شرکت فولاد هرمزگان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ فولاد مبارکه است که طی سال گذشته باوجود زیان انباشته قادر به سوددهی در سال ۹۶ شده است. این شرکت فولادی که در ماه گذشته نیز به رکود جدید در زمینه تولید دست یافته است.

جایگاه فولاد هرمزگان در فولاد کشور
درباره شرکت فولاد هرمزگان و دستاوردهای این شرکت، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد: شرکت فولاد هرمزگان با 352 میلیارد تومان زیان انباشته مواجه بوده است که تا پایان سال ۹۶ قادر شده با 377 میلیارد تومان سود خالص، زیان خود را پوشش دهد و به سوددهی برسد.
فرزاد ارزانی در ادامه با اشاره به جایگاه فولاد هرمزگان در صنعت کشور عنوان کرد: در سال گذشته شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان فولادی موفق شد میزان 8.16 درصد از تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص دهد. این مجموعه توانست با تولید 1،525،540 تن آهن اسفنجی و 1،437،325 تن تختال در سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال 95 ، 19درصد رشد در تولید آهن اسفنجی و 24درصد رشد در تولید تختال و همچنین در زمینه فروش (داخلی و صادرات) رشد 23 درصدی در مقایسه با سال 95 را ثبت کند.
وی همچنین با اشاره به بخشی از دستاوردهای حوزه بهره‌برداری درسال ۱۳۹۶ گفت: شرکت فولاد هرمزگان دستاوردهای مهمی در حوزه های بهره‌برداری داشته است که از جمله مهمترین آنها دستیابی به رکورد تولید سالیانه آهن اسفنجی به میزان 1،525،540 تن، کاهش مصرف آب مجتمع از 3.41 مترمکعب بر تن تختال در سال 95 به 3.12 مترمکعب بر تن تختال در سال 96 ،کاهش مصرف برق مجتمع از 1060کیلووات ساعت بر تن تختال در سال 95 به 1025 کیلووات ساعت بر تن تختال در سال 96، کاهش مصرف گاز مجتمع از 11.9گیگاژول بر تن تختال در سال 95 به 10.7 گیگا ژول بر تن تختال در سال 96، دستیابی به رکورد تولید سالیانه تختال به میزان 1،437،325 تن در سال 96 و تحقق 106 درصدی برنامه تولید تختال، دستیابی به رکورد تعداد ذوب ریخته‌گری شده روزانه به تعداد 48 ذوب، کاهش مصرف الکترود در کوره های قوس الکتریکی از 2 کیلوگرم بر تن مذاب در سال 95 به 1.98 کیلوگرم بر تن مذاب در سال 96، کاهش مصرف نسوز از 8.48 کیلوگرم بر تن مذاب در سال 95 به 7.66 کیلوگرم بر تن مذاب در سال 96 و نصب و راه‌اندازی کمپرسور دوم واحد اکسیژن در جهت تداوم تولید گازهای صنعتی و به حداقل رساندن توقف ناشی از عدم ارسال گاز های صنعتی به واحدهای تولیدی اشاره کرد.

رشد تولید فولاد هرمزگان
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در زمینه رشد تولید این شرکت عنوان کرد:‌ در سال گذشته ميزان توليد محصول نهايي شركت به بيش از 1،437،325 تن رسيد كه نسبت به سال 1395 با افزایش 24 در صدي همراه بوده است.
ارزانی به دستاوردهای حوزه فروش نیز اشاره کرد و گفت: حضور در جمع 100 شرکت برتر داخلی به لحاظ کسب درآمد، رشد 68 درصدی فروش محصول تختال در بازار داخلی نسبت به سال 1395، رشد 10 درصدی فروش محصول تختال در بازارهای جهانی نسبت به سال 1395، رشد 23درصدی فروش محصول تختال در بازارهای داخلی و صادراتی نسبت به سال1395 و دریافت گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان در سطح کشور جزو مهمترین دستاوردهای واحد فروش بوده است. همچنین مقدار فروش صادراتی و داخلی شرکت در مقايسه با دوره مشابه قبل به ترتیب رشد 10درصدی و 68درصدی را نشان می‌دهد. همچنین مقدار کل فروش 23درصد رشد نسبت به سال 1395 را نشان می‌دهد.

