با بررسی بودجه 97 در مجلس بتدریج جزئیات برنامه‌های اقتصادی دولت در سال آینده روشن‌تر می‌شود. برنامه‌هایی مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و ایجاد 1.3 میلیون شغل جدید که 846هزار آن به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص خواهد یافت.
دراین زمینه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: دولت تلاش می‌کند به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۷ توجه شود و در این راستا از ابتدای سال با لحاظ تحقق کامل درآمد ۳۴۰۰ میلیارد تومانی برای ترمیم حقوق بازنشستگان، اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
به‌گزارش خانه ملت، محمدباقر نوبخت گفت: برای ترمیم حقوق و در راستای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال 97 به‌تأمین حداقل 3400 میلیارد تومان منابع نیازمند هستیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: در جریان بررسی لایحه بودجه سال 97 در مجموع با احتساب پیشنهاد دولت، 2000 میلیارد تومان منابع برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده که بیانگر کمبود 1400میلیارد تومانی منابع برای همسان‌سازی در سال آینده است.
وی تصریح کرد: با هماهنگی‌هایی که با مجلس صورت گرفت، مجوزی ارائه شد تا سازمان برنامه و بودجه بتواند از سرجمع بودجه و احیاناً اموال تملیکی منابع کافی برای ترمیم حقوق بازنشستگان را در سال آینده تأمین کند.


1/3 میلیون شغل سال آینده ایجاد می‌شود
سخنگوی دولت گفت: دولت قصد دارد سال آینده یک میلیون و 333 هزار فرصت شغلی ایجاد کند که از این تعداد، 846 هزار شغل در اختیار فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت. به‌ گزارش ایرنا، محمد باقر نوبخت عصر پنجشنبه درهمایش سالانه کانون فرهنگیان و همایش سالانه حزب اعتدال و توسعه استان تهران افزود: برنامه دولت دوازدهم، رفع فقر مطلق در کشور است و تصمیم داریم سال آینده این سیاست را اجرایی کنیم.
وی به اتمام بررسی بودجه سال 97 در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: سال 92 که دولت را تحویل گرفتیم بودجه، 210 هزار میلیارد تومان بود و امروز بودجه 346 هزار میلیارد تومان است و بودجه در طی این سال‌ها 65درصد افزایش پیدا کرده‌ است.
سخنگوی دولت ادامه داد: درآمد نفتی ما تقلیل پیدا کرده است و بودجه در مقایسه با چهار سال قبل نصف شده است اما بودجه آموزش و پرورش از 14 هزار میلیارد تومان به 32هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. وی خاطرنشان کرد: دو برابر کردن حقوق فرهنگیان عدد بسیار ناچیزی است و خودمان هم این موضوع را می‌دانیم و با وجود اینکه رشد منفی 7درصدی اقتصاد را امروز به اعتقاد تمام جهان به 6 درصد رساندیم اما آیا رفاه را تأمین کرده‌ایم؟ و هنوز بیش از 3میلیون و 200 هزار بیکار در کشور داریم.
نوبخت افزود: متأسفانه نتوانسته‌ام برای اعضای حزب وقت بگذارم چراکه زیر آوار کارها و مشکلات مانده‌ام و از شما می‌خواهم من را کمک کنید. وی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناوگان شهری را از دیگر رویکردهای جدی دولت دوازدهم برشمرد.


سیاست دولت کاهش فقر مطلق
سخنگوی دولت ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر تصویب بودجه 97 گفت: انتظار داریم که در سال آتی در ارتباط با ایجاد فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی و کاهش فقر مطلق گام‌های محکمی برداریم.
نوبخت عصر پنجشنبه در حاشیه همایش حزب اعتدال و توسعه استان تهران در جمع خبرنگاران درباره بودجه به‌ تصویب رسیده دولت توسط مجلس شورای اسلامی و تغییر آن، گفت: از نظر ارقام که 368هزار میلیارد تومان طبق آخرین محاسباتی که صورت گرفت اکنون به 385هزار میلیارد تومان افرایش یافته است اما فراتر از آن جهت گیری‌هایی است که ما باید از مجلس محترم قدردان باشیم. وی افزود: دولت سیاست مشخص کاهش فقر مطلق را دنبال می‌کرد و مجلس در این راستا همکاری کرد. نوبخت اظهار کرد: دولت برای اشتغال گسترده 12برنامه دارد که در تبصره 18 منعکس شد خوشبختانه در این زمینه هم هر چند اصلاحاتی صورت گرفت ولی باز مجلس شورای اسلامی در مورد این جهت‌گیری به دولت کمک کرد.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز پنجشنبه مجلس شورای اسلامی، بودجه سال 97 کل کشور را با 148 رأی موافق، 38 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر تصویب کردند. با تعیین سقف بودجه سال 97 کل کشور از حیث منابع و مصارف به میزان 12میلیون و 175 هزار و 573 میلیارد و 739میلیون ریال، پرونده بودجه 97 در مجلس بسته شد.