حمیدرضا عظیمیان  گفت: طی این سه سال که در مقام مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه هستم، علی رغم همه چالش ها، این شرکت به عنوان بنگاه اقتصادی و صنعتی مطرح در کشور، توانسته اهداف خود را به خوبی دنبال کند. عظیمیان با استناد به گفته یکی از بزرگان صنایع، این شرکت را «لوکوموتیو صنعت کشور» نامید و توضیح داد: بالغ بر ۳ هزار واحد صنعتی به شرکت فولاد مبارکه وابسته است و تاثیر عملکرد این شرکت به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی واحدهای صنعتی کشور مشهود بوده و این شرکت سهم عمده ای در اقتصاد، صنعت و اشتغال کشور دارد. وی با تاکید بر نقش حمایتگرانه شرکت فولادمبارکه از صنعت و اقتصاد کشور گفت: پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه در بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی کشور بی بدیل است و در این راستا توانستیم بسیاری از کارگاه های کوچک تا واحدهای بزرگ صنعتی را فعال نگه داریم و به سودآوری صاحبان این صنایع هم یاری برسانیم.


آمارها شفاف است
به گفته عظیمیان، برای رعایت دستورالعمل های فروش، تمام ارقام شفاف و با مقیاس کیلوگرم در اختیار تعزیرات، وزارت صمت و بخش های دیگر دولت قرار می گیرد و تولید در شرکت فولاد مبارکه نه تنها افت نکرده است بلکه روند افزایشی داشته است. وی در ادامه به طرح های گسترده توسعه ای در شرکت فولاد مبارکه پرداخت و گفت: در سال ۸۹، ابرپروژه نورد گرم ۲ به ظرفیت تولید ۴.۲ میلیون تن فولاد در این شرکت تعریف شد. در شرکت فولاد مبارکه، ۷ میلیون تن فولاد خام تولید می شود که بالغ بر ۳ میلیون تن از این مقدار به صورت خام به فروش می رسد. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بر ضرورت توسعه ابرپروژه نورد گرم ۲ تاکید کرد و گفت: از یازده سال گذشته درصدد بودیم که تمام تولیدات فولاد خام دراین شرکت نورد شود تا با ارزش افزوده بالا به بازار عرضه شود. این نکته را در نظر داشته باشید که ۸۰ درصد هزینه تولید فولاد به صورت فولاد خام و اسلب از سالن ریخته گری خارج می شود و به ازای هر کیلوگرم حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان سود در بردارد. فولاد خام در مرحله نورد گرم به ازای هرکیلوگرم بیش از هزار تومان سود خواهد داشت چراکه در صنایع فولادی سود، در مراحل انتهایی مسیرِ تولید حاصل می شود. 


پروژه نورد گرم ۲

۱۰ هزار اشتغال دارد
به گفته عظیمیان ابرپروژه نورد گرم ۲ با نام «سردار شهید قاسم سلیمانی» در چندین مرحله به مناقصه بین الملی رسید و به علت تحریم های ظالمانه تاکنون به فاز اجرایی نرسیده است. مذاکره اخیر با شرکت خارجی، به رایزنی مراحل صدور مجوزات انجامیده تا این ابرپروژه با ظرفیت ۱۶ هزار میلیارد تومان، زمینه اشتغال ۱۰ هزار نفر (هزار نفر مستقیم و ۹ هزار نفر غیرمستقیم) را فراهم کند. امیدواریم پروژه مذکور، در سه سال آینده به بهره برداری برسد تا کشور از واردات ورق بی نیاز شود چراکه این نکته مهم است که نورد گرم ۲ براساس نیاز بازار طراحی شده است. وی به طرح توسعه دو خط تولید ۳۰ هزار تنی الکترود گرافیتی در یزد هم اشاره ای کرد و گفت: نیاز سالانه کشور به این محصول استراتژیک ۵۰ هزار تن است که نیمی از آن در شرکت فولاد مبارکه مصرف می شود و نیاز است در تولید این کالا خودکفا شویم که با انعقاد قراردادهای خارجی انجام شده و واردکردن تجهیزات موردنیاز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گریزی هم به طرح ۳.۷ میلیون تن افزایش فولاد خام در کشور زد و توضیح داد: در کنار طرح های تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در جنوب کشور، با افزایش دو میلیون تن در فولاد هرمزگان و معادل همین مقدار در مجتمع فولاد سبا و بهره برداری از فولاد سپیددشت به ظرفیت تولید یک میلیون تن و همچنین نصب ماشین ۶ ریخته گری فولاد مبارکه به افزایش تولید ۱.۷ میلیون تن دست می یابیم تا با یک هدف گذاری دو ساله و سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی بدون ایجاد واحد فولادسازی جدید تولید را به ۳.۷ میلیون تن افزایش دهیم.


