برجام که اجرا شد، بسیاری از شرکت‌های اروپایی و امریکایی دوباره به ایران آمدند تا از صنعت پرسود پتروشیمی ایران سهمی را به خود اختصاص دهند. از آن زمان تاکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بیش از 10 تفاهمنامه با شرکت‌های خارجی نظیر توتال، باسف و انی امضا کرد. اما در این فهرست امریکایی‌ها نبودند. چراکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید امریکا موافق حضور آنها در ایران نبود.
اکنون شرایط اندکی بهتر شده و برخی از شرکت‌های امریکایی با برخی از شرکت‌های پتروشیمی ایرانی حاضر به کار شده‌اند. برای مثال یک شرکت امریکایی اخیراً قراردادی به منظور اجرای طرح تبدیل متانول به پلی پروپیلن را در اسلام آباد غرب امضا کرده است. این نخستین قرارداد پسابرجامی با یک شرکت امریکایی است.
به گزارش اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی، این یک قرارداد خرید تکنولوژی است و در قالب طرح پتروشیمی اسلام آباد غرب تعریف می‌شود. در این باره محمود جلوند مدیرعامل شرکت ماهان شیمی زاگرس در نشستی خبری با اشاره به اجرای نخستین طرح تبدیل متانول به اتیلن و پلی پروپیلن در قالب پروژه پتروشیمی اسلام آباد غرب، گفت: «بر این اساس پس از آغاز همکاری شرکت «پال کورپوریشن» (Pall corporation) امریکا به منظور مشارکت در بومی‌سازی انواع فیلتراسیون و تجهیزات تصفیه در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، سپس نوبت به شرکت UOP هانویل و جنرال الکتریک امریکا رسید که گفت‌و‌گوهایی را برای فروش دانش فنی، تکنولوژی و تجهیزات با شرکت‌های پتروشیمی جم، سلمان فارسی و دماوند آغاز کنند.» او حجم این قرارداد و جزئیات بیشتر آن را اعلام نکرد. اما تفاهمنامه‌های مهم‌تری میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت‌های به نام دنیا امضا شده که بزودی بسیاری از آنها منجر به قرارداد خواهد شد. برای مثال شرکت توتال و شرکت BASF تفاهمنامه‌هایی را امضا کرده‌اند. همچنین شرکت‌های لینده، میتسویی، فرکوبه، سوجیت، هیوسانگ و شل از جمله شرکت‌های معتبر خارجی هستند که برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ابراز تمایل کرده‌اند.
همچنین شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکت هیوسانگ(کره جنوبی) با هدف امکان‌سنجی انجام پروژه مشترک PDH/PP (تبدیل گازمایع و پروپان به پروپیلن و پلی پروپیلن) در ایران، شرکت ژاپنی ITOCHU با هدف تأمین مالی کوتاه‌مدت (یوزانس) به مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو (قابل افزایش به ۶۴۰ میلیون یورو در صورت لزوم)، با شرکت ژاپنی Marubeni به‌منظور تأمین مالی کوتاه مدت (یوزانس) به مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو بر اساس Corporate Guarantee شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرارداد همکاری امضا کرده است.
امضای قرارداد با شرکت شرکت ژاپنی میتسویی جهت انجام مطالعات اجرای طرح یوتیلیتی متمرکز پتروشیمی در فاز دوم عسلویه و ارائه تسهیلات فاینانس از بانک JBIC ژاپن، شرکت ژاپنی سوچیتز برای امکان سنجی پروژه مشترک GTPP در ایران و براساس نتایج سرمایه‌گذاری احتمالی، شرکت توتال فرانسه برای انجام مطالعات جهت اجرای یک طرح پتروشیمی در ایران، شرکت لینده آلمان برای بررسی اجرای واحدهای جداسازی هوا و شرکت آلمانی BASF برای انجام مطالعات به منظور سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه‌گذاران ایرانی جهت اجرای یک مجتمع پتروشیمی بزرگ در ایران با ارائه تسهیلات فاینانس از دیگر نتایج مذاکره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکت‌های خارجی است.