این در حالی است که یکی از مسوولان ستاد اجرایی فرمان امام، ادعایی مبنی بر اینکه واکسن برکت دقیقا همان واکسن سینوفارم است و در ایران تنها بسته‌بندی می‌شود را تکذیب و اعلام کرد: واکسن کووایران برکت کاملا ایرانی است و توسط دانشمندان ایرانی تولید شده است.
البته این ادعاها در حالی تکذیب شده که یک مسوول واکسن برکت ناخواسته اعتراف کرده واکسن کرونا برکت همان سینوفارم چینی است. موضوع اصلی این است که اگر قرار بود کپی عین‌به‌عین واکسن چینی را در ایران تولید کنند، پس چرا این همه تعلل برای تهیه واکسن اتفاق افتاده است؟! واکسنی که اگر از همان اوایل ساخت برای ایرانی ها هم تهیه می شد، شاید در حال حاضر عزیزان زیادی در قید حیات بودند. درصورتی که براساس ادعای مسوولان ساخت واکسن کووایرانبرکت از اسفند ماه ۹۸ آنها در حال ساخت واکسن کرونا بودند اما چرا بعد از ۱۳ ماه به این نتیجه رسیده، هم خود جای بحث دارد.
برکت صفر تا صد ایرانی است!
در همین رابطه حجت نیکی ملکی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام بر صفر تا صد ایرانی بودن واکسن کووایران برکت تاکید کرد و در ادامه به «جهان‌صنعت» گفت: برخلاف برداشت‌های اشتباه برخی رسانه‌ها از گفته‌های آقای حسینی ایشان اصلا بحث کپی بودن فرآیند ساخت و تولید واکسن را مطرح نکردند، بلکه ایشان تنها تاکید کردند که ما هم به دلیل بحران موجود در کشور همانند چین فاز دو و سه آزمایش بالینی را ادغام کردیم تا سریع‌تر به نتیجه برسیم. منظور ایشان این بوده که فرآیند بحث کارآزمایی بالینی ما شبیه به کارآزمایی بالینی واکسن سیوفارم چینی است. واکسن کووایران برکت صد‌در‌صد ایرانی است و صفر تا صد آن حاصل دسترنج دانشمندان ایرانی است.
وی افزود: همچنیندستگاه‌هایی که معاون گمرک درخصوص واردات آنها اعلام کردند برای خط فاز دوم مورد نیاز است. ما خط فاز یک را به تنهایی به مرحله تولید رساندیم ولی برای خط فاز دوم که تولید انبوه واکسن است نیاز به دستگاه‌هایی بود که مدتی پیش از چین وارد کردیم. البته اگر زمان داشتیم همیندستگاه‌ها را هم خودمان تولید می‌کردیم ولی با وجود وضعیت وخیم کشور نمی‌توانیم بیش از این تعلل کنیم.
البته بخش بزرگی از وسایل هم توسط شرکت دانش‌بنیان در داخل تولید شده است. واکسن کووایران برکت کاملا و صد در صد ایرانی است و تمام دانش فنی و دانش تولید انبوه آن توسط دانشمندان ایرانی تولید و توسعه داده شده است.
واکسن برکت کپی نیست
نیکی ملکی با تاکید بر اینکه واکسن کووایران برکت کپی نمونه چینی آن نیست، بیان کرد: واکسن کووایران برکت به هیچ عنوان کپی واکسن چینی سینوفارم نیست. اگر کووایران برکت کپی از واکسن سینوفارم چین است دیگر چه نیازی به کارآزمایی بالینی در سه فاز بود و زودتر از این ها واکسن را برای واکسیناسیون آماده می کردیم.
از سوی دیگر بخش زیادی از تجهیزات خط تولید واکسن در داخل کشور تولید شده است و فقط بخشی از تجهیزات وارد شده برای تولید واکسن به ایران از چین وارد شده و تعدادی از آن ها هم از کشورهای دیگری وارد شده اند. چه بسا بنده شخصا جواب افرادی را که در توئیتر چنین اظهاراتی را مطرح کرده‌اند، دادم.
