پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 10314
منتشر شده در سه شنبه, 12 آذر 1398 00:37
تعداد دیدگاه: 0
۷ طرح وزارت گردشگری برای رونق بازار اعلام شد

وزارت گردشگری، طرح صدور کارت ارزی را برای گردشگران خارجی در دست اجرا دارد. با توجه به چالش‌های موجود در حوزه ارزی و چند نرخی بودن ارز که مشکلات بسیاری را برای توریست‌های خارجی به وجود آورده، شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی به‌عنوان مجری امور تصدی‌گری وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی با اجرای این طرح چتر ارزی را برای توریست‌های خارجی ایجاد می‌کند.

 
چتر ارزی برای توریست‌های خارجی

خشایار نیکزادفر مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی در نشست خبری روز گذشته به بررسی اقدامات صورت گرفته و طرح‌های در حال اجرا پرداخته و بر ۷ طرح وزارت گردشگری برای رونق بازار توریسم داخلی و خارجی اشاره کرد. نخستین طرح شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی اجرای طرح صدور کارت ارزی است که شرکت‌های تفریحاتی با مشارکت بخش خصوصی در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های این بخش با صدور بلیت و کیف پول الکترونیکی  هستند.  بر اساس این طرح این شرکت‌ها از گردشگران خارجی در بدو ورود به کشور ارز را با قیمت روز تحویل گرفته و کارت ارزی را به مسافر می‌دهند و هنگام خروج توریست از کشور باقی‌مانده پول با همان نرخ ارز به گردشگران بازگردانده می‌شود. نخستین مرحله اجرایی این طرح در فرودگاه امام خمینی است که گردشگران از همان فرودگاه به رزرو مکان اقامتی خود اقدام کنند تا افراد سودجو با دریافت قیمت‌های نجومی آنها را به خانه مسافرهای غیراستاندارد و نامعتبر نبرند.

دومین طرح قابل اجرا که طی روزهای آینده به انجام می‌رسد لغو روادید روسیه است که در راستای این امر توافق‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی صادر شده و شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی برآن است تا با درآمدهای حاصل از لغو روادید در روسیه به تبلیغات در جهت معرفی و شناساندن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری ایران بپردازد و بتواند با استفاده از تجربه موفق دیگر کشورها در جهت تبلیغات و جذب گردشگران روسی، به جذب آنها برای سفر به ایران اقدام کند. از راهکارهای جذب گردشگران روسی به ایران مطالعه و شناخت جذابیت‌های گردشگری توریست‌های روسی است که از جمله این جذابیت‌ها کوهنوردی و اسکی است که فعالان این امر درصددند با بررسی و مطالعه مناطق گردشگری مورد علاقه گردشگران در ایران، شرایط ورود آنها را به ایران فراهم کنند. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری و دعوت از فعالان گردشگری روس می‌تواند در این امر تاثیرگذار باشد و بر اساس این طرح؛ شرکت مادرتخصصی با مشارکت بخش خصوصی به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در بهمن ماه امسال اقدام کرده است و حتی در تلاش برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی فیتو اسپانیا و ITB آلمان نیز است.

تحویل ۶۸ مهمانسرا و املاک به شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی سومین طرح در حال اجراست که به موجب آن شرکت مادرتخصصی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وکالت‌نامه‌ای برای احصای اموال و تحویل آن به مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی دریافت کرده است که حدود ۵۲ ملک در اختیار ارگان‌های شبه‌دولتی است و شرکت مادر تخصصی با اجرای آن عرضه را برای گردشگران داخلی افزایش می‌دهد و از طرح عرضه مهمانسرای تحت نهاد و ارگان‌های دولتی و شبه دولتی که مورد استفاده افراد خاص قرار می‌گیرد و باقی گردشگران از آن محرومند و در حبس بازار مراکز خاصی است از اسارت مالکان دربیاید که این امر منجر به رقابت بین مهمانسراها شده که حاصل این رقابت کاهش بهای اجاره مراکز اقامتی گردشگری و افزایش کیفیت آن است. کیوسک‌های اطلاعاتی در تمامی استان‌های کشور به‌عنوان چهارمین طرح در حال اجرا است که نقشه راه مناطق گردشگری، هتل‌ها، خانه مسافرها را در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌دهد.

ساماندهی توریسم سلامت از دیگر اقدامات در حال انجام این شرکت مادر تخصصی است که برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های صورت گرفته و چالش‌های موجود و گران بودن و عرضه کیفیت پایین خدمات پزشکی، اقدام به مدیریت و ساماندهی فعالیت‌های دلالان کرده و با ایجاد یک سامانه شفافیت به ثبت‌نام توریست سلامت خارجی می‌پردازد که اجرای این شفافیت مانع گران فروشی و عرضه کیفیت بالا و حتی تحت حمایت قرار دادن واسطه‌های توریست سلامت و مجوز دادن به آنها می‌شود. اجرای ساماندهی توریسم سلامت از آستارا و بیله سوار آغاز می‌شود و بعد از ثبت‌نام در سامانه آنان را به مراکز درمانی معرفی می‌کنند.  با ثبت‌نام در این سامانه بیمارستان و محل اقامت آنها نیز رزرو می‌شود.  به گزارش «دنیای اقتصاد» ایرادی که به این طرح وارد می‌شود این است که بیشترین گردشگران سلامت از کشورهای عراق، عمان و افغانستان هستند که ایجاد پایگاه توریسم سلامت در مرزهای شمال غربی کشور دو سناریو را به‌وجود می‌آورد.

 ابتدا متولیان گردشگری اطلاعی از تعداد توریست‌های سلامت در مرزهای جنوبی و شرقی کشور ندارند که با توجه به اعلام خود وزارت گردشگری پذیرفته نیست و سناریوی دوم این امر مشکلات گمرکی موجود در کشور است که در حال حاضر فقط گمرک در مرزهای شمال غربی کشور امکان پذیرش توریسم سلامت را دارد. نیکزاد همچنین به ساماندهی ۲۴ هزار خانه مسافر و ثبت آنها در سامانه خانه مسافر و استانداردسازی هتل‌ها و معرفی تراز و چارچوب استانداردی کلی بر هتل‌ها با خارج کردن استانداردهای بخش خصوصی اشاره کرد. با توجه به ۳۰۰ هزار خانه مسافر، حدود ۲۴ هزار خانه مسافر در سامانه به ثبت رسیده و دارای مجوز است و فعالان در این حوