ظهور وسایل ارتباطی نوین و رواج استفاده از تلفن های هوشمند، می تواند فرصت بی نظیری برای تغییر در رویه مدیریت شهری سنتی ایجاد کند. علی رغم تهیه اپلیکیشن های مختلف، شبکه های اجتماعی مجازی با استقبال بیشتری همراه بوده است. یکی از دلایل پر طرفدار بودن شبکه های اجتماعی مجازی، این است که ورود و استفاده از آنها بسیار ساده بوده و محیط گرافیکی آن جذاب است. بدین ترتیب افراد، گروه ها، سازمان ها، بخش خصوصی و عمومی می توانند براحتی از این طریق تعاملات بیشتری داشته و از امکانات شبکه های اجتماعی مجازی جهت تبلیغات، اطلاع رسانی، نظرسنجی و همچنین مشارکت شهروندان در مدیریت بهره برداری کرد.
در سال های گذشته با رصد مداوم، شاهد پیوستن برخی سازمان ها و تشکل های شهری به شبکه های اجتماعی مجازی، به اشکال مختلف از جمله ایجاد صفحه، کانال و در موارد نادر تشکیل گروه بوده ایم. ارتباط از طرق ذکر شده، غالبا به صورت یکطرفه و یا بسیار محدود می باشد و افرادی که به این نحو صفحه و یا کانالی را دنبال می کنند، قادر به درج نظرات و پیشنهادات خود نمی باشند. ایجاد گروه های عمومی یکی از بهترین گزینه ها برای ایجاد ارتباط دوجانبه است. در میان انبوه صفحات و کانال های ایجاد شده توسط سازمان ها، بخش های مختلف شهرداری، شورای شهر و نهاد های دیگر، دو گروه تلگرامی محل تبادل نظر شهروندان اصفهانی راجع به شهر از طریق طرح معضلات و مشکلات ، ارائه نظرات و پیشنهادات شده است. گروه تلگرامی "زشتی های اصفهان" و "مشاورین مردمی ترافیک شهر".
گروه "زشتی های اصفهان" این گروه ابتدا در فیسبوک و سپس گروه و کانال تلگرامی به همین نام ایجاد شد که با گذشت چند سال از شروع فعالیت، تعداد دنبال کننده های محدودی داشته و علیرغم قدمت بیشتر، نسبت به گروه تلگرامی"مشاورین مردمی ترافیک شهر"، به دلایل متعدد که خارج از حوصله این نوشته است چندان موفق نبوده و مورد توجه و استقبال شهروندان اصفهانی قرار نگرفته است. در حالی که تنها با گذشت چند ماه از ایجاد گروه "مشاورین مردمی ترافیک شهر"، به همت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان و با حضور و همکاری جمعی از مدیران مناطق 15 گانه شهر، مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. به طوری که روزانه شاهد گزارش های دقیق از طریق طرح مشکل و یا درج نقشه و عکس از مناطق مختلف شهر بوده و در مواردی پس از رسیدگی و رفع مشکل با پیگیری شهرداری منطقه مربوطه، از طریق ارسال پیام و یا تصویر از وضعیت جدید، بابت رفع مشکل گزارش شده، از مسئولین قدردانی می کنند که اینگونه پیام ها به مرور باعث جلب اعتماد دیگران و ایجاد حس همدلی در اعضای گروه کرده است.
فضای گفتگو در این گروه به گونه ای است که هر گونه پیشنهاد و انتقادی بدون سانسور مطرح و حتی الامکان توسط مدیران پاسخ داده می شود. همچنین علیرضا صلواتی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، به طور مستمر در گروه حضور داشته و در موارد بسیاری مستقیما پاسخگوی سوالات شهروندان می باشد. علیرضا صلواتی با اشاره به ایده ایجاد گروه تلگرامی "مشاورین مردمی ترافیک شهر" به نوسان می گوید: از آنجایی که به طور پیوسته از در شبکه های اجتماعی مجازی استفاده می کنم و با توجه به این که غالب مردم دارای گوشی همراه هستند و در فضای مجازی حضور دارند، دی ماه سال گذشته تصمیم به ایجاد این گروه گرفتم زیرا معتقدم اگر چه برای ارتباط شهروندان با شهرداری، راه های مختلفی مثل مراجعات حضوری و سامانه ارتباط مردمی 137، وجود دارد اما افراد در چنین ارتباطاتی، انتقادها و پیشنهاداتشان را با ملاحظاتی ارائه می دهند و مطالبه گری به نوعی که مدنظر من هست صورت نمی گیرد. در صورتی که در فضای مجازی، با فرض بر نا معتبر بودن مشخصات فردی، حرف و انتقاد و درخواست رک و بی پروا بیان می شود.
صلواتی، اضافه می کند: شهروندان مسائل و مشکلات مختلفی را طرح می کنند که بعضا ارتباطی با معاونت حمل و نقل ترافیک ندارد. با این وجود ما گروه "مشاورین مردمی ترافیک شهر" را پل ارتباطی مردم با بخش های مختلف دانسته و از طریق نامه نگاری، سعی کرده ایم خواسته شهروندان را به ادارات و سازمان های مرتبط منتقل کنیم. همچنین عدم تمایل به مشارکت برخی همکاران در مناطق مختلف از دیگر چالش های مدیریت این گروه تلگرامی بود که با برگزاری جلسات توجیهی و اقدامات تشویقی موفق به جلب حداکثر توجه همکاران شده به نحوی که مدیران و مسئولان به طور مستمر در گروه پاسخگوی مشکلات مناطق مختلف شهر هستند. صلواتی تاکید دارد که با گذشت چند ماه از اجرای این ایده، در حقیقت ما به %90 انتظاراتمان دست یافته ایم. وی ایجاد این گروه تلگرامی را به نوعی تمرین دموکراسی ارزیابی می کند و ابراز امیدواری می کند که این حرکت الگویی برای دیگر بخش های شهرداری اصفهان باشد.
به نظر می رسد اگر چه چنین اقداماتی با چالش هایی نیز روبرو خواهند بود، لیکن برای فرهنگ سازی و نهادینه کردن امر مشارکت در جامعه و جلب اعتماد شهروندان نسبت به عملکرد نهادهای مدیریتی در مجموعه مدیریت شهری، استمرار چنین اقداماتی باعث نهادینه شدن فرهنگ مشارکت در جامعه، ایجاد حس همدلی، مسئولیت پذیری و برجسته شدن نقش شهروندان در تعیین سرنوشت شهر خواهد بود.

منبع: نوسان