اقتصاد بازار: معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه اصفهان معتقد است: فولاد مبارکه برای بهبود حلقه مفقود میان صنعت و دانشگاه با 110 مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در ارتباط است تا با کمک آنها و شناسایی نیازهای بازار محصولاتی با کیفیت تولید کرده و بتواند بازارهای صادراتی را فتح کند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از ماین نیوز، فرزاد ارزانی اظهار کرد: امروز با توجه به برطرف شدن تحریم‌ها می‌توان از این فرصت استفاده خوبی داشت، برگزاری کنفرانس‌های معتبر در ایران یکی از دستاوردهای برجام است که امیدوار هستیم برگزاری آنها تداوم داشته‌ باشد.

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه درباره انسجام و یکپارچگی در تکنولوژی فولاد مبارکه افزود: خوشبختانه فولاد مبارکه به لحاظ تولید فولاد، خطوط تولید یکپارچه‌ای دارد. یعنی از معدن سنگ‌آهن وارد شده و محصول از فولاد مبارکه خارج می‌شود.

ارزانی ادامه داد: بدون‌شک این یکپارچگی باعث مدیریت بهتر قیمت‌ها شده و می‌توان فرآیندها را به لحاظ هزینه‌ای مدیریت کرد.

به گفته وی، فولاد صنعتی نیست که تکنولوژی‌های آن سال به سال تغییر کند اما با این حال فولاد مبارکه جزو شرکت‌هایی است که آخرین فناوری‌ها را با علم روز در فاز اول از طریق بومی‌سازی و در فاز دوم با همکاری شرکت‌های خارجی توانمند، صنعت خود را به‌روز می‌کند.

ارزانی تصریح کرد: بی‌تردید استفاده از فناوری روز دنیا بهره‌وری را افزایش می‌دهد. بخش اصلی رشد اقتصادی 8 درصدی که برای کشور پیش‌بینی شده است از طریق بهره‌وری ایجاد می‌شود. سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی یادشده 3 درصد است. حال اگر تکنولوژی به‌روز باشد و فرآیندها کوتاه‌تر صورت گیرد، میزان بهره‌وری افزایش می‌یابد. بطورکلی این کار بهره‌وری نیروی انسانی، سرمایه و تجهیزات را به همراه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بخش فناوری با بخش تعمیرات و نگه‌داری مرتبط است، تصریح کرد: بله. به عنوان مثال در حال حاضر زمان تعمیرات و بازسازی برخی خطوط به نصف رسیده است که نتیجه استفاده بهینه از تجارب پرسنل و به روز کردن فناوری موجود در آن خط است که باعث شده این بهره‌وری اضافه شود.

ارزانی افزود: در حال حاضر با صاحبان تکنولوژی روز دنیا در تماس هستیم که نمونه آن برگزاری کنفرانس متال بولتن در اصفهان بود که باعث توسعه و اصلاحات می‌شود. یعنی پیش از آنکه اصلاحاتی انجام یا از فناوری جدید استفاده شود با شرکت‌های مشاور با تکنولوژی‌های جدید، بررسی‌های لازم انجام و سپس به مرحله اجرا می‌رسد.

وی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: بحث بومی‌سازی با توجه به این سیاست بحث بسیار مهمی است. یکی از افتخارات فولاد مبارکه این است که در کنار موارد یادشده، بحث بومی‌سازی را در دستورکار خود قرار داده و با علاقه آن‌را می‌کند و می‌تواند الگویی برای صنایع دیگر کشور باشد.

به گفته معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، فولاد مبارکه در کنار این موضوع تولید محصولات جدید را نیز در دستور دارد زیرا مرگ یک صنعت زمانی است که دیگر محصول جدید عرضه نکند. بنابراین روز به روز به دنبال شناسایی نیازهای بازار بوده تا با توسعه یا اصلاحات برروی خطوط تولید، این محصولات را تولید کنیم. در همین زمینه به سمت تولید محصولات خاص نیز در حرکت هستیم.

