دبیر انجمن کارفرمایان نساجی اصفهان با اشاره به وضعیت صنعت نساجی در استان گفت: متأسفانه رکودی بی‌سابقه بر صنعت نساجی اصفهان سایه افکنده و مالیات بر ارزش‌افزوده بیشتر از قاچاق به صنعت نساجی ضربه‌زده است.
مظفر چلمغانی با بیان اینکه رکود در صنعت نساجی سبب تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها شده است، اظهار داشت: بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های نساجی استان اصفهان بازار خود را از دست داده‌اند و با ۳۰ درصد ظرفیت و زیر خط تولید کار می‌کنند.

وی افزود: وعده‌های بسیاری برای بهبود وضعیت صنعت نساجی داده شد، اما متأسفانه هیچ‌کدام از این قول‌ها اجرایی نشده و رکود همچنان گریبان‌گیر نساجی استان اصفهان است.

دبیر انجمن کارفرمایان نساجی اصفهان تاکید کرد: نه تنها رکود، کمبود مواداولیه، کمبود نقدینگی، بالا بودن نرخ بهره بانکی و افزایش مالیات کمر صنایع نساجی را خم کرده بلکه واردات کالاهای بی‌کیفیت کشورهای بیگانه سبب شده تا بیشتر آنها با ظرفیت زیر ۵۰ درصد کار کنند.

 

خمیدگی کمر کارخانه‌ها نساجی با واردات بی‌رویه منسوجات

وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از ورود پوشاک به اصفهان در رونق دوباره صنعت نساجی استان نقش به سزایی دارد، گفت: ورود محصولات ساخته شده از خارج همچون پارچه، پوشاک از ترکیه، تایوان، هند و چین به صورت قاچاق سبب ایجاد مشکلات زیادی در این صنعت شده و قاچاق کمر کارخانه‌ها را شکسته است.

چلمغانی با ابراز تاسف از اینکه با افزایش واردات بی‌رویه منسوجات خارجی تار و پود نساجی اصفهان در آینده رشته می‌شود، گفت: بالا بودن قیمت مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولیدی و واردات بی‌رویه انواع محصولات تولیدی نساجی از دیگر کشورها در حال حاضر از عمده‌ترین مشکلات موجود در این بخش است.

وی اضافه کرد: با وجود تامین بخشی از نیاز واحدهای تولیدی با مواداولیه داخلی هنوز ۷۰ درصد از مواد اولیه با واردات تامین می‌شود.

دبیر انجمن کارفرمایان نساجی اصفهان افزود: علاوه بر واردات مواد اولیه خارجی به کشور، محصولات نساجی مانند نخ و پارچه نیز با واردات از دیگر کشورها وضعیت فعلی بازار منسوجات در داخل را آشفته کرده و کشورهای چین، ترکیه، پاکستان و کره از عمده کشورهای وارد کننده محصولات نساجی به کشور هستند.

وی بیان داشت: در میان کشورهای واردکننده محصولات نساجی، چین رتبه نخست میزان واردات به کشور را به خود اختصاص داده، اما محصولات چینی در مقایسه با منسوجات داخلی با وجود پایین بودن قیمت، کیفیت قابل رقابتی با تولیدات داخلی ندارند.

چلمغانی تصریح کرد: قیمت بالای انرژی و مواداولیه مورد نیاز واحدهای نساجی در داخل سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات داخلی گردیده و واحدهای تولیدی داخلی با مدنظر قرار دادن کیفیت بالا در تولیدات خود در مقایسه با اجناس وارداتی، بازار فروش محصولات در داخل را در مقایسه با تولیدات بی‌کیفیت خارجی از دست داده‌اند.

 

ضربه هولناک مالیات بر ارزش افزوده بیش از قاچاق بر پیکره نساجی

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده بیشتر از قاچاق به صنعت نساجی ضربه زده است، افزود: ما در زمان رونق تولید هم در رکود بودیم و در حال حاضر انبارهای کارخانه‌ها پر از محصولات است.

دبیر انجمن کارفرمایان نساجی اصفهان با بیان اینکه مشکلات داخلی نظیر مالیات باید رفع شود، تصریح کرد: صنعت نساجی نیازمند یک حمایت جدی است تا مشکلات این حوزه نیز برطرف شود، اگر به این مسئله توجه شود، خدمت بزرگی به تولید داخلی شده است.

