یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام


افت بورس تهران با ریزش جهانی کالاها
شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته با ثبت افت ۲ درصدی به سطح ۱۶۳ هزار و ۷۷۲ واحد رسید. ادامه افت دماسنج بازار به سطوح پایین‌تر را می‌توان نتیجه افت قیمت جهانی کالاها دانست. افت چشمگیر قیمت فولاد و نفت ضمن کم کردن حاشیه سود صنایع فولادی و پالایشی از جذابیت سهام این دو گروه کاسته است. علاوه بر انعکاس اثر منفی افت قیمت‌های جهانی باید به تخلیه نسبی هیجان در برخی صنایع بورسی نیز توجه داشت. جدول نمادهای اثرگذار بر شاخص قرمز‌رنگ بود و «فولاد»، «کگل» و «بملت»در صدر آن به‌ چشم می‌خورند. در مقابل فشار سنگین عرضه در بازار، تعداد کمی از نمادها به‌دلیل عملکرد مطلوب ماهانه یا عدم وابستگی به بازارهای جهانی با تقاضای قدرتمندی روبه‌رو‌ شدند.

بازار ارز
شتاب افت دلار شدت گرفت
ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا با کاهش ۶۰۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله شد. ریزش ۵ درصدی شاخص ارزی کشور بهای دلار را به کف قیمت خود از ۱۰ شهریور رساند. با شروع چهارشنبه دلار مرز روانی ۱۲ هزار تومانی را شکست. عده‌ای انتظار داشتند با مواجه شدن دلار با سطح مقاومتی ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان به بالای کانال ۱۲ هزار تومان بازگردد. اما روند نزولی دلار ادامه یافت و فشار عرضه به آن تداوم بخشید. کاهش بهای دلار همگام با سیاست بازارساز رخ داد. صرافی ملی که در هفته قبل قیمت مندرج بر تابلوی خود را به‌صورت روزانه حفظ می‌کرد و فضای آرامی را بر بازار حاکم کرده بود، روز گذشته به‌صورت مکرر نرخ دلار را تغییر داد و همگام با بازار به اصلاح کاهشی قیمت‌ پرداخت.

بازار سکه
سرایت ریزش بازار ارز به بازار سکه
ساعت ۱۶ چهارشنبه هر سکه طرح جدید با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی به قیمت ۳ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید. کاهش همگام سکه با نرخ ارز ادامه یافت به‌طوری که کاهش ۵ درصدی دلار به افت ۵ درصدی سکه منجر شد. نزول مداوم شاخص ارزی کشور از سرمایه‌گذاری خریداران خرد در بازار طلا و ارز کاسته و ضمن کنترل التهاب بازار باعث بازگشت قیمت‌ها از سطوح هیجانی شده است. ادامه‌دار شدن روند نزولی باعث شد دلالان بار دیگر فعال شوند اما این‌بار در کسوت فروشنده ظاهر شدند تا از زیان بیشترجلوگیری کنند. از همین رو طی هفته قبل همواره عرضه بر تقاضا غلبه داشت و باعث شد فعالیت سفته‌بازانه نیز نتواند سکه را به مدار صعودی بازگرداند. کاهش بهای طلای جهانی طی روز گذشته نیز بر شدت گرفتن ریزش بهای سکه تاثیرگذار بود.

بازار طلای جهانی
نوسان معکوس طلا با شاخص دلار
ساعت 16 چهارشنبه هر اونس طلای جهانی با کاهش 8/ 0 درصدی به قیمت 1214 دلار معامله شد. بهای طلا به کف قیمت 12 روزه رسیده است. اظهارات روز گذشته دونالد ترامپ مبنی بر افزایش نرخ تعرفه کالاهای وارداتی چینی از 10 به 25 درصد باعث اوج‌گیری شاخص دلار به بیشترین سطح خود در دو هفته اخیر شد. نسبت یورو به دلار نیز در کمترین سطح خود در دوهفته گذشته قرار دارد که به نوبه خود به تقویت شاخص دلار کمک می‌کند. شاخص دلار قوی‌تر از قدرت خرید سرمایه‌داران غیر دلاری می‌کاهد و از مجرای کاهش تقاضا بر قیمت فلز زرد فشار می‌آورد. در روزهای آتی موضع‌گیری فدرال رزرو آمریکا درخصوص افزایش نرخ بهره در دسامبر و گفت‌وگو درباره جنگ تجاری چین و آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین می‌تواند بر آینده بازار طلا اثرگذار باشد.

 

بازار اوراق مسکن

ریزش اوراق به زیر مرز 50 هزار تومانی
چهارشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ «تسه۹۵۱۲» با ریزش ۵ درصدی ضمن واگذاری کانال ۵۰ هزار تومانی به قیمت ۴۹ هزار و ۵۷۱ تومان معامله شد. عمر نوسان این اوراق در بازه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومانی کمتر از ۳ هفته بود و با پایان معاملات دیروز بهای تسه‌ها به کمترین سطح خود از بهمن ۹۲ رسید. سایر سررسیدها نیز با کاهش عمومی قیمت‌ها در محدوده ۵۰ هزار تومانی نوسان می‌کنند. انتشار گزارش وضعیت مسکن بانک مرکزی در روز سه‌شنبه از رخوت بازار تسه‌ها کاست و به شیب نزولی این بازار شتاب بخشید. افزایش ۵/ ۹۱ درصدی قیمت مسکن و افت ۶/ ۵۳ درصدی تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر رکود تورمی بازار مسکن است. در بخشی از این گزارش اشاره شده است که ۵/ ۵۴ درصد کل معاملات پایتخت مختص به خانه‌هایی با بهایی کمتر از متوسط قیمت مسکن است.

بازار نفت
روز آرام طلای سیاه
ساعت 16 دیروز هر بشکه نفت خام WTI آمریکا بدون تغییر محسوس به قیمت 5/ 51 دلار معامله شد. ریزش بهای نفت که در نتیجه ازدیاد عرضه بر تقاضا حاصل شده بود در دو روز گذشته متوقف شده است و بازار نفت فضای کم‌نوسانی را تجربه می‌کند. کشورهای عضو اوپک قصد دارند با کاهش تولید روزانه خود بازار نفت را به ثبات برسانند و این موضوع را در جلسه ۶ دسامبر بررسی خواهند کرد. علاوه بر این تعطیلی موقت میدان نفتی Buzzard در انگلستان به‌دلیل تعمیرات نیز با کاهش عرضه از افت بیشتر قیمت نفت جلوگیری کرده است. حال با حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا و پایان جنگ تجاری بین دو کشور در نشست انتهای هفته G۲۰ می‌توان با پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی شاهد افزایش قیمت طلای‌سیاه در بازار جهانی بود.