توليد محصولات صادراتي :

باتوجه به توانايي هاي كسب شده؛ وجود دانش فني لازم و كيفيت مطلوب در توليد محصولات فولادي كه در انطباق با استانداردهاي بين المللي قرار داشته و الزامات اين استانداردها را برآورده مي نمايد، امكان بازاريابي و فروش محصولات صادراتی فراهم گرديده است. در همين راستا و با عنايت به بازارهاي خارجي از جمله بازار كشورهاي منطقه، در 5 ماهه اول سال 98 بالغ بر 462000 تن انواع شمش فولادي و محصولات نوردي و همچنین 115000 تن محصولات فرعی صادر گردیده  است.

رکوردهای تولید :

  • رکوردهای تولید روزانه چدن با دو کوره بلند

 تاریخ 30/01/98 به میزان 9059 تن

 تاریخ  08/02/98 به میزان 9431 تن

  • رکورد تولید ماهیانه چدن با دو کوره بلند

اردیبهشت ماه 98 به میزان 244144 تن

طراحي و توليد محصولات جديد :

تنوع بخشي به تركيب سبد عرضه محصولات فولادي ، همواره مورد توجه فراوان شركت ذوب آهن اصفهان بوده است. در اين راستا حوزه معاونت بهره‌برداري هرساله تعدادي محصول جديد را مطابق بررسي بازار و شرايط تقاضا، طراحي و توليد مي نمايد. همچنين به منظور افزايش كارايي، تسهيل شرايط و مديريت مؤثر پروژه هاي توسعه محصول جديد، كميته محصولات جديد تشكيل و فعاليت مي نمايد.

برنامه ریزی برای تولید محصولات جدید در سال 98 انجام شده است. این محصولات عبارتند از:

  • تسمه فولادی 20 ×200 باموفقیت طراحی و تولید گردید.
  • تولید انبوه شمش ریل در بخش فولاد سازی و ریل UIC60در نورد 650 در حال انجام می باشد.
  • تولید ریل S49 آمادگی لازم ایجاد و پس از اعلام حوزه فروش تولید آن انجام خواهد گرفت
  • طراحی وتولید تیرآهن بال پهن H24 و H22 درمرحله طراحی کالیبراسیون  می باشد.
  • ریل معدن R24 در مرحله طراحی کالیبراسیون می باشد.
  • آرک معدن TH36در مرحله طراحی کالیبراسیون می باشد.
  • نبشي هاي بال مساوي 10 × 150 × 150، 12 × 150 × 150 آمادگی تولید وجود دارد و پس از اعلام درخواست حوزه فروش تولید آن انجام خواهد شد.

 

اهم اقدامات

طی 5 ماهه سال98  علاوه بر اقدامات لازم به منظور انجام تولید مطابق با برنامه های مصوب ،فعالیت های متعددی نیز در راستای افزایش بهره وری ،حفظ محیط زیست و... انجام پذیرفته که به اهم این فعالیت هادر ذیل اشاره گردیده است.

-درب های فلکسیبل باطری 3

به منظور کنترل آلایندگی در باطری شماره 3 ساخت 74 عدد درب فلکسیبل سمت کک در دستور کار قرار گرفت .هر درب فلکسیبل شامل 750 قطعه می باشد که ساخت این قطعات و مونتاژ آنها انجام گردید.تاکنون 50 عدداز این درب ها به طور کامل ساخته شده و نصب گردیده اند .

- سیستم ترمکس جدید خط نورد 350

در راستای بهبود و توسعه خط نورد 350 ونیز خود باوری و خود کفایی ، سیستم ترمکس خط نورد 350 (جهت افزایش و بهبودخواص مکانیکی) به صورت سه قلو و چیدمان لوله ها و نازلهای آن در باکس فولادی همراه با اتوماسیون کنترل دمای محصول، توسط کارشناسان شرکت طراحی و ساخته شدو پس از نصب در خط نورد 350  با موفقیت راه اندازی و بهره برداری از آن انجام گردید.

-بازسازي و نوسازي ايستگاه ريخته گري شماره 7

 بازسازي و نوسازي كلي ايستگاه ريخته گري شماره 7 بخش فولادسازي با هدف افزايش راندمان توليد، كاهش توقفات غير برنامه اي، صرفه جويي در مصرف منابع و قطعات يدكي، كاهش هزينه هاي نگهداري و تعميرات در دستور كار قرار گرفت. اين فعاليت شامل دو قسمت بازسازي تجهيزات مكانيكي و ساختماني ايستگاه و نيز ارتقاء سيستم برق و اتوماسيون ايستگاه بود.  بر اين اساس و پس از تأمين و تهيه كليه اقلام و تجهيزات مورد نياز و ايجاد آمادگي هاي لازم اجراي اين پروژه در ايستگاه 7 ريخته گري با موفقیت انجام گردید.

-طراحی و تولیدتسمه فولادی

تیرورق و باکس از پرکاربردترین متریال های استفاده شده در سازه های فلزی می باشد که عموماً با استفاده از ورق های فولادی تولید می گردد. از سال گذشته مطالعه بر روی تولید تسمه فولادی در شرکت ذوب آهن آغاز شد و پس از انجام مراحل طراحی کالیبراسیون و شبیه سازی، تامین قطعات تکنولوژی و تامین و تراش غلتکها اقدام به آماده سازی خطوط تولید گردید و تولید این محصول در پایان مرداد ماه سال جاری آغاز شد. با تولید این محصول، شرکتهای تولید کننده باکس به جای استفاده از ورق که می بایست با صرف هزینه های نیروی انسانی ، برش و ضایعات بالای محصول به ابعاد مورد نظر تبدیل شود، از تسمه های تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان استفاده خواهند نمود.

-طراحی و تولیدریل مترو تیپ 49E1

با توجه به نیاز بازار داخلی به ریل های قطار شهری(مترو)، طراحی و تولید ریل مترو تیپ 49E1 (S49) مطابق الزامات استاندارد EN13674-1  آغاز گردید. پس از طی مراحل طراحی ، شبیه سازی، تامین قطعات و آماده سازی کارگاه تولید آزمایشی این پروفیل با موفقیت به انجام رسید. در حال حاضر شرکت ذوب آهن آمادگی لازم را برای تولید انبوه این محصول دارا بوده که در صورت مشخص شدن شرکت بازرسی کننده(Third party ) از سوی مشتری ، تولید و تحویل آن مطابق مفاد قرار داد منعقد شده انجام می گردد.