در ابتدای این نشست، محمدرضا برکتین، عضو هیات رئیسه خانه صمت استان اصفهان در ارائه گزارشی از فعالیت های خانه صمت، به ارزیابی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: علاوه بر مشاوره و راهنمایی های لازم، بطور رایگان در ارتقای ظرفیت صادراتی واحدهای تولیدی به آنها کمک می کنیم. وی از تشکیل دفتر مطالعات کاربردی در خانه صمت باهدف انجام مطالعات پایه ای بمنظور بررسی ریشه ها و انعکاس نقطه نظرات خانه صمت در این زمینه به مسئولان استانی و کشوری خبر داد و گفت: در دفتر مطالعات کاربردی، طبق استانداردهای مشخصی در حوزه کسب و کار با واحدهای تعطیل گفتگو و شناسایی مشکلات آنها انجام می گیرد و درصورت تمایل به دستگاه های دولتی مربوطه می شوند که این اقدام توانسته در بازگشایی واحدها و حل مشکلات آنها موثر باشد. وی تحمل و بردباری فعالان اقتصادی در حفظ جایگاه تولید در شرایط کرونا، ایجاد فرصت های اشتغال و کمک به دولت با پرداخت مالیات را ستودنی خواند و گفت: از دارایی انتظار داریم که نگاه خدشه داری به فرصت های سرمایه گذاری و تولید نداشته باشد و با درک متقابل، فرآیندهای مالیاتی صاحبان صنایع را تسهیل بخشد.

 

امکان تهاتر بدهی دولتی

به بخش خصوصی

مدیرکل دارایی و امور مالیاتی استان اصفهان در این نشست گفت: در اولین ملاقاتی که با رئیس خانه صمت استان داشته است، توصیه هایی در مورد جایگاه اصفهان بعنوان قطب تولید و صنعت کشور دریافت نموده که توانسته در تعیین خط مشی مالیاتی و تعریف بسته های حمایتی برای فعالان اقتصادی موثر باشد. بهروز مهدلو، اضافه کرد: درطول مدت خدمت در اصفهان، هیچ واحدی بخاطر بدهی مالیاتی تعطیل نشده است و حتی به درخواست واحدها کمک هایی بمنظور تسهیل در این فرایند داشته ایم.  وی نقش خانه صنعت، معدن و تجارت در پیگیری و حل و فصل مشکلات صنایع و تولید را ستودنی خواند و افزود: آقای سهل آبادی، دغدغه فراوانی برای حمایت از تولید و اشتغال دارد و همواره برای حل مشکلات فعالان اقتصادی تلاش می کند. بدون آنکه درخواستی برای خود بعنوان یک صنعتگر داشته باشد.  

نکته مهم در سخنان مهدلو خطاب به فعالان اقتصادی این بود که اگر قرارداد خدمتی با سازمان های دولتی دارید و نتوانسته اید مطالبات خود را دریافت نمایید، با ارائه مدارک و مستندات لازم و مسیری از طریق ذیحسابی بابت بدهی ارزش افزوده، امکان تهاتر را فراهم نموده ایم. چنانچه، از ابتدای سال تاکنون، بیش از 200 میلیارد تومان بدهی نهادهای دولتی به بخش خصوصی را تهاتر کرده ایم. مهدلو با اعلام آنکه بسته حمایتی که در سال سوم در استان اصفهان ارائه می گردد، در هیچ استان دیگری ارائه نشده، از آمادگی سازمان امور مالیاتی با همکاری خانه صمت استان اصفهان برای ارائه بسته های آموزشی و راهنمایی های لازم بمنظور به حداقل رساندن آسیب های تولید را مطرح کرد و گفت: به همت مدیریت خانه صمت استان اصفهان، کمیته ای دو منظوره متشکل از دارایی و اعضای خانه صنعت، معدن و تجارت تشکیل داده ایم تا علاوه بر مباحث آموزشی، تسهیلگر در امور مالیاتی فعالان اقتصادی باشیم.

 

تفویض اختیار به

خانه صمت اصفهان

در ادامه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، وظیفه ذاتی سازمان را پیگیری و راهبری مسائل واحدهای تولیدی در سه بخش فوق و رفع یا به حداقل رساندن موانع عنوان کرد. ایرج موفق با ابراز قدردانی از مدیریت خانه صمت ایران و استان اصفهان در پیشبرد اهداف حمایت از تولید و اشتغال،  اصفهان را استانی با پتانسیل بالا در بخش های صنعت، معدن و بازرگانی نامید و افزود: پیشنهادات ارزشمندی در مباحت تولید توسط تشکل های اقتصادی و بخش خصوصی در اصفهان به ما ارائه شده که تبدیل به مصوبه گردیده و برای سراسر کشور، قابل اجرا و اثرگذار بوده و عملیاتی شده است.

موفق در بحث تفویض اختیار به خانه های صمت یادآور شد: اولین استان در کشور که در آن صدور مجوزهای سرمایه گذاری و تاسیس به خانه صمت واگذار گردید، اصفهان است و این حاصل تلاش و کمک تشکل های فعال در خانه صمت است و خوشبختانه، توانسته ایم سرمایه گذاری را به سمتی هدایت نماییم که توجیه پذیر باشد. وی صدور 1200 جواز جدید برای سرمایه گذاری در بخش صنعت در استان اصفهان را حاصل این تلاش ها عنوان کرد وافزود: با توجه به بررسی کارشناسانه توسط صاحبان صنایع و تولید در این زمینه، انتظار می رود که حداکثر جوازهای تاسیس به نتیجه برسند. وی در ادامه سخنان خود، مدیریت و پیگیری خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در رسیدگی به واحدهای صنعتی تعطیل را بسیار مطلوب ارزیابی نمود. ایرج موفق از اضافه شدن 3هزارواحد تولیدی در یکسال گذشته خبر داد و پتانسیل فراوان استان اصفهان در ایجاد اشتغال جدید، تولید و صادرات را حائز اهمیت دانست.

