کیفیت مقوله‌ای است که هنوز در بین واحدهای صنعتی و عرضه‌کنندگان خدمات جایگاه خود را پیدا نکرده است. اگر زور و ضرب نباشد خیلی از واحدهای صنعتی برای اجرایی کردن بندهای استاندارد شانه خالی می‌کنند و الزامی برای اجرای آن نمی‌بینند. در این میان دولت برای آنکه برتری واحدهای صنعتی و خدماتی را به رقابت بگذارد هر ساله از بهترین‌ها در زمینه کیفیت و استاندارد قدردانی می‌کند. روز گذشته نیز گواهینامه اهتمام به کیفیت به 11 شرکت و مدارس نمونه کشور و تقدیرنامه اشتهار به کیفیت یک تا چهار ستاره به 16 شرکت تولیدی داده شد.
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت از ناراضیان کیفیت کالاهای ایرانی است. وی اعتقاد دارد که سطح کیفی کالاهای تولید داخل یا حتی خدمات آنگونه نیست که راضی‌کننده باشد. شریعتمداری رعایت استانداردها را کف فعالیت واحدها می‌داند و می‌گوید واحدها تصور نکنند که با اجرای استانداردها کار بزرگی انجام دادند.
یکی از مواردی که باعث شده سطح توقع مردم از کالاهای ایرانی بیشتر شود واردات کالاهای خارجی است. تا قبل از آنکه کالاهای خارجی به بازار ایران راه پیدا کنند خیلی از تولید‌کنندگان با کمترین کیفیت محصولات خود را روانه بازار می‌کردند ولی اکنون در صورت رعایت نکردن حداقل‌های استاندارد دیگر فضایی برای فروش محصولات خود ندارند.
در مراسم روز ملی کیفیت که روزگذشته برگزار شد جای خالی خیلی از واحدهای صنعتی دیده می‌شد، نمونه آن خودروسازان بودند. سال‌های قبل شرکت‌های خودرویی سر لیست دریافت‌کنندگان لوح کیفیت بودند ،اما این روزها جایی برای آنها وجود ندارد. شریعتمداری نبودن شرکت‌های خودرویی را اینگونه تفسیر کرد که کیفیت هر ساله محور یک موضوع است ازاین رو نباید تنها خودروسازان را در مقوله کیفیت دید.وی با اشاره به اینکه در مسیر کیفیت ما هنوز در مرحله اهتمام هستیم و هیچ کس هنوز نتوانسته تندیس دریافت کند، اظهارداشت: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بند 8 و 24 به ارتقای کیفیت و گسترش سطح استاندارد توجه ویژه شده و در برنامه ششم توسعه این امر دیده شده است اما هنوز نتوانستیم به آن چیزی که برنامه‌ریزی شده است دست پیدا کنیم.
وزیر صنعت افزود: امروز اقتصاد ما برای توسعه نیازمند کیفیت است اگر چه همه می گویند مشکل بازار داخلی و خارجی از مهم‌ترین موضوع ها است اما قبل از آن باید کیفیت ارتقا پیدا کند. علاوه بر این باید نوسازی صنعت و معدن مورد توجه قرار گیرد، چنانکه در دهه‌های اخیر بویژه چند سال گذشته بنابر جایگزینی واردات به‌ منظور جلوگیری از خروج ارز بوده است، باید 85 هزار واحد صنعتی که در ایران فعالیت می‌کنند مقوله صادرات‌گرا بودن را مدنظر قرار دهند.‌ بسیاری از واحدهای صنعتی ما با هدف جایگزینی واردات ایجاد شده است ،اما متأسفانه به این هدف نرسیده ایم.در این راستا امیدواریم شاهد ارتقای کیفیت در بخش آموزش باشیم.
آینده اقتصاد کشور از آن شرکت‌های دانش بنیان است
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری هم در این مراسم گفت: آینده اقتصاد کشور از آن شرکت‌های دانش بنیان است و سیستم‌های سنتی فعلی محکوم به شکست است. امروز شهرها بستر آموزش هستند، شهرهایی که افراد هر روز در آن مطلبی جدید یاد می‌گیرند. امروز شاهد آمارها و ارقام و تحلیل‌هایی غلط هستیم و مشکل اصلی آموزش کشور را مهاجرت عنوان می‌کنند. وی یادآور شد: در چند سال گذشته شاهد بازگشت جوانان خلاق ایرانی از شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل به ایران بودیم که با حقوق‌های چند صد هزار دلاری کار در استارتاپ‌های خود را در وطن برگزیده‌اند و بسیار موفق بوده‌اند.
نقص‌های زیادی در مقوله کیفیت ساخت و سازها داریم
نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: امروز نقص‌های زیادی در مقوله کیفیت ساخت و سازهای کشور داریم که ضعف اصلی آن به آموزش‌های ارائه شده باز می‌گردد و باید جدی گرفته شوند.پیروزبخت ادامه داد: مهندسان ما فقط از آموزش آکادمیک برخوردارند و کارگران بخش‌های مختلف ساختمانی از آموزش‌ها و گواهینامه‌های مختلف برخوردار نیستند.وی تصریح کرد: اگر در حوزه ساختمان و آموزش و پرورش توجه کافی به مقوله کیفیت داشته باشیم، جای امیدواری است که بسیاری از مشکلات برطرف شوند. معاون رئیس جمهوری با تکذیب برخی ادعاها درباره بی‌کیفیت بودن مصالح ساختمانی گفت: مصالح ساختمانی موجود در بازار از کیفیت لازم برخوردارند، اما همه مؤلفه‌های مؤثر در حوزه ساختمان بویژه منابع انسانی نیازمند ارتقای کیفیت هستند.

نیم نگاه
وزیر صنعت در رابطه با اصلاحیه ثبت سفارش واردات خودرو تصریح کرد: این اصلاحیه هنوز در دولت در حال بررسی است و هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است.وی با اشاره به آخرین وضعیت صنایع آسیب دیده در زلزله کرمانشاه گفت:حدود 65 واحد صنعتی در این استان فعال هستند که در این زلزله 16 الی 17 واحد آن به‌طور 100 درصد تخریب شد و بقیه واحدها بین 20 تا 80 درصد تخریب شده است. رایزنی‌هایی انجام شده تا در نخستین فرصت این صنایع بازسازی شده و دوباره احیا شوند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به اینکه چه تعداد خودروی وارداتی که با معیارهای سازمان ملی استاندارد ایران انطباق نداشته‌اند مرجوع و دپو شده‌اند؟ اظهار کرد: در حال حاضر در گمرکات ما حدود ۱۰۰۰ دستگاه خودرو مجوز ترخیص ندارند و مربوط به خودروهای مختلف از جمله خودروهای اروپایی یا آسیای دور می‌شوند.

منبع: ایران