نائب رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایان استان اصفهان با بیان اینکه این کانون متشکل از انجمن های صنفی در صنعت و حرف مختلف است،گفت: در حال حاضر حدود 184 انجمن صنفی فعال در بخش صنعت و حرف مختلف حتی در حوزه های پزشکی، بیمارستانی، دندانپزشکی، خدماتی و ... در استان اصفهان فعالیت می کنند. وی تاکید کرد: این انجمن به عنوان بزرگترین و مهمترین تشکل فرابخشی کشور و استان، تنها منحصر به بخش صنعت نیست و اعلام نیاز انجمن های مختلف و ارتباط آنها با دولت و برعکس، از جمله وظایف این تشکل است.

به گفته چینی، حضور نمایندگان کانون در هیات های حل اختلاف کارگری و کارفرمایی، معرفی 120 نماینده کارفرمایی در هیات های تشخیص اداره کار برای رسیدگی به مشکلات بین کارگر و کارفرما، فعالیت این انجمن در حوزه آموزش و برگزاری 30 هزار نفر ساعت آموزش طی سال گذشته در بخش های مختلف کارگری و کارفرمایی، و همچنین فعالیت نماینده این کانون در هیات های بدوی و تجدید نظر مشاغل سخت و زیان آور، از جمله اقدامات این تشکل کارفرمایی در استان اصفهان است. وی همچنین ارائه کارت کارفرمایی در سه سطح زرین، بلورین و سیمین و تقسیم بندی واحدهای مختلف در این سه سطح را یکی از دستاوردهای این کانون در استان دانست و گفت: خوشبختانه قوه قضاییه این کارت ها را به عنوان تعهد کارفرما برای مشکلاتی که بعضا در دادگاه دارند، پذیرفته است و کارفرمایان نیز از این موقیعت استفاده می کنند.

تاسیس باشگاه دارندگان کارت کارفرمایی

به گفته چینی، کانون کارفرمایان استان اصفهان با تاسیس باشگاه دارندگان کارت کارفرمایی و دعوت از آنها، به دنبال این است که کارفرمایان تسهیلاتی برای یکدیگر ایجاد کنند و در این شرایط فضای ارتباط و تعامل بین کارفرمایان استان و کشور بیشتر شود. وی با اشاره به اینکه بخش تولید و صنعت با وجود تحریم ها و شیوع کرونا در سال جهش تولید موفق عمل کرده است، اظهار کرد: خوشبختانه صنایع کشور به جهت اشتغال زیاد نیروی کار، حتی در دوران کرونا به کار خود ادامه داده و از سوی دیگر محدودیت تحریم ها نیز جهش هایی را در حوزه تولید ایجاد کرده و عاملی برای حال و هوای خوب بخش صنعت شده است.

نائب رئیس کانون انجمن های صنفی استان اصفهان توضیح داد: در این شرایط برای بهبود فعالیت حوزه تولید، کانون انجمن های صنفی استان اصفهان سعی در ارتباط مستقیم با دولتمردان و انتقال نیازهای انجمن های تحت پوشش به دوایر دولتی دارد تا فضا برای ادامه کار آنها تسهیل شود. وی اما تاکید کرد: با وجود این اقدامات امروز بخش تولید و صنعت در مواجهه با قانون مالیات بر ارزش افزوده با چالش هایی روبرو است، چراکه ارزش افزوده باید از زنجیره نهایی تولید دریافت شود، اما به جهت ساختار نامنظم اقتصاد کشور، این مالیات قرار شد به صورت موقت از تولید گرفته شود که متاسفانه با تداوم دریافت ارزش افزوده امروز شاهد مشکلاتی در حوزه تولید هستیم.

تامین نقدینگی

مشکل اساسی واحدهای تولیدی

چینی همچنین تامین نقدینگی را مشکل اساسی واحدهای تولیدی در شرایط تورم کنونی عنوان کرد و گفت: با نرخ تورم کنونی و هزینه پول در ایران، تامین نقدینگی تولیدکنندگان در کشور به سختی انجام می شود. وی اضافه کرد: به عنوان مثال نرخ سود سپرده های بانکی به مردم 20 درصد است و بانک ها زمانی که این پول را در قالب تسهیلات در اختیار تولید قرار می دهند، نرخ بهره بانکی به 25 درصد افزایش می یابد که با احتساب دیرکردهای آن، حتی این نرخ برای تولیدکنندگان به 40 درصد می رسد که با این هزینه پول، بخش صنعت دچار مشکلاتی شده است.نائب رئیس کانون انجمن های صنفی استان اصفهان اما تاکید کرد: خوشبختانه با رونق بورس در ایران و دستور مقام معظم رهبری برای سوق دادن واحدهای صنعتی به بورس و فرابورس، امیدواریم مشکلات تامین پول برای بخش تولید کمتر شود و واحدهای صنعتی با نشان دادن توان خود به مردم و جلب اعتمادشان، نقدینگی خود را از بازار بورس تامین کنند. وی در ادامه درباره تاثیر کرونا بر عملکرد حوزه صنعت و این انجمن، گفت: اگرچه فعالیت های آموزشی ما همچنان ادامه دارد، اما به دلیل شیوع کرونا ناچار به آموزش از راه دور هستیم که خود به خود از کیفیت آموزشی کاسته و مشکلاتی را ایجاد کرده است، البته با محدود کردن این کلاس ها سعی در برپایی دوره هایی با شرایط بهتر داریم.

وی همچنین اظهار کرد: با وجودی که کرونا موجب تعطیلی برخی بخش ها شده، اما شیوع و گسترش آن، برخی واحدهای صنعتی کشور را فعال کرده و جهت فعالیت آنها به سمت تولید مواد ضدعفونی، ماسک و ... رفته است و با وجود رکود حوزه صنعت، امروز بسیاری از فعالان اقتصادی در انجام وظایف خود همچنان سخت کوش هستند و اجازه نداده اند رکود ناشی از کرونا بر بازار آنها تاثیر بگذارد. چینی درباره ریزش نیروی کار ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز، توضیح داد: دولت ابتدا اعتباری جهت بیکاری برخی کارگران به دلیل کرونا تخصیص داد که در ادامه اعتبار آن به طور کامل به استان ها داده نشد، از سوی دیگر در ابتدای شیوع این بیماری برخی تصور می کردند که می توانند از این تسهیلات استفاده شوند، اما بعدا مشخص شد که تنها دارندگان کد بیمه تامین اجتماعی مشمول این کمک می شوند، بنابراین با ریزش بالای نیروی کار مواجه شدیم.

شیوع کرونا و

افزایش نرخ بیکاری

چینی با اشاره به همزمانی شیوع کرونا با تمدید قراردادهای کارگران در ابتدای سال، اظهار کرد: همواره در ابتدای سال با توجه به افزایش حقوق کارگران در حوزه کار با رکود مواجه هستیم که در این فضا بخشی از نیروی کار بیکار می شوند، اما امسال با شیوع کرونا شاهد رشد نرخ بیکاری در ابتدای امسال نسبت به سنوات گذشته شدیم. نائب رئیس کانون انجمن های صنفی استان اصفهان تصریح کرد: رشد این بیکاری ناشی از افزایش بیشتر حقوق کارگران نسبت به سال های قبل بود، هر چند که این افزایش نسبت به تورم موجود در کشور بالا نبود؛ البته دولت برای کاهش تنش با سیاست گذاری در دو مرحله نسبت به افزایش دستمزد کارگران اقدام کرد، اما کرونا و سرزیر سالیانه افراد بیکار، موجب افزایش بیشتر بیکاران در استان و کشور شد.