پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 10141
منتشر شده در یکشنبه, 03 آذر 1398 09:19
تعداد دیدگاه: 0
برنامه ملی ساماندهی سفرهای داخلی تدوین می‌شود

یکی از سیاست‌هایی که وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پیش گرفته است، تدوین برنامه ملی ساماندهی سفرهای داخلی برای افزایش گردشگر داخلی است که طبق آن از استانداران خواستار تدوین دو بسته سفر مناسب و باکیفیت و ارزان‌قیمت شده است. این روند با هدف توزیع سفر در کشور و همراستا با چارچوبی خواهد بود که وزارتخانه میراث فرهنگی ارائه کرده است.  

 
ماموریت استانداران برای گردشگران

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخصوص ساماندهی بازار گردشگری داخلی عنوان کرد: این بازار از نظر ظرفیت و توانایی متناسب با جمعیت ۸۰ میلیون نفری گردشگر حاضر در کشور نیست؛ زیرا تعداد اقامتگاه‌ها و مراکز تفریحی فعال در کشور بسیار کم است و پاسخگوی نیاز توریست‌های داخلی نیست؛ اما برای تامین این نوع از کمبودها ابتدا باید میزان گردشگر داخلی را افزایش دهیم؛ زیرا همین امر موجب می‌شود سرمایه‌گذاران با دیدن استقبال گردشگران از مقاصد داخلی کشور برای سرمایه‌گذاری و ساخت اقامتگاه‌ها و مراکز تفریحی متنوع در شهرهای مختلف اقدام کنند. در واقع اگر تقاضا وجود داشته باشد قطعا زیرساخت‌ها درست می‌شوند. ساماندهی سفرهای داخلی دارای قلاب‌هایی همچون برگزاری جشنواره محلی در استان‌ها، تبدیل مسیر شمال غرب و استان‌های واقع در اطراف آن به مکان‌های مسیریابی برای گردشگران، رتبه‌بندی شهرهای گردشگری از نظر رضایت مردم و تدوین بسته‌های سفر ارزان توسط استاندارها است.

معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرد: در همه جای ایران نیاز به هتل ۵ ستاره نیست، بلکه باید به ساخت هتل‌های ارزان‌قیمت ۳ ستاره بپردازیم و زمانی که براساس مطالعات اجتماعی به ساخت هتل‌ها و مراکز اقامتی به تعداد مورد نیاز بپردازیم، قطعا به نتایج مطلوبی خواهیم رسید. نکته بسیار مهم در ساخت هتل این است که کجا و چطور بسازیم. تیموری درباره اثر منفی تعطیلات اتفاقی بر گردشگری داخلی گفت: وجود تعطیلات اتفاقی و نبود تعطیلات آخر هفته موجب شده که بسیاری از شهرها و مکان‌های جذاب، ناشناس باقی بمانند. این انتقادی که معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره اثر منفی تعطیلات اتفاقی مطرح می‌کند به نوعی بیانگر نیاز بازار گردشگری به ساماندهی تقویم تعطیلات است. تیموری همچنین درباره درآمد گردشگری کشور عنوان کرد: درآمد گردشگری در ۷ ماه ابتدای امسال به ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است. در حال حاضر به تغییر شکل تبلیغات پرداخته‌ایم و تبلیغ خود را از پوستر و بنر زدن به سمت کلیپ و شبکه‌های اجتماعی حرکت داده‌ایم و همچنان باید در حوزه توزیع سفر به‌عنوان یک سیاست اصلی پیش برویم.

وی افزود: یک سند توسعه گردشگری قبل از انقلاب یک سند دیگر در سال ۸۰ تدوین شد و بعد از آن هیچ‌گونه سند گردشگری نداشته‌ایم و با توجه به اینکه گردشگری نیاز به یک نقشه راه دارد، بنابراین اقداماتی صورت گرفت تا سند توسعه گردشگری جدید بر اساس نیازهای کشور تبیین شود که در آن سازمان جهانی گردشگری و یونسکو قصد راهنمایی دارند و سعی دارند تا تجارب کشورهای دیگر در این حوزه را تدوین و از این سند استفاده کنند. در حال حاضر ما با ۱۰ کشور بیشترین گردشگر را تبادل می‌کنیم و یک رابطه دوسویه بین گردشگر‌پذیری و اعزام گردشگر به کشور آنها وجود دارد. یکی از توصیه‌های سازمان جهانگردی به اعضای خود این بوده که کشورها برای جذب بیشتر گردشگر باید روند صدور ویزا و روادید را برای توریست‌ها تسهیل کنند تا بیشترین جذب گردشگر را داشته باشند.

تا جایی که بتوانیم اقدامی انجام دهیم که مردم راحت‌تر به دیگر کشورها سفر کنند و با توجه به اینکه فلسفه گردشگری هم همین است دستگاه‌ها، سازمان‌ها و دولت‌ها باید رفت و آمد روان‌تر میان ملت‌ها را داشته باشند. وی تاکید کرد: منافع رونق گردشگری در ایجاد شبکه‌های مویرگی از روستاهای دوردست تا پایتخت است که با وجود آن کشور هم منفعت می‌برد. علاوه بر آن اگر هر فردی راضی از کشور برود، می‌تواند ۶ تا ۷ نفر را هم تشویق کند که به ایران سفر کنند و اگر هم ناراضی از کشور خارج شود ۱۱ تا ۱۳ نفر را از سفر به ایران منع می‌کند. در واقع یعنی دومینوی نارضایتی توریست‌های خارجی بیشتر از نرخ جذب تصاعدی ناشی از رضایت در حوزه گردشگری تاثیرگذار است.

تیموری گفت: بدعهدی آمریکا در تعهد جهانی در بازار گردشگری نیز در کاهش جذب توریست خارجی تاثیرگذار بوده است؛ زیرا متاسفانه آمریکا عنوان کرد، هر کسی که وارد ایران شود برای رفتن به کشور آمریکا دچار مشکل خواهد شد و این موضوع خلاف نرم‌های بین‌المللی و اخلاق حرفه‌ای گردشگری است. یکی دیگر از مشکلاتی که از جذب گردشگر به کشور جلوگیری می‌کند، نبود پروازهای مستقیم از دیگر کشورها به ایران است که علت اصلی آن تحریم‌های صورت‌گرفته علیه ایران است. برای حل این مشکل نیز سعی کردیم به‌جای پروازهای خارجی از طریق مرزهای زمینی به جذب گردشگر برای کشور اقدام کنیم. علاوه‌بر آن سیاست‌ها به این سمت رفت و با کشورهای منطقه به تعامل و همکاری خوبی رسیدیم و در یک‌سال گذشته که کمیته فنی مشترک بین ایران و عراق برگزار شد و بنده نیز سه سفر به جمهوری آذربایجان داشتم که در حال حاضر ما بیشترین گردشگران را از این دو کشور می‌گیریم و با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عمان هم در حوزه گردشگری بیشتر تعامل و همکاری خواهیم داشت. وی درباره تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه تصریح کرد: این اقدام یک قدم مثبت بود که طرح آن سال‌های سال مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است؛ اما نباید این تغییر صرفا در حد اسم و کلمه باشد و باید نگاه جدی‌تری به این موضوع داشته باشیم.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید