در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیمای اصفهان با حضور سید حمید حسینی مدیر بهداشت و محیط زیست و بابک بیگی مدیر ایمنی و آتش نشانی ذوب آهن اصفهان، اقدمات این مجتمع عظیم صنعتی در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت .
به گزارش اقتصاد بازار، مدیر بهداشت و محیط زیست ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: این شرکت از یک واحد طب کار توانمند برخوردار است که افرادی که در معرض آسیب هستند سالانه به صورت مداوم به این واحد معرفی و چکاب کامل می شوند. همچنین برای ارتقاء این شرایط پروژه های مختلفی را با مشارکت دانشگاه ها در حال اجرا داریم .
حسینی، گفت: پروژه خوبی در زمینه ارگونومی و ارزیابی پوسچرها (انواع شکل بدن) در حال اجراست که طی آن وضعیت فیزیک کارکنان در حین کار بررسی می شود و اگر ریسکی وجود داشته باشد که بیماریا سکلتی، عضلانی حادث شود، رسیدگی شده و پروژها صلاحی تعریف می شود.
وی افزود: همچنین پروژه بزرگ شناخت معضلات روان شناختی را داریم که با دانشگاه معتبری انجام می شود. پروژه تغذیه سالم و پروژه اندازه گیری عوامل زیان آور فیزیکی و شیمیایی برای همه مشاغل نیز در حال اجراست .
مدیر بهداشت و محیط زیست ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: ذوب آهن عملکرد خوبی در مواجهه با شیوع بیماری کرونا داشته است. در حال حاضر۹۹ درصد کارکنان این شرکت دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند که از آمار کشور و استان بالاتر است. همچنین در دز دوم ۸۵ درصد و در دز سوم، این رقم بالای ۶۰ درصد است .
وی افزود: برای واکسیناسیون، دو واحد تجمیعی در شرکت و فولاد شهر ایجاد شده است که با همکاری مرکز بهداشت استان و شهرستان انجام وظیفه می کنند. در این فرایند ، پرسنل با تبلیغات ، ترغیب به تزریق واکسن شدند و استفاده از اجبار صورت نگرفت.
بابک بیگی مدیر ایمنی و آتش نشانی ذوب آهن اصفهان نیز گفت : ماموریت اصلی این مدیریت تدوین استراتژی های کلان ایمنی در سازمان است و هدف آن پیشگیری از بروزحوادث و بیماری های شغلی و ایمن سازی محیط کاراست .
مدیر ایمنی و آتش نشانی ذوب آهن اصفهان اظهار داشت : حدود ۱۲۰۰ شغل در ذوب آهن وجود دارد که برای آنها دستورالعمل های ایمنی عمومی و تخصصی تدوین و جاری سازی شده است که به صورت مداوم به روز می شود. وی افزود: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته برای ارتقاء ایمنی در ذوب آهن اصفهان تشکیل سپاه ایمنی است که مسئولین سازمان و رده های مختلف عضو آن هستند تا فرهنگ ایمنی به خوبی در سازمان نهادینه شود. همچنین به صورت مداوم ارزیابی ریسک و شرایط مخاطره آمیز انجام می شود و اقدامات اصلاحی تعریف و اجرا می گردد .
بیگی، بازدید های ایمنی در سه سطح را یکی دیگر از اقدمات ذوب آهن در حوزه ایمنی معرفی نمود و گفت: سطح اول مربوط به بازدیدهای ایمنی روزانه است که توسط مسئولین ایمنی هربخش انجام می شود. سطح بعدی، بازدید های هفتگی است که توسط بازرسان ارشد سازمان انجام می شود. عالی ترین سطح بازدید ، مربوط به کمیته عالی ایمنی است که مدیران شرکت عضو آن هستند .
وی اظهار داشت: آموزش های مختلف عمومی و تخصص در حوزه ایمنی نیز در ذوب آهن به صورت مداوم انجام می شود که نقش بسیاری در ارتقاء ایمنی کارکنان دارند .