امسال بزرگ‌ترین سود ناشی از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌‌پذیر در طول تاریخ فولاد مبارکه شناسایی شد و براین اساس حدود ۱۱تومان از EPS فولاد مبارکه از طریق سود سرمایه‌گذاری‌ها حاصل شد. این در حالی است که فولاد مبارکه در پایان سال مالی منتهی به اسفند ۹۶ برای هرسهم مبلغ 80.4 تومان سود محقق کرد. امیرحسین نادری؛ معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در گفت و گو با دنیای اقتصاد، در آستانه برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت با بیان این مطلب به تازه‌ترین وضعیت پروژه‌های فولاد مبارکه و نحوه عرضه و قیمت‌گذاری در بورس کالا و مسائلی از جمله مربوط به سود سهام و افزایش سرمایه شرکت پرداخته است.

سهامداران خرد پس از چندین سال، انتظار تقسیم درصد بالایی از سود را دارند؛ آیا این احتمال در مجمعی که در پایان تیرماه دارید، وجود دارد؟
سهامداران ما چنین انتظاری ندارند. سهامدار همواره در صدد افزایش سرمایه خود در بازار سرمایه است. به اعتقاد من اکنون Capital Gaine بهتر از EPS است؛ هنوز برای افزایش درصد سود تصمیم‌گیری صورت نگرفته است.

فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی مطرح است و احتمال تثبیت این جایگاه وجود دارد و درصد شناوری نیز به‌طور مطلوبی بالا رفته است، با توجه به افزایش تعداد سهامداران آیا ممکن است که مجمع در تهران برگزار بشود؟
تغییر مکان مجمع بر عهده تصمیم‌ هیات‌مدیره شرکت فولاد مبارکه است و درصورت تمایل آن‌ها، این امکان وجود دارد. هم‌اکنون از زمان لازم برخوردار نیستیم و به همین خاطر این موضوع به سال آینده موکول می‌شود؛ زیرا این مقوله از مقررات ویژه‌ای برخوردار است و باید ۲۰ روز زودتر از سوی هیات مدیره به بورس اعلام شود.

آیا تصمیم به واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه در بورس را دارید؟
البته در این زمینه برنامه‌هایی در دست داریم؛ اما برای انجام این کار باید وضعیت شرکت‌ها برای واگذاری به مرحله مطلوبی برسد. همچنین باید شرایط بورس اجازه‌ واگذاری را بدهد؛ به این معنی که بورس باید ظرفیت پذیرش را داشته باشد. بنابراین هنوز در این زمینه به نتیجه‌ی قطعی نرسیدیم.

به نظر شما شرایط چه زمانی برای واگذاری زیر مجموعه‌های فولاد مبارکه مهیا می‌شود؟
چنانچه شرایط بورس مانند سه الی چهار هفته‌ اخیر بود و بر اساس همان روال ادامه می‌یافت، در دو ماه اقدام‌های زیادی در این زمینه انجام می‌شد. اما با نوسان‌های موجود در بورس، باید با احتیاط به سمت جلو گام برداشت.

آیا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارید؟
بله؛ هم‌اکنون در حال آماده‌سازی گزارش برنامه افزایش سرمایه و مذاکره با حسابرس هستیم. به زودی گزارشی از روندی که تاکنون دنبال شده برای تایید هیات‌مدیره آماده می‌شود. این در حالی است که در صورت تایید افزایش سرمایه فولاد مبارکه در سال جاری از محل سود انباشته تامین خواهد شد.

در شرایطی که موج سنگین تحریم‌ها، اقتصاد کشور را تهدید می‌کند، سیاست فولاد مبارکه فروش در بازار داخل است. برخی کارشناسان به احتمال وقوع رکود تورمی در آینده اشاره کرده‌اند که در این حالت باید به دنبال فروش در بازارهای صادراتی بود. در مواجهه با تحریم‌ها وضعیت فولاد مبارکه در زمینه فروش صادراتی چه خواهد شد؟
هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای مواجهه با تحریم‌های پیش‌رو هستیم. باید منتظر بسته پیشنهادی اروپا باشیم؛ چنانچه در زمینه مبادلات بانکی و حمل‌و‌نقلی در کشور با مشکلی مواجه نشویم، مجموعه فولاد مبارکه نیز می‌تواند به فعالیت صادراتی خود مانند گذشته ادامه دهد. فولاد مبارکه برای برون‌رفت از تحریم‌های احتمالی تدابیر لازم را اندیشیده است.

پیش‌بینی شما در مورد روند قیمت ارز چیست؟ آیا از دولت انتظار قیمت‌گذاری جدید را دارید؟
معتقدم قیمت ارز باید اصلاح شود. فولاد مبارکه به‌عنوان یک واحد تولیدی انتظار دارد که نسبت به قیمت ارز به گونه‌ای قیمت‌گذاری صورت گیرد که مزیت تولید در کشور حفظ شود.