انقلاب صنعتی چهارم

برای حفظ بازارهای جهانی
عظیمیان در ادامه به طرح تحول دیجیتال در شرکت فولاد مبارکه هم اشاره ای کرد و گفت: این طرح از ۵/۵/۹۹ کلید خورد و قصد بر این است در پروژه ای چهار ساله این شرکت به انقلاب چهارم صنعتی ملحق شود. با هوشمندسازی فرایندها از سنگ تا رنگ میزان بهره وری شرکت فولادمبارکه ۶ الی ۸ درصد افزایش می یابد. وی افزود: انعقاد قرارداد با شرکت ایرانسل و نسل پنجم تلفن های همراه، تربیت مشاوران هوشمند با همکاری دانشگاه اصفهان و صنعتی از اقدامات انجام شده در مسیر طرح تحول دیجیتال است؛ چرا که بر این باوریم باید برای حفظ بازار جهانی به انقلاب صنعتی چهارم و بالطبع به «باشگاه فانوس دریایی» ملحق شویم و مانند چهار شرکت برتر فولادسازی جهان که به عضویت این باشگاه درآمده اند، قرار گیریم. به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با پایش های مستمر، عمده محصولات شرکت فولاد مبارکه به دست مصرف کننده نهایی می رسد و نباید از این نکته غافل شد که به علت حجم بالای نقدینگی ممکن است کالای سرمایه ای فولاد، در مسیر سوداگری و واسطه گری قرار گیرد که خوشبختانه در مورد محصولات این شرکت درصد اندکی را شامل می شود. وی اضافه کرد: بخش عمده تولیدات شرکت فولادمبارکه به دست مصرف کننده نهایی می رسد و تلاش ما بر این است بازار دچار آشفتگی نشود. شرکت فولاد مبارکه نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار مشتریان قرار داده است؛ به این معنا که با فروش اعتباری و گشایش LC داخلی توسط بانک ها به مدت سه ماه این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم کردیم که کالا را از ما خریداری کرده و به محصولات نهایی بدل کنند و بفروشند و سود ببرند و این افتخاری برای شرکت فولاد مبارکه است که در حمایت از صنایع کشور این اعتبار ۱۷ هزار میلیاردی را قرارداده تا چرخ صنعت کشور بچرخد.


فولاد مبارکه

در کنار دولت است

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در بخش دوم گفت و گوی زنده اظهار کرد: در دنیا سالانه بیش از 2 میلیارد تن فولاد تولید می شود که بیش از یک میلیارد تن در چین و مابقی که کمتر از یک میلیارد تن است توسط مابقی کشورها از جمله ژاپن، کره، آلمان و آمریکا تولید می‌شود. وی با بیان اینکه ایران دهمین تولیدکننده فولاد دنیا است، گفت: بازیگر اصلی بلامنازع و بدون رقیب فولاد جهان، چین است و این کشور تعیین کننده قیمت سنگ آهن، گندله و کنسانتره و فولاد است. عظیمیان اضافه کرد: براساس تحلیل کارشناسان با تسریع واکسیناسیون کرونا، بازار فولاد روند مثبتی خواهد داشت به این معنا که این بازار مجددا رونق می گیرد و افت وخیزهای ایام کرونا را شاهد نخواهیم بود و پیش فرض قیمت ورق هزار دلار در سال، در تحلیل سهام شرکت فولاد مبارکه در سال 1401 منطقی است. به گفته وی، از سال 97 تاکنون در سه مرحله، افزایش سرمایه ای واقعی داشتیم؛ به این معنا که در سال 97 از 9700 سرمایه ثبتی فولاد مبارکه به 14.5 هزار میلیارد در سال 98 رسیدیم و در مرحله سوم به 20 هزار و 300 و مدتی قبل به 29 هزار و 300 رسیده است و سرمایه واقعی را از محل سود انباشته سهام داران افزایش دادیم و اوراق سهام جدید در اختیار سهامداران قرار داده شده است. عظیمیان با تاکید بر اینکه سرمایه سهامداران از 9700 میلیارد به حدود 30 هزار میلیارد افزایش یافته است، گفت: هیئت مدیره و مدیران مالی شرکت فولاد مبارکه با اتخاذ تدابیر و راهکارهای مالی مانع از خسارت به سهامداران شدند و سهام این شرکت همواره در اوج است. در حال حاضر 339 هزار میلیارد تومان ارزش بازار فولاد مبارکه است و در جایگاه دوم ارزشی شرکت های بورسی قرار داریم و این چشم انداز خوبی برای سهام داران به ارمغان می آورد. 

مقابله با تحریم ها
عظیمیان با اشاره به بلوکه شدن ارز و کالاهای خریداری شده شرکت فولاد مبارکه در انبارهای شرکت های اروپایی، ادامه داد: ارزش پول های نقد بلوکه شده شرکت فولاد مبارکه در بانک های اروپایی معادل ۱۰۰ میلیون یورو و کالاهای بلوکه شده در انبار هم به ارزش ۶۰ میلیون یورو است؛ البته شرکت طرف حساب و بانک ها، از اعتبار کافی برخوردارند ولی در چارچوب تحریم ها به این اقدام مبادرت ورزیدند که با رفع تحریم های ظالمانه این دارایی ها به حساب شرکت فولاد مبارکه واریز می شود. وی اضافه کرد: طرح دعاوی حقوقی شرکت فولاد مبارکه در راستای آزادسازی دارایی های بلوکه شده در مراجع قضایی آلمان و ایتالیا هم انجام گرفته که در بخش هایی موفق بودیم و در بخش هایی هم منتظر رای نهایی و تجدیدنظر هستیم.