در حالی از کپی واکسن در ایران صحبت می‌کنند که تمام واکسن‌های ساخته‌شده تنها از پنج،شش پلتفرم استفاده می‌کنند. این در حالی است که در ستاد اجرایی در هر شش مورد تحقیق کردیم. واکسن کووایران برکت هم همانند واکسن بهارات هند و سینوفارم چینی از ویروس کشته‌شده به دست آمده است. استفاده از ویروس کشته‌شده یک روش تولید قدیمی در ایران است و ربطی به اینکه دانش آن کپی نمونه سینوفارم باشد ندارد. فرمول این ویروس به هیچ‌وجه از چین گرفته نشده است.
وی در خصوص اینکه چرا واکسن برکت دیر به بهره‌برداری رسید، گفت: کشورهای دیگر چون با ویروس‌های دیگری درگیر بودند و سابقه همه‌گیری داشتند زودتر از ما در این مسیرپیش‌روی کردند. به طور مثال کشورهایی که واکسن سارس را ساختند، پیش‌زمینه ساخت واکسن را داشتند. ایندر حالی است که ما هیچ‌گاه درگیر ویروس‌های کشنده و همگیر نبودیم. ما دقیقایک ماه پس از ورود بیماری کرونا به کشور ساخت واکسن را شروع کردیم در حال حاضر هم ما جزو دسته اول کشورهایی هستیم که توانسته‌ایم واکسن کرونا را تولید کنیم.
مشخص نیست برکت بر ویروس هندی تاثیر بگذارد
رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام درخصوص تاثیر واکسن برکت بر نمونه‌هایجهش‌یافته اظهار کرد: هنوز واکسن کووایران برکت را بر نمونه جهش‌یافته هندی و آفریقایی آزمایش نکردیم ولی بر نمونه جهش‌یافته بریتانیایی موثر است.
روندفرآیند تولید واکسن کووایران برکت
وی درخصوص فرآیند واکسن برکت اظهار کرد: واکسن کووایران برکت از یک ویروس کشته شده تولید شده است. شروع کار ساخت واکسن از اسفند سال ۹۸ بود. بعد از دستیابی به واکسن سریعا تست‌های حیوانی را انجام دادیم. بعد از موفقیت از کمیته اخلاق برای تست انسانی مجوز گرفتیم. در همین راستا۹ دی ماه ۹۹ اولین مرحله تست انسانی را شروع کردیم. همچنین در فاز یک واکسن به ۵۶ نفر در گروه سنی زیر ۵۰ سال تزریق شد که این فاز را با موفقیت پشت سر گذاشتیم. همچنین به ۳۲ نفر دیگر هم بین سنین ۵۰ تا ۷۵ تزریق شد. نتایج تزریق این واکسن خیلی خوب بود. واکسن در بحث‌های ایمنی‌زایی موفق بود. تنها عوارضی که این واکسن داشت از نوع درجه یک بود همانند تب خفیفکوتاه‌مدت و سردرد و درد در ناحیه تزریق. بنابراین با این خروجی موفق توانستیم فاز ۲ و ۳ را به دلیل شرایط اضطراری بیماری ادغام کنیم. البته بسیاری از واکسن‌های دنیا این عمل را پیش بردند. فاز ۲ واکسن ۲۵ اسفند آغاز و در این فاز واکسن به ۲۸۰ نفر تزریق شد، در همین حین فاز ۳ را با تزریق بر ۲۰ هزار نفر و روز یکشنبه هفته گذشته با دکتر محرز و دکتر شهریاری و زرگر شروع کردیم.
