مرتضی شبانی مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در خصوص وضعیت شرکت بیان کرد: سود شرکت روند صعودی مطلوبی داشته و در نیمه نخست سال، سود ۶۲۶ ریالی محقق کرد و به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال هم این میزان سود عملیاتی تکرار شده و ضمناً سود سرمایه‌گذاری‌ها هم در نیمه دوم سال به این سود اضافه خواهد شد. با این حساب، P/E سهم «فولاد مبارکه اصفهان» در حال حاضر کمتر از ۴ است. وی افزود: همچنین شرکت افزایش سرمایه ۶۲ درصدی از محل سود انباشته را هم در دست اجرا دارد که به جذابیت سهم کمک خواهد کرد. درخواست این افزایش سرمایه به سازمان بورس ارسال‌شده و به‌محض اخذ مجوز سازمان، سایر مراحل پیگیری خواهد شد.

شبانی در رابطه با پتانسیل‌های این شرکت اظهار کرد: طبق تحلیل‌های کارشناسان، ارزش دارایی‌های شرکت به‌مراتب بیش از ارزش بازار فعلی سهم است. ارزش جایگزینی شرکتی با ظرفیت‌های شرکت فولاد مبارکه (بدون احتساب سرمایه‌گذاری‌های جدید مانند فولاد سنگان و فولاد هرمزگان و ورق چهارمحال و...) حدود ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود که با فرض دلار ۱۱ هزارتومانی، ارزش دارایی‌های شرکت بالغ‌بر ۶۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود. وی اضافه کرد: ارزش پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها هم در حال حاضر حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و با یک محاسبه ساده و تقسیم رقم ۸۶هزار میلیارد تومان بر تعداد سهام شرکت، ارزش هر سهم به بیش از ۶۶۰ تومان می‌رسد. وی اضافه کرد: شرکت فولاد مبارکه در سنوات اخیر با دو چالش کمبود آب و افزایش نرخ الکترود گرافیتی مواجه است که خوشبختانه در حال حاضر هر دو مشکل درحال برطرف شدن هست. وی در رابطه با دلایل عدم رشد قیمت سهم در سال جاری گفت: با توجه به بزرگ بودن حجم سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان و میزان شناوری سهم، امکان بازی قیمتی در سهم وجود ندارد (اتفاقی که گاه در مورد سهم‌های کوچک بازار، شاهد هستیم) و معمولاً هر رشد قیمتی با فشار عرضه‌ها سرکوب می‌شود. البته نقد شوندگی سهام مزیت مهمی برای سهامداران تلقی شده و ریسک افت قیمت شدید و ناگهانی را هم کاهش می‌دهد. وی افزود: عدم اقبال سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار، نیازمند ریشه‌یابی است و کارشناسان بازار سرمایه باید به این سؤال پاسخ دهند. اما حمایت اندکی از جانب حقوقی‌ها، باعث می‌شود سهم‌ها به قیمت واقعی برسند و نه شاهد رشد حباب گونه برخی سهم‌ها باشیم و نه چوب حراج بر سهم‌های ارزشمند بازار بزنیم.

شایان ذکر است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ۶ ماهه اول امسال با یک پرش ۹۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، سود ۶۲۶ ریالی محقق کرد. این رشد سودآوری ناشی از افزایش ۱۰۴درصدی درآمد‌های عملیاتی در۶ماهه امسال بوده است.