وی افزود: ارزش افزوده صنعت نساجی نسبت به سایر صنایع بیشتر است که براین اساس از هر کیلو پنبه به ارزش ۲ دلار می‌توان کالایی به ارزش ۲۰۰ دلار تولید کرد.

چلمغانی حذف تعرفه گمرکی انواع مواد اولیه و قطعات نساجی را یکی از راه‌های رونق این صنعت دانست و گفت: با ورود مواد خام و اولیه و همچنین حمایت از تولید داخل می‌توان چرخ‌های صنعت نساجی کشور را به چرخش درآورد.

وی اصفهان را قطب نساجی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: حدود ۲ هزار و ۳۰۰ واحد شناسنامه‌دار و ۶ هزار واحد کارگاهی کوچک نساجی بدون شناسنامه در استان اصفهان مشغول فعالیت هستند که ۱۰۰ هزار نیروی انسانی را به کار گرفته‌اند.

دبیر انجمن کارفرمایان نساجی اصفهان به ظرفیت جذب ۲۰۰ هزار نفر نیروی انسانی صنعت نساجی استان اصفهان اشاره کرد و گفت: صنعت نساجی کشور پشتوانه ۲۰ دانشگاه و ۱۴ هزار نیروی تحصیل کرده در این رشته است.

 

صرف تنها ۵ درصد هزینه سرمایه‌گذاری صنعتی در بخش نساجی

وی صنعت نساجی را یکی از ۷ صنعت استراتژیک کشور عنوان کرد و بیان داشت: تنها ۵ درصد هزینه سرمایه‌گذاری صنعتی در این بخش صرف می‌شود، اما ۱۲ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

چلمغانی پیرامون دلایل بروز رکود در صنعت نساجی، تصریح کرد: در وضعیت رکودی و در همه جای دنیا، دولت‌ها در زمان رکود با ایجاد مشوق‌های تولیدی نظیر کاهش نرخ مالیات و نرخ سود تسهیلات، مردم را به سرمایه‌گذاری در تولید تشویق می‌کنند.

وی ادامه داد: بالا بودن نرخ سود تسهیلات، جرائم بانکی و واردات بی‌رویه موجب کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌های نساجی اصفهان شده است.

دبیر انجمن کارفرمایان نساجی اصفهان تأکید کرد: با وجود مشکلات متعدد و حمایت‌های حداقلی دولت‌ها نسبت به صنعت نساجی، این صنعت آن‌قدر ریشه داشته که در یک دهه اخیر به‌ خوبی در برابر مشکلات مقاومت کرده است.

وی اظهار داشت: صنعت نساجی با وجود اختصاص ۵ درصد از سرمایه‌گذاری کشور، ۱۲ درصد از اشتغال را به خود اختصاص داده است.

چلمغانی ادامه داد: صنعت نساجی از نظر اشتغال‌زایی در رده برترین صنایع قرار داشته و کمتر صنعتی نظیر نساجی ایجاد اشتغال می‌کند.

وی بیان داشت: در سراسر دنیا زمانی که صنعتی با رکود روبرو است تمام متولیان و متصدیان صنعتی با همکاری یکدیگر به یاری صنعت دچار رکود می‌روند، بانک‌ها در اعطای تسهیلات به این صنایع همکاری بیشتری می‌کنند و حتی قوانین را در راستای حمایت از صنایع با تغییراتی اجرایی می‌سازند، اما متأسفانه در کشور ما بسیاری از این مسائل رعایت نمی‌شود.

دبیر انجمن کارفرمایان نساجی اصفهان تصریح کرد: اکنون صنایع نساجی با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما همچنان شاهد سخت‌گیری‌های فراوانی در این بخش هستیم، مشکلات مالیاتی همچنان پابرجاست و بانک‌ها نیز همکاری لازم ندارند.

وی افزود: هم اکنون کارخانجات نساجی به علت شرایط اقتصادی با کمتر از ظرفیت خود کار می‌کنند با وجود اینکه اکثر کارخانه‌های داخلی از نظر فناوری از کشورهای دیگر نظیر ترکیه عقب‌تر نیستند.