات موجود، آثار ناشی از فروش سهام یاد شده سبب ایجاد سود به مبلغ ۲۶ میلیارد تومان با تاثیر مبلغ ۲۳۹ ریال (مثبت) روی هر سهم شرکت شده است.

در همین راستا در گروه بازرگانی قاسم ایران از فروش دارایی خبر داد. بر این اساس با مبایعه‌نامه تنظیم شده بین شرکت قاسم ایران و آقای درویش آشناپسند ملک تجاری (مغازه) به مبلغ ۲ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفته است. ارزش دفتری این ملک یک میلیارد و ۶۷۷ میلیون تومان بوده و سود شناسایی شده حدود ۷۹۳ میلیون تومان است.در گروه خودرویی نیز مجمع ریخته‌گری تراکتور‌سازی برگزار شد و ۱۶۴ درصد افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی عمدتا در مجمع تصویب شد. به این ترتیب افزایش سرمایه ۱۶۴ درصدی دیگری در اختیار هیات‌مدیره قرار گرفت. در این گروه همچنین مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن اعلام وضعیت قطعات هدف‌گذاری‌شده برای تعمیق ساخت داخل اظهار کرد: با توجه به تمرکزی که بر این فضا شکل گرفته، به‌زودی روند روبه رشد داخلی‌سازی قطعات خودرو آشکار خواهد شد.وی یادآور شد: قطعاتی که توان ساخت داخل آن را داشته باشیم، خریدشان را ممنوع کرده‌ایم و حتما به جد با کسانی که بخواهند در این فضا خللی ایجاد کنند، برخورد می‌کنیم.

در گروه پتروشیمی، صنایع پتروشیمی خلیج فارس در گزارش تفسیری مدیریت از برنامه افزایش سرمایه ۶۴ درصدی از مبلغ ۹ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۵ میلیارد تومان از محل سود انباشته خبر داد. همچنین «فارس» تصمیم دارد اقدام به مزایده عمومی جهت فروش تمامی سهام خود در شرکت پتروشیمی آپادانا به مبلغ ۷۹۵ میلیارد تومان کند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری در حال اصلاح اما با روحیه خرید بهتر بود که در آن اکثر صف‌های فروش جمع‌آوری شدند. در پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل با کاهش ۴۵/ ۰ درصدی مواجه شد و به رقم ۳۱۳ هزار و ۴۹ واحد رسید. شاخص هموزن نیز با افت ۸۹/ ۱ درصدی حکایت از افت همه‌جانبه قیمت‌ها داشت. در همین راستا ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) روز چهارشنبه در بورس به هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۹۷ میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات در بورس با افت ۶/ ۲۲ درصدی در مقایسه با هفته ماقبل به ۱۰۸ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان رسید. شاخص نیز در کل هفته با افت ۴ درصدی، بازدهی سال‌جاری معامله‌گران را تا رقم ۲۲/ ۷۵ درصد عقب برد.

 

همایون دارابیدنیای اقتصاد 

09 (3)

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید