٤٢‌درصد متقاضیان مسکن ملی مردود شدند. این خبر را محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی دیروز اعلام کرد و البته خبر داد که از ١٠ بهمن نتیجه پایش‌ها اعلام می‌شود. متقاضیان جدید افرادی هستند که جایگزین مردودی‌ها می‌شوند. البته روابط عمومی وزارت راه  و شهرسازی به «شهروند» توضیح می‌دهد که در این مرحله مردودی‌ها می‌توانند اعتراض کنند. بنا به توضیحاتی که روابط عمومی وزارت راه‌وشهرسازی می‌دهد، بخشی از مردودشدگان افرادی بوده‌اند که مدارک و اسنادشان کامل یا کافی نبوده است که آنها می‌توانند از اسفندماه به بعد اقدام به تکمیل مدارک‌شان کنند.

نتیجه‌ها پیامک می‌شود
دولت در قالب طرح مسکن ملی قرار شده است که ٤٠٠‌هزار خانه ارزان‌قیمت بسازد و دوساله به مردم تحویل دهد. در فاز اول طرح مسکن ملی که ثبت‌نام آن در ٣٠ آذرماه امسال به پایان رسید، ٢٤٠‌هزار نفر برای مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند و بنا بود که وزارت راه‌وشهرسازی فهرست ثبت‌نامی‌ها را پایش کند و افرادی که واجد شرایط نیستند، از این فهرست حذف شوند. حالا نتیجه ثبت‌نامی‌های مسکن ملی مشخص شده است و تقریبا چیزی حدود نیمی از متقاضیان از این فهرست خط خورده‌اند. افراد خط‌خورده قرار است در فاز دوم با ثبت‌نامی‌های جدید جایگزین شوند. محمود محمودزاده، معاون وزیر راه‌وشهرسازی دیروز در این‌باره توضیح داد که از چند روز آینده پیامکی به متقاضیان واجد شرایط دریافت مسکن ملی ارسال خواهد شد که به معنی پذیرش شرایط آنها و اعلام مراجعه حضوری برای تکمیل مراحل ثبت‌نام است. البته نتایج علاوه بر پیامک از طریق سایت سامانه مسکن ملی هم قابل مشاهده است. او گفته است که قرار بود از نیمه دوم بهمن‌ماه نتیجه پالایش اولین مرحله از ثبت‌نام مسکن ملی مشخص شود؛ اما این اطلاع‌رسانی سریع‌تر انجام می‌شود و از پایان همین هفته، مرحله به مرحله به متقاضیان واجد شرایط جهت ادامه مراحل ثبت‌نام اطلاع‌رسانی می‌شود.
چه کسانی مردود شدند؟
وزارت راه‌وشهرسازی از ابتدا اعلام کرده بود که مسکن ملی را قرار است برای اقشار متوسط بسازند و دهک‌های اول تا سوم که توانایی پرداخت اقساط وام مسکن ملی را ندارند، نمی‌توانند ثبت‌نام کنند. بنابراین یکی از مهم‌ترین شرایط پذیرش افراد برای مسکن ملی این است که وزارت راه‌وشهرسازی تشخیص دهد که متقاضی توانایی پرداخت اقساط را دارد. شروط اصلی ثبت‌نام مسکن ملی عبارت است از؛ تأهل، سابقه حداقل پنج‌سال سکونت در شهر مورد تقاضا و عدم استفاده از امکانات و تسهیلات دولتی در خرید واحدهای مسکونی و درعین حال اینکه فرد متقاضی خانه نداشته باشد. وزارت راه‌وشهرسازی برای این بند توضیحات بیشتری داده و اعلام کرده است که متقاضی و افراد تحت تکفل او نباید در ۱۴‌سال اخیر یعنی از‌ سال ۸۴ به بعد، مسکن ملکی داشته باشند. همچنین درصورتی که متقاضی و افراد تحت تکفل تاکنون از امکانات دولتی زمین و تسهیلات وام مسکن و مسکن دریافت کرده باشند، نمی‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند. به عبارتی فرم «ج» متقاضی و اعضای خانواده باید سبز باشد. البته زنان خودسرپرست هم درصورت داشتن سن بالای ۳۵‌سال می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کنند. همچنین متقاضی نباید منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی داشته باشد که ازجمله آن می‌توان به چک برگشتی و تسهیلات معوقه اشاره کرد.

مسکن ملی چند؟
مسکن ملی یا خانه‌های ارزان‌قیمت دولتی براساس اعلام وزارت راه‌وشهرسازی در زمین‌های رایگان و متری ٢,٥ تا ٣‌میلیون تومان ساخته می‌شوند. واحد‌های مسکونی این طرح بین ۷۵ تا ۱۰۰متر زیربنا دارند و با این حساب قیمت تمام‌شده هر واحد مسکونی در این طرح بین ۱۸۷ تا ۲۵۰‌میلیون تومان تخمین زده می‌شود. هر واحد مسکن ملی ٧٥‌میلیون تومان وام دارد که با نرخ سود ١٨‌درصد بازپرداخت می‌شوند. اقساط وام مسکن ملی ١٠ساله و حداقل ماهی یک‌ونیم ‌میلیون تومان خواهد بود.علاوه بر این، متقاضیان مسکن ملی باید ٣٠‌میلیون تومان پول نقد داشته باشند تا بتوانند در مرحله اولیه ثبت‌نام پرداخت کنند.  البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که قیمت مسکن آزاد در سایت‌های اعلام‌شده مسکن ملی تفاوت زیادی با این خانه‌های دولتی ندارد و احتمالا بیشتر جاذبه این طرح به دلیل وام ٧٥‌میلیون تومانی مسکن و زمین‌های رایگان طرح است.

معترضان و متقاضیان جدید گوش به زنگ باشند
معترضان و کسانی که قرار است برای مسکن ملی ثبت‌نام کنند، از اول اسفندماه گوش به زنگ باشند. محمود محمودزاده، سرپرست معاونت مسکن وزارت راه‌وشهرسازی گفته است که بعد از تکمیل ثبت‌نام پذیرفته‌شده‌ها و احتمالا از اسفندماه ثبت‌نام متقاضیان جدید مسکن ملی دوباره شروع می‌شود و در این مرحله معترضان هم می‌توانند دوباره ثبت‌نام کنند. با این حال، یادتان باشد که به محض اعلام ثبت‌نام از متقاضیان جدید به سرعت اقدام کنید و کار را به دقیقه نود ثبت‌نام واگذار نکنید؛ چراکه ثبت‌نام‌ها به سرعت انجام می‌شود و ممکن است در ساعات اولیه ثبت‌نام ظرفیت تکمیل شود و به سایت مسدودشده برخورد کنید.

انتقاد به نحوه ثبت نام
شیوه ثبت‌نامی مسکن ملی که بی‌شباهت به ثبت‌نام خودروسازان نیست، در مرحله اول انتقادهای فراوانی را متوجه وزارت راه‌وشهرسازی کرد و بسیاری از افراد اعلام کردند که با وجود آنکه واجد شرایط بوده‌اند، به دلیل سرعت در ثبت‌نام‌ها موفق نشده‌اند که ثبت‌نام‌شان را تکمیل کنند و سایت ثبت‌نامی بسته شده است. در این میان حتی برخی احتمال دادند که پای ربات‌های ثبت‌نامی خودروسازان به مسکن ملی هم کشیده شده است و برخی با استفاده از ربات‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.