جهش قیمتی الکترود گرافیتی هم‌اکنون یکی از معضلات فولادسازان است. آخرین وضعیت موجودی و تامین این ماده حیاتی چگونه است؟
نادری: در حال حاضر تمهیدات لازم برای تولید فولاد مجموعه مبارکه برای حوزه الکترود گرافیته صورت گرفت و مشکل ویژه‌ای برای تولید فولاد از ناحیه تامین الکترود گرافیتی نداریم. فولاد مبارکه نسبت به تامین و خرید این ماده حیاتی اقدام‌های لازم را انجام داد و هم اکنون به میزان تولید یک سال الکترود گرافیتی در انبارهای شرکت موجود است. البته این ماده در صورت نیاز در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه قرار خواهد گرفت و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

در مورد مشکلات عرضه‌ مبارکه در بورس کالا جلساتی داشتید؛ آیا این مشکلات مرتفع شده و نرخ عرضه مورد توافق قرار گرفته است؟
موضوع این است که فولاد مبارکه در این زمینه مشکل خاصی ندارد. در واقع بورس کالا سیاست‌هایی را تعریف کرده است و این سیاست‌ها در برهه‌ای از زمان ممکن است به نفع عده‌ای و از سویی به ضرر عده‌ای دیگر باشد. زمانی که فعالیت در این بازار پذیرفته می‌شود، باید مقررات این بازار نیز مورد پذیرش قرار گیرد.
فولاد مبارکه به قوانین جاری کشور متعهد است؛ زیرا فولاد مبارکه شرکتی قانونمند و شفاف است. افرادی که فولاد مبارکه را زیر سوال می‌برند، هیچ شفافیتی ندارند و به جز اسم، از وضعیت کسب و کار آنها اطلاعاتی موجود نیست.

یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد احتمال توقف یا کاهش تولید در فولاد مبارکه به دلیل مسائلی نظیرخشکسالی و کمبودآب در منطقه و قطعی برق در کشور است؛ چشم‌انداز تولید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شایعه کاهش یا حتی توقف تولید به‌خاطر مسائل اشاره شده در بالا صحت ندارد. تاکنون هیچ کدام از صنایع در اصفهان‌ به‌خاطر کمبود آب تعطیل نشده است.با مدیریتی که تاکنون صورت گرفته، در زمینه‌های مختلف تولید ما با مشکلی مواجه نشد. با برنامه‌ریزی در زمینه تعمیرات خطوط تولید، همکاران ما به‌طور کامل وضعیت را مدیریت می‌کنند و تا کنون حتی کاهش تولید هم نداشتیم.

تازه‌ترین وضعیت پروژه‌های فولاد مبارکه را تشریح کنید؟
در حال حاضر پروژه کنسانتره سنگان بزرگ‌ترین پروژه فولاد مبارکه محسوب می‌شود. همچنن تولید اسلب با ضخامت ۲۵۰ میلی‌متر گاززدایی شده، دیگر پروژه مهم فولاد مبارکه است. محصول حاصل از این پروژه بسیار گران‌قیمت است؛ در واقع هر اسلب به قیمت ورق فروش می‌رود و همچنین طرح‌های توسعه‌ای دیگری نیز در دست داریم که امید است به نحو مطلوبی محقق شوند.

کنسرسیوم سه‌گانه‌ای با حضور فولاد مبارکه، گل‌گهر و چادرملو برای احداث خط فولاد جدید به ظرفیت ۱۰ میلیون تن تشکیل شده است. برآورد شما از افتتاح این طرح و تاثیرآن بر سودآوری شرکت و افزایش قیمت سهام چیست؟
احداث خط تولید فولاد به ظرفیت ۱۰میلیون تن در منطقه مکران یک پروژه مهم است؛ زیرا این منطقه از لحاظ دسترسی به آب‌های آزاد، یک منطقه راهبردی محسوب می‌شود. اما باید توجه داشت که تامین مالی در این منطقه بسیار اهمیت دارد. موضوع مهم هم‌اکنون تامین مالی‌ این پروژه است. بودجه این پروژه نمی‌تواند از محل خود شرکت‌ها تامین شود؛ زیرا شرکت‌ها اولویت‌های مهم‌تری دارند.

آیا برای تامین پروژه مذکور نیاز به سرمایه‌گذار خارجی است؟
سرمایه‌گذاری در این زمینه یا باید از طریق سرمایه‌گذار خارجی صورت گیرد یا از طریق پیمانکار. این احتمال وجو دارد پروژه مکران، یک EPC باشد؛ یعنی پیمانکاری که مسوولیت ساخت را برعهده می‌گیرد، باید نسبت به تامین مالی آن نیز اقدام کند. همچنین ممکن است برای تامین مالی پروژه مذکور، از وام‌هایی در کشور از جمله صندوق توسعه‌ ملی بتوان استفاده کرد. هم‌اکنون در حال بررسی مدل مالی‌ این پروژه هستیم.

میزان سرمایه مورد نیاز برای پروژه ۱۰ میلیون تنی مکران چقدر است؟
برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد سرمایه‌گذاری زیادی (حدود سالانه بین ۲ تا ۳ میلیارد دلار) نیاز است.

تازه‌ترین وضعیت پروژه سنگان چگونه است؟
با راه‌اندازی واحد سنگان، با وجود اینکه فقط سه ماه از آغاز فعالیت آن می‌گذرد، توانستیم در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان سود برای مبارکه به دست آوریم. انتظار داریم این واحد در سال جاری حدود ۴ تا ۵ میلیون تن گندله تولید کند. از این طریق زنجیره تولید‌مان تکمیل خواهد شد. برآورد می‌شود که از محل تولید سنگان، به میزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد، دست یابیم.