وی افزود: کارآزمایی بالینی هم در شش استان تهران، البرز، خراسان، خراسان‌رضوی، فارس و بوشهر انجام می‌شود. همچنین ما براساس روند تولید پیش‌بینی می‌کنیم تا خرداد بتوانیم مجوز استفاده اضطراری از این واکسن را از سازمان غذا و دارو ایران دریافت کنیم. مسیر دوم ما بحث تولید انبوه واکسن است که در دو فاز در حال انجام است. فاز یک که نیمه صنعتی است، محصولاتش به تولید رسیده است. امیدواریم تا پایان اردیبهشت نزدیک به یک میلیون دوز واکسن تولید کنیم و در خرداد ماه هم حدود سه میلیون دوز واکسن تولید می‌شود. فاز دو یا خط صنعتی که کارخانه آن هم ساخته شد و آن هم امیدواریم در خرداد ماه به مرحله راه‌اندازی برسد. اگر فاز دو به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسد در تابستان به تدریح به ۲۰ میلیون دوز در ماه می ‌رسیم. به طوری که در تیرماه ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز و در مرداد ۱۵ میلیون و ان‌شاءلله در شهریور ماه به ۲۰ میلیون دوز واکسن هم می‌رسیم.
تاییدیه سازمان غذا و دارو
کافی است
ملکی در خصوص دریافت مجوز از سازمان بهداشت جهانی گفت: ما از روز اولی که ساخت واکسن را شروع کردیم با سازمان بهداشت جهانی مراوده داشتیم. حتییک جلسه‌ای هم با اعضا در تهران داشتیم. بنابراین مجوز‌هایی که برای ورود به بازار نیاز داریم باید بگیریم. البته برای توزیع انبوه در ایران تنها نیاز به مجوز سازمان غذا و دارو ایران را داریم. امکان صادرات واکسن وجود دارد اما بعد از واکسیناسیون تمام مردم این امر شکل می‌گیرد.
فرمول واکسن برکت همانند دیگر واکسن‌هاست
دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و مسوول ارزیابی علمی واکسن کووید۱۹ درباره عوارض بعد از تزریق واکسن کووایران برکت به «جهان‌صنعت» گفت: بعد از تزریق واکسن هیچ عوارض حادی نداشتم و تنها همان محل تزریق واکسن کمی درد می‌کرد. واکسن کووایران برکت همانند واکسن بهارات هند و سینوفارم چین از ویروس کشته شده ساخته شده است. خوشبختانه تاکنون به هر ۳۳۰ نفری که واکسن را تزریق کردیم، هیچ عوارض خاصی مشاهده نشده است. در همین رابطه از هفته آینده هم روی ۲۰ هزار تن ایرانی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. عارضه‌های واکسن‌های ویروس کشته شده بسیار کمتر است. تاثیر‌پذیری این واکسن حدود ۷۰ درصد است.
وی درخصوص مواد اولیه این واکسن اظهار کرد: ویروس کشته شده نمونه ووهان چین را از بیماری در اردبیل برای ساخت واکسن کرونا به‌دست آوردیم. بنابراین هیچ مواد اولیه‌ای از چین برای تولید این واکسن وارد نشده است. حتی کیت‌هایی که برای بررسی آنتی‌بادی چک می‌کنیم از بلژیک تهیه کردیم. البته یکی از مشکلات عمده دیگر کشورها برای ساخت واکسن کرونا کمبود مواد برای تهیه آن است. البته در حال حاضر تمام مواد را برای تولید انبوه این واکسن تهیه کردیم. البته اخیرا تعدادی واکسن سینوفارم چینی وارد شده که به بالای ۸۰ ساله‌ها تزریق شده و تاثیر آن هم همانند برکت ۷۰ درصد است.
واردات تانکر از چین
محرز درخصوص واردات دستگاه‌های ساخت واکسن از چین، گفت: برای ساخت واکسن معمولا از تانکرهای عظیمی استفاده می‌کنند و این تانکرها را از چین وارد کردند. اکثر دستگاه‌های ساخت واکسن نیز از کشورهای دیگر تهیه شده است.