طرح‌های توسعه‌ای
مدیرعامل فولاد هرمزگان به طرح های توسعه ای فولاد هرمزگان نیز اشاره کرد و گفت: با نگاهي اجمالي به برنامه‌هاي آتي در جهت توسعه كارخانه مي توان به مواردی چون قرارداد طرح توسعه 3 میلیون تن فولاد هرمزگان در سال 96 با کنسرسیوم SMS-IRITEC و افزایش ظرفیت فولاد سازی فعلی از 1.5 میلیون تن به 1.8 میلیون تن همراه با احداث فولادسازی جدید به ظرفیت 1.2میلیون تن شامل یک کوره، دو عدد کوره پاتیلی، یک خط ریخته گری، احداث واحد اکسیژن، احداث آب شیرین کن دریا، احداث واحد آهک و احداث پست برق اشاره کرد.

اهداف و برنامه‌های سال ۹۷
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در پایان به اهداف و برنامه‌های سال ۹۷ نیز اشاره کرد و گفت: رشد درآمد از طریق افزایش فروش محصولات با تمرکز بر محصولات با ارزش افزوده بالاتر و افزایش درآمد با تمرکز بر صادرات، ارتقای بهره وری از طریق مدیریت هزینه ها و بهای تمام شده، افزایش رضایت مشتریان از طریق ارائه محصولات با قیمت مناسب و با کیفیت مطلوب و همچنین توسعه تعاملات در حوزه‌های تجاری و تأمين پايدار و تحویل به موقع نياز مشتري و توسعه سبد محصولات، ارتقای ایمنی و سلامت کارکنان، ارتقای عملکرد زیست محیطی و ارتقای ارتباطات اثربخش با جامعه و تصویر بیرونی شرکت، طراحي و توسعه محصولات جدید، توسعه ظرفیت‌های تولیدی و پشتیبانی و کاهش انحرافات زمانی و هزینه‌ای پروژه‌های اجرایی، افزایش سهم فروش در بازارهای صادراتی کنونی و توسعه بازارهای جدید و ارتقای روابط با مشتریان داخلی و خارجی، افزایش کمیت، کیفیت و تحویل به موقع محصولات، بهینه‌سازی مصارف عمده و ارتقای زیرساخت‌های پشتیبانی فنی تولید، تأمین اقتصادی پایدار، با کیفیت و به موقع اقلام استراتژیک، توسعه نظام بومی سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی، ارتقا و توسعه زیرساخت های حوزه مالی و ایجاد نظام گزارش‌‌گری مالی مبتنی برIFRS ، افزایش مشارکت کارکنان در نظام های تحولی و ارتقای تعالی سازمانی و ارتقا و توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و امنیت اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های اطلاعاتی جزو برنامه‌هایی است که در سال ۹۷ شرکت به دنبال آن است.

دستیابی به رکوردهای تولید فولاد هرمزگان در اردیبهشت۹۷
همچنین معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان با اعلام خبر رکوردهای جدید فولادهرمزگان گفت: در واحد احیا مستقیم رکورد تولید آهن اسفنجی در مدول A به ۸۰ هزار و ۸۲۹ تن و در مجموع دو مدول به ۱۵۸هزار و ۲۴۱ تن رسید. محمدجعفر پارسی رکورد قبلی مدول A را مربوط به اردیبهشت ماه سال قبل و به میزان ۷۶هزار و ۲۱۵تن و تولید مجموع دو مدول را ۱۵۱هزار و ۶۳۸ تن اعلام کرد. وی درباره دستاورد کارکنان ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم این شرکت تصریح کرد: دستیابی به رکورد تولید تختال در خردادماه یکی دیگر از گام های موثر تلاشگران این شرکت برای بهبود مستمر و رسیدن به ظرفیت اسمی فولاد هرمزگان بود که با تولید ۱۳۵هزار و ۶۹۹ تن فولاد خام به دست آمد. پارسی در همین خصوص گفت: رکورد قبلی تولید تختال در فولاد هرمزگان مربوط به فروردین ماه سال جاری و به میزان ۱۳۵هزار و ۱۵۰تن بوده است.