مهندس عظیمیان با تأکید بر این‌که فولاد مبارکه مولود انقلاب است و به برکت خون شهیدان و زیر بمباران‌های هوایی دشمنان ساخته ‌شده است، تصریح کرد: حفظ و نگهداری و ارتقای این صنعت که امروز بزرگ‌ترین کارخانۀ فولادسازی و بنگاه اقتصادی کشور است، وظیفۀ همۀ مدیران و کارکنان است. مدیرعامل گروه فولادمبارکه با اعلام این مطلب گفت: از ابتدای حضور در فولادمبارکه، بر توجه به ارتقای ایمنی نیروی انسانی شرکت تاکید کرده‌ و همواره خاطرنشان ساخته‌ایم که باارزش‌ترین سرمایه فولادمبارکه نیروی انسانی آن است. به گفته وی، با تلاش و همکاری تمامی واحدها، به‌ویژه مدیریت ایمنی و آتش‌نشانی، امروز شاهد آنیم که ضریب ایمنی فولادمبارکه در بالاترین سطح خود قرار دارد.

 

رکورد کمترین حادثه

در شش‌ماه اول

حمیدرضا عظیمیان اعلام کرد در شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۸ تناژ فروش داخلی به ۳ میلیون و ۱۲۱ هزار تن و تناژ فروش صادراتی به ۷۵۳ هزار تن رسید. این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل میزان فروش داخلی ۲ میلیون و ۹۳۳ هزار تن و فروش صادراتی ۶۶۴ هزار تن بوده است. این ارقام نشان می‌دهند در شش‌ماهه اول سال‌جاری، در فروش داخلی و صادراتی رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌ایم.

عظیمیان افزود: درآمد فروش کل (داخلی و صادرات) در شش‌ماهه اول سال گذشته ۹۸ هزار و ۱۰۱ میلیارد ریال بوده است، درحالی‌که این رقم در شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۸ به ۲۰۰ هزار و ۳۳۷ میلیارد ریال افزایش ‌یافته است. همچنین درآمد فروش صادراتی در شش‌ماهه اول سال‌جاری، به‌‌رغم همه مشکلات در حوزه صادرات و این مهم که فولادمبارکه تامین بازار داخلی را از اولویت‌های اصلی خود می‌داند، به ۳۱۱ میلیون دلار افزایش یافته است. بهبود شاخص‌های کیفی محصول در فولادمبارکه همزمان با افزایش کمی محصول از دیگر مباحثی بود که مدیرعامل فولادمبارکه به آن اشاره کرد و گفت: طی شش‌ماهه اول سال‌جاری در بسیاری از نواحی، شاخص‌های کیفی محصول از برنامه بیشتر است. وی گفت: برگزاری مجمع عمومی سالانه شرکت و تقسیم سود نقدی ۳۹ هزار میلیارد ریالی )این رقم در سال قبل ۱۸ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال بود و هم‌اکنون بیش از دوبرابر شده است)؛ پیشنهاد هیات‌مدیره برای افزایش سرمایه از ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به ۲۱۰هزار میلیارد ریال؛ کسب رکورد کمترین میزان حادثه در شش‌ماه اول سال و افزایش رضایت کارکنان در یک سال برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های شش‌ماه اول سال ۱۳۹۸ بوده است.

 

تولید حداکثری

بهترین راه مقابله با دشمن

عظیمیان کسب این موفقیت‌ها را مرهون خودباوری و تلاش همه مدیران و کارکنان فولادمبارکه دانست و گفت: برای ادامه این راه موفقیت‌آمیز در تلاشیم تا مشکلات موجود در تامین مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز را برطرف کنیم. فولادمبارکه به این نتیجه رسیده است که همان‌گونه که در بومی‌سازی قطعات، اقداماتی در سطح ملی انجام داده‌ایم، در بخش تامین مواد اولیه و توسعه معادن نیز باید به‌طور جدی اقدام کنیم تا بزرگ‌ترین فولادساز کشور و خاورمیانه از این بابت با مشکل مواجه نشود. وی خاطرنشان کرد: به‌طورقطع پشت هر تهدید، فرصتی است و هر مشکل و مساله‌ای راهکارهای جدید در افق دید ما قرار می‌دهد. باید از رزمندگان دوران دفاع مقدس بیاموزیم که چگونه در هنگام حملات دشمن از تهدیدها فرصت می‌ساختند و خود را تقویت می‌کردند. باید با ارائه راهکاری نو و افزایش تنوع و سطح کمی و کیفی محصولات، در این شرایط که دشمنان فشار خود را به حداکثر رسانده‌اند، در جامعه نشاط و شادابی ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه‌های آتی شرکت می‌تواند طی مدت ۳ سال، ۷ تا ۸ هزار فرصت شغلی ایجاد کند، گفت: بهترین راه مقابله با دشمن، افزایش بهره‌وری، تولید حداکثری و رونق تولید است. باید باور داشته باشیم که خداوند نیز کسانی را که تلاش می‌کنند مورد حمایت خود قرار خواهد داد. به‌یقین راهبرد امسال مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید بسیار هوشمندانه بوده است، چون اگر در کشور کار و درآمد رونق یابد، سایر کمبودها نیز قابل‌ تحمل خواهد بود.

اهداف شرکت

در حال تحقق است

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت باید سیاست خود را در تعیین عوارض به صورت مصرانه ادامه دهد و کار را به نحو قدرتمندی پیش ببرد. عظیمیان ادامه داد: به هر حال مجموعه مشکلاتی که این ‌روزها برای تولیدکنندگان صنعت فولاد به لحاظ تامین مواد اولیه پیش آمده است، به دلیل این است که تا پیش از این، هیچ سیاست کنترلی از سوی دولت برای صادرات سنگ‌آهن وجود نداشته است و همین امر ما را در تامین مواد اولیه خود در داخل کشور، دچار مشکل کرده است. علاوه بر اینکه خام‌فروشی صورت گرفته، تولید داخلی نیز تامین نشده است و ما از دولت می‌خواهیم که در کوتاه‌مدت بر روی این سیاست پافشاری داشته باشد. وی افزود: هرچه باشد اکنون واحدهای تولیدکننده فولادی از جمله فولاد مبارکه اصفهان، به‌رغم همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که دشمنان سعی کرده‌اند برای چرخه اقتصاد و صنعت کشور ما به وجود آورند، خوشبختانه با حمایت مسوولان و تلاش شبانه‌روزی مدیریت و کارکنان شرکت، از شرایط سخت به وجود آمده به خوبی عبور کرده‌اند و این مجموعه معظم صنعتی، مطابق تاکیدات مقام معظم رهبری، همچنان به تولید و تامین نیاز صنایع داخلی مشغول است. بر این اساس مطابق با آمار و ارقام، اهداف شرکت در تمامی بخش‌ها در حال تحقق است و در صورت تامین مواد اولیه مورد نیاز فولادسازان کشور از جمله فولاد مبارکه، به خوبی خواهیم توانست کشور را از واردات این محصولات بی‌نیاز کنیم.

عظیمیان اضافه کرد: از سوی دیگر، سیستم‌های اخذ سفارش از مشتریان و تحویل محصول به آنها در فولاد مبارکه با دقت، سرعت و نظم همیشگی در حال کار است و به یقین با همکاری سایر بخش‌ها در کشور به ویژه در بخش تامین سنگ‌آهن و قطعات، خواهیم توانست نیاز بازار داخل را همچنان تامین کنیم. نکته حائز اهمیتی که باید به آن اشاره کرد آن است که خام‌فروشی هیچ ارزش‌افزوده‌ای به همراه ندارد، اگرچه بعضاً ممکن است در مقاطعی، خام‌فروشی جذابیت‌های صادراتی خود را داشته باشد، اما به‌یقین ضرر و زیان زیادی برای اقتصاد و مشاغل کشور به همراه خواهد داشت. وی تاکید کرد: در عین حال فولاد مبارکه اهمیت ویژه‌ای را نیز در کنار تامین مواد اولیه به توسعه و به‌روزرسانی فناوری خطوط تولید در صنعت، مبذول داشته و خوشبختانه توسعه‌های فولاد مبارکه با هوشیاری هرچه ‌تمام‌تر و با هدف کامل‌تر کردن زنجیره تولید در شرکت در حال پیگیری و اجراست؛ به نحوی که گردش چرخ صنایع کشور و رونق تولید در جامعه ایجاد شادابی و نشاط و امید می‌کند؛ از این‌رو در فولاد مبارکه هم تلاش همه‌جانبه بر آن است تا بدون هرگونه خللی این فرآیند ادامه یابد.