مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری، ماشین آلات و صنایع وابسته با اشاره به حضور 120 شرکت فعال در زمینه تولید فولاد و ریخته گری  در نمایشگاه، حضور بزرگترین و اولین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه و شرکت های دیگر از سراسر کشور را حاکی از اهمیت نمایشگاه دانست و افزود: علیرغم تحریم ها و فشار اقتصادی که به کشور تحمیل شده، عزم خود را برای توسعه کشور جزم کرده ایم.  علی یارمحمدیان گفت: گرچه برگزاری نمایشگاه بویژه در شرایط فعلی دشوار است ولی با همت فعالان عرصه فولاد و ریخته گری، امسال نمایشگاه فولاد بهتر از همیشه برگزار می گردد و علاوه بر فعالان این عرصه از استان های مختلف، نمایندگانی از کشورهای اروپایی، چین و ترکیه در نمایشگاه حضور دارند. وی از برگزاری همایش "عبور از بحران ها در صنعت فولاد" در دومین روز برگزاری نمایشگاه به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و افزود: نمایشگاه، پایگاه مهم و بزرگی برای حرکت بسوی اقتصاد باز و روبه رشد صادرات است. یارمحمدیان با صحبت از پروژه بزرگ نمایشگاه جدید اصفهان، ابراز امیدواری کرد: نمایشگاه بعدی بعنوان بهترین نمایشگاه فولاد خاورمیانه، در محل نمایشگاه جدید اصفهان برگزار خواهد شد.

محمود بندرچی، مدیرعامل شرکت رستاک ویژن و مسئول برگزاری این رویداد فولادی از اهمیت برگزاری نمایشگاه متالکس در توسعه صادرات غیرنفتی سخن راند و از فعالان این عرصه بعنوان پیش قراولان صنعت و سربازان اقنصادی نام برد. وی حضور 15 کمپانی از کشورهای چین، ترکیه و ایتالیا را فرصتی برای ایجاد تعامل دانست و افزود: در همایش تخصصی عبور از بحران در صنایع فولاد و ریخته گری، شیوه های بهره برداری از ظرفیت فعلی فولاد کشور و زنجیره تامین، بهینه سازی و افزایش بهره وری مورد توجه قرار می گیرند.

منصور یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین فولاد کشور در استان اصفهان تولید می شود و از نظر بومی سازی، تنوع و کیفیت، رتبه نخست را دارد، از توسعه تولید ریل، تولید و طراحی تسمه های 220و 350میلیمتر و انواع ورق ها خبر داد و اظهار کرد: اکنون با 26 میلیون تن به ظرفیت واقعی خود رسیده ایم و در هیچ صنعتی به این میزان رشد نداشته ایم. وی گفت: ذوب آهن بیش از 80درصد از تولیدات مورد نیازش را در کارگاه های خود می سازد و تولید تکنولوژی تولید و بومی سازی تولید از اهداف ما هست.

در ادامه، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: از مرز تولید 110 میلیون تن فولاد خام عبور کرده ایم و تصمیم گرفته ایم که از رویکرد یک تولید کننده صرف خارج شویم و بزودی رویکرد ما بعنوان یک تکنولوژی در دنیا معرفی می گردد. حمیرضا عظیمیان با اشاره به  اینکه دهمین تولیدکننده فولاد در سطح جهان هستیم، در صدر قرارگرفتن منوط به افزایش تناژ و تنوع محصولات را ناکافی دانست و افزود: طراحی جدید این صنعت و بومی سازی دانش تولید مدنظر است. وی تصریح کرد: از بومی سازی تجهیزات برای بومی سازی فرایند گام برمیداریم. وی یادآور شد: نابسامانی در چرخه تولید باید اصلاح شود و نباید در نحوه ارتباط با دستگاه های اجرایی دغدغه داشته باشیم. به گفته عظیمیان، 4 تن واردات لوله های فولادی داشتیم که فعلا به 800 تن کاهش یافته، ضمن آنکه به تولید لوله های گاز ترش پرداخته ایم.

ایرج موفق، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به 36درصد اشتغال استان در حوزه فولاد و تولید 50درصد فولاد کشور در اصفهان، تاکید کرد: تشکل ها و انجمن های فولادی باید حرف واحدی داشته باشند و در یک راستا حرکت کنند. وی شروع جریانی در این عرصه از اصفهان را مطرح کرد و گفتک اصفهان بلحاظ توانمندی هایی که در بخش صنعت دارد، می تواند جریان ساز باشد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت در این مراسم از ممنوعیت صادرات برای تولیدکنندگان دولتی خبر داد تا بتوانند مواد اولیه را به واحدهایی که سنگ آهن نیاز دارند، برسانند. سیف اله امیری با اشاره به ساماندهی صادرات برای تولیدکنندگان و نمایندگان انها، گفت: البته قبل از صادرات، تامین نیاز داخل مدنظر است و با توجه به مشکلات ذوب آهن و فولاد مبارکه در تامین مواد اولیه، تلاش ما متمرکز بر حل این مشکل است. ازطرفی 73 طرح قابل اجرا وجود دارد که می توانند 62 میلیون تن فولاد تولید کنند، اما چون وزارتخانه هیچگونه تعهدی برای تامین مواد اولیه ندارد، مجوز جدیدی برای تولید صادر نخواهیم کرد.