 

پرداخت حق بیمه

منبع درآمد تامین اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان جایگاه ارزشمند تولید و ایجاد اشتغال، به تشریح وضعیت صندوق های بازنشستگی و مباحث تامین مالی در این سازمان پرداخت. وی گفت: ورودی تامین اجتماعی وابسته به پرداخت حق بیمه ها و خروجی آن، پرداخت مستمری ها بعنوان هزینه های تامین اجتماعی است. محسن ریاضی از طلب 350 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت خبر داد و در اشاره به اعتراضات اخیر مربوط به مستمری ها، اعلام کرد: با 4ونیم میلیون بازنشسته و مستمری بگیر تحت پوشش تامین اجتماعی، تاخیر یک روزه در پرداخت مستمری ها، می تواند معضلاتی ایجاد نماید. وی افزود: متاسفانه، دولت تعهدات خود را انجام نداده است و ما حمایت های لازم از دولت را نداریم. براین اساس، فقط با اتکا به منابع خود می توانیم تعهدات تامین اجتماعی را تحقق بخشیم و اصرار ما بر وصول حق بیمه بدلیل شرایط فوق است. وی از اجرای طرح "3070" و خدمات غیرحضوری که اخیرا متاثر از شرایط کرونا در تامین اجتماعی فراهم شده است، خبرداد و اعلام آمادگی سازمان برای ارائه آموزش های لازم به کارفرمایان با همکاری خانه صمت استان را بیان کرد. ریاضی در اشاره به جرایم و اعتراضات نسبت به عملکرد تامین اجتماعی، گفت: بیش از 50درصد از مشکلات، بدلیل عدم آگاهی کارفرمایان نسبت به قوانین تامین اجتماعی است.

 

شوراهای داوری در خانه های صمت راه اندازی می شوند

سرانجام، سیدعبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صمت ایران و استان اصفهان با ابراز قدردانی از حضور مدیران اجرایی استان، به بیان تلاش های رئیس سازمان صمت علیرغم چندین بار ابتلا به کرونا، مدیران کل دارایی و تامین اجتماعی در همکاری با خانه صمت و تسهیل در رفع موانع تولید و مشکلات صنایع پرداخت و گفت: در پی تعاملات صورت گرفته با مقامات قضایی، هفته آینده با حضور معاونت قضایی کل کشور، شوراهای داوری را در خانه های صنعت، معدن و تجارت راه اندازی خواهیم کرد.

 میزبان نشست هم اندیشی صاحبان صنابع با تاکید براینکه، انتظار همکاری و حضور بیشتری از انجمن ها و تشکل ها را داریم، از راه اندازی مرکز آموزش خانه صمت در کشور و انعقاد تفاهم نامه هایی در این زمینه خبر داد. عبدالوهاب سهل آبادی به موضوع تفویض اختیار که برای نخستین بار با پیگیری رئیس سازمان صمت و معاونان او دراستان اصفهان تحقق یافت، اشاره کرد و گفت: با توجه به رفت و آمدها با دیگر استان ها، تفویض اختیار در اصفهان می تواند راهگشای موثری در موفقیت تولید و صنعت باشد.  رئیس خانه صمت ایران درباره مباحث معدن و مشکلات حمل و نقل گفت: تقاضای رسیدگی به موضوع معدن را با وجود مشکلات متعدد و سختی کار مطرح کرده ایم. وی با بیان نگرانی درخصوص قیمت سنگین لودرها و افزایش نرخ حمل و نقل برای سومین بار درسال 99، لزوم بررسی مسائل اتتقال و صادرات تولیدات به مناطق بندری و مرزی را عنوان نمود.

 

تغییر و تحول تولید

نمود جهش تولید

سهل آبادی با صحبت از پشتکار و تلاش صنایع در برهه کرونا، بیان کرد: صنعت ما توانست تحقق جهش تولید را ثابت نماید. وی با اذعان به اینکه، جهش به معنای تغییر است و نه صرفا افزایش تولید، گفت: خوشبختانه، تغییر و تحول در تولید را شاهد هستیم. نمونه بارز آن، تولید انبوه ماسک، انواع مواد بهداشتی بدون نیاز به واردات می باشد. همچنین، ورود به عرصه تولید واکسن کرونا و اقدامات شرکت های دانش بنیان تحسین برانگیز است.

رئیس خانه صمت ایران با بیان آنکه، امروز نجات مردم و اقتصاد کشور وابسته به تولید و اشتغال است، اعلام کرد: طبق شواهد، اگر تولید رونق داشته باشد، دادگستری آرام است و آسیب های اجتماعی به حداقل می رسند ولی با افزایش نرخ بیکاری و رکود در تولید، دادگستری و سیستم قضایی شلوغ می شود.  عبدالوهاب سهل آبادی از هیات مدیره خانه صمت استان اصفهان بخاطر رسیدگی به امور صنایع و گام برداشتن در حل مشکلات تولید با نظرات کارشناسی بدون آنکه هیچ کمکی دریافت نمایند، ابراز قدردانی نمود و یادآورشد: خانه صنعت، معدن و تجارت استان با هزینه هیات مدیره اداره می شود و قدرمسلم، زمانی را که در خدمت به خلق خدا اختصاص داده اید، برگ زرینی در عملکرد شما محسوب خواهد شد.