راهبرد شرکت فولاد مبارکه در ضرورت تامین حداکثر نیاز بازار داخلی از طریق افزایش تولید و اولویت دهی بازار داخلی به صادرات موجب شد تا در ۱۰ ماه اول سال ۱۳۹۶، چهار میلیون و۸۲۹ هزار تن انواع محصولات فولادی تخت به بازار داخلی عرضه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است. محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در گفت و گو با خبرنگار فولاد ضمن اعلام این خبر به تشریح عملکرد فولاد مبارکه در بخش فروش، نقش بورس کالا و برخی موارد مطرح شده در این خصوص پرداخت که در ادامه این گفتگو را از نظر می گذرانید.


جناب آقای اکبری، وضعیت عرضه محصولات فولاد مبارکه در ماه های اخیر را چطور ارزیابی می کنید؟
تامین حداکثری بازارهای داخلی به عنوان یکی از راهبردهای اصلی فولاد مبارکه همواره در دستور کار بوده است؛ به نحوی که از سال ۱۳۹۴ تاکنون میزان عرضه محصولات فولاد مبارکه در بازارهای داخلی با رشد فزاینده‌ای مواجه بوده است. به عبارتی میزان فروش شرکت در داخل کشور که در سال ۹۴ بالغ بر ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تن بوده، در سال ۹۵ با رشد ۴۲ درصدی به ۴ میلیون و ۷۱۸ هزار تن و در ۱۰ماهه سال ۹۶ به ۴ میلیون ۸۳۰ هزار تن افزایش یافته است.
آیا این سطح از تولید و فروش محصولات در بازار داخلی، تاثیری بر واردات این محصولات داشته است؟
یکی از دستاوردهای بزرگ صنعت فولاد کشور که دقیقا در راستای سیاستهای مورد نظر مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی است؛ افزایش تولید و عرضه محصولات فولاد در داخل کشور و کاهش واردات این محصولات بوده است.
در طی این سالها در اثر افزایش تولید در شرکت فولادمبارکه و عرضه آن به بازار داخل، واردات ورق فولادی از رقم ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۹۴ به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۹۵ و ۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تن در ۹ ماهه ۹۶ کاهش یافته است.
در عرضه محصول به بازار داخل ، آیا به نیاز مشتریان توجه خاص میشود؟
مهمترین عامل در تعیین برنامه تولید در فولادمبارکه، سفارش مشتریان است. در طی سالهای اخیر تاکید مدیریت ارشد فولادمبارکه از یک سو و تلاش و دانش کارکنان موجب شد تا همواره در تامین نیازهای جدید مشتریان حرکت نماییم. افزایش تولید محصولات ویژه در طی این سالها گواهی بر این رویکرد است.
همچنین بنا به درخواست برخی مشتریان، شرکت فولاد مبارکه برنامه ریزی نمود تا درصد تولید کلاف گرم با ضخامت کمتر از ۳ میلیمتر را افزایش دهد، به همین علت تولید و عرضه ضخامت کمتر از ۳ میلیمتر به بازار داخلی از ۷۴۹ هزار تن در سال ۱۳۹۴ به یک میلیون و ۶۱۵ هزار تن در سال ۱۳۹۵ رسیده که این تولید رشدی ۱۱۵ درصدی را شاهد بوده و خوشبختانه در ده ماهه امسال نیز با رشدی حدود ۳۰ درصد به یک میلیون و ۷۳۵ هزار تن رسیده است.
در فولادمبارکه به صورت کلی قاعده‌ای حکمفرما است و آن اینکه هر نوع محصول که از نظر فنی در محدوده تولید خطوط مختلف شرکت قرار دارد، با بهره‌گیری از دانش و همت همکاران با هدف رفع نیاز داخل از واردات و همچنین حضور شرکت در بازارهای هدف صادراتی، اقدام به تولید آن میشود.
این اراده از طریق توسعه های مختلف عمودی و افقی که در طی این سال ها در شرکت انجام پذیرفته قابل تحقق می باشد و گام های بلندی هم در این راستا برداشته شده است.
تاثیر کاهش واردات در تولید ملی چه بوده است؟
به علت افزایش تولید شرکت و افزایش عرضه به بازار داخلی در دو سال گذشته، واردات محصولات فولادی روند نزولی داشته و در سال جاری واردات ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است که این موضوع کمک زیادی به جلوگیری از خروج ارز کشور نموده و موجب شده تا زنجیرهای از صنایع و معادن در رونق نسبی قرار گیرند.
تعامل شرکت فولاد مبارکه در بخش فروش با مشتریان چگونه است؟
فولاد مبارکه در راستای استراتژی کلان نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی، میزان عرضه کالاهای خود با اعتبار بلند مدت را افزایش داده و این اقدام کمک زیادی به تولید کنندگان پایین دست فولاد مبارکه جهت کاهش مشکلات تامین نقدینگی، ایجاد اشتغال و ادامه فعالیت کارگاه های تولید داشته است.
به طور معمول هر زمان محصول بیشتری به بازارهای داخلی اختصاص داده می شود، عرضه محصول در بازار صادرات کاهش می یابد، برای ایجاد توازن بین عرضه محصول در داخل کشور و صادرات آن چه تدابیری اندیشیده شده است؟
همانگونه که می دانیم اهمیت صادرات همواره در سیاست های راهبردی اقتصادی کشور بوده و دست یابی به بازارهای صادراتی نیازمند برنامه ریزی است و یک شبه اتفاق نمی افتد، از همین رو اهمیت حفظ بازار صادراتی، کمتر از دست یابی به آن نیست و فولاد مبارکه همواره تلاش کرده اولویت اول خود را به تامین نیاز بازار داخلی اختصاص دهد و در عین حال بازارهای صادراتی خود را نیز حفظ نماید.
به نظر شما فولاد مبارکه در زمینه پاسخ گویی به درخواست و اعلام نیازهای مشتریان تا چه حد موفق بوده است؟
افزایش تولید در فولاد مبارکه و روند نزولی واردات به کشور گواه این است که فولاد مبارکه با بهره گیری از تمام ظرفیت خود، به خوبی توانسته است پاسخگوی نیاز بازار داخل باشد، تا جایی که این شرکت همواره از مشتریان خود خواسته است تا نیاز واقعی خود را اعلام نمایند که بسیاری از آن ها نیز همکاری خوبی در این خصوص داشته اند، در عین حال برخی نیز به دلایل نامعلومی برای تعیین میزان ورق مورد نیاز خود هیچ گونه آمار مستندی را اعلام نکرده اند.
این در حالی است که در سال ۹۵، بیش از ۴۰۰ هزار تن پیشنهاد فروش فولاد مبارکه به دلیل عدم نیاز مشتریان داخلی و اشباع بازار، با عدم استقبال خرید مواجه شد و این محصولات به سایر مشتریان فروخته شده است.