ارزانی درباره صادرات مبارکه نیز بیان کرد: در حال حاضر حدود 35 درصد محصولات ما صادراتی است.

وی ادامه داد: بازار صادرات بازاری نیست که بخواهیم امروز وارد شده و فردا از آن خارج شویم. همچنین موضوع صادرات جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و کشور نیز به دنبال تقویت صادرات غیرنفتی است.

به گفته ارزانی، برای تقویت صادرات باید کیفیت محصول را افزایش داد تا بتواند بازار خارج از کشور را فتح کند زیرا در بحث رقابت باید با علم روز حرکت کرد.

ارزانی با اشاره به اقدامات فولاد مبارکه برای نزدیک شدن صنعت و دانشگاه، افزود: فولاد مبارکه با بیش از 110 مرکز پژوهشگاه و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و نیازهایش را در بخش‌های مختلف بازار شناسایی کرده سپس آنها را به پروژه تبدیل می‌کند و بعد با همکاری مراکز پژوهشی و همکاران فولاد مبارکه تیم مشترک تشکیل داده و روی این پروژه‌ها کار می‌کنند.

وی تاکید کرد: این پروژه‌ها کاربردی است، یعنی نتایج آنها را در کارخانه و صنعت استفاده می‌کنند.

ارزانی تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا این نتایج را در اختیار دیگر واحدها نیز قرار دهیم زیرا این اقدامات سرمایه‌گذاری‌هایی است فولاد مبارکه انجام داده است.

وی افزود: به نظر من نیاز دانشگاه و نیاز صنعت در دو مسیر متفاوت در حرکت است. اگر بتوانیم رشته‌های کاربردی با توجه به نیاز صنعت را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم و این نیازها را به دانشگاه منتقل کرده و به صورت عملیاتی به موسسات تحقیقاتی ببریم، می‌توانیم مقداری از این حلقه مفقوده را بهبود داده و این ارتباط را ایجاد کنیم.

به گفته ارزانی، یکی از استراتژی شرکت‌های بزرگ دنیا این است که در سازمان خود محقق پرورش می‌دهند. به عنوان مثال پوسکو یک مرکز تحقیق و توسعه در اختیار دارد که حدود 400 نفر کار تحقیقاتی انجام می‌دهند تا کارهایی انجام دهند که خروجی آن نیازهای کارخانه را برطرف کند. این در حالی است که مراکز تحقیق و توسعه در ایران چنین جایگاهی را ندارند.

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: متاسفانه مقوله پژوهش هیچگاه در کشور ما جدی نبوده‌ است. برای ایجاد چنین جایگاهی باید ابتدا یک عزم جدی در میان دولتمردان ایجاد شده و این موضوع جزو اولویت‌های اصلی قرار گیرد.

ارزانی ادامه داد: در فولاد مبارکه سعی بر این است با توجه به نیازها پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه ایجاد شود.

وی با اشاره به مسابقاتی که فولاد مبارکه درآن حضور داشته و جوایز کسب کرده است، اظهارکرد: ما در بحث مدیریت دانش که از سال 90 در کشور شکل گرفت در تمامی ادوار آن رتبه اول در کشور را کسب کرده و خوشبختانه سال قبل جزو 25 شرکتی همچون تویوتا و سامسونگ بودیم که به آسیا راه پیدا کرد. یعنی تنها شرکتی بودیم که این مقام را در خاورمیانه کسب و در ایران هم اولین شرکت بودیم که به این مرحله راه یافت.

ارزانی تصریح کرد: فولاد مبارکه 60 شرکت زیرمجموعه داشته و یک هلدینگ است که شرکت‌های زیرمجموعه نیز در این فرآیندها حضور پیدا می‌کنند و حدود 10 تا 15 شرکت این جوایز را دریافت کرده‌اند. البته اهمیت این موضوع در جایزه نیست بلکه این اتفاق به دلیل نظام‌مند کردن و بهبود سیستم‌های و ارتقا همه جانبه سیستم‌ها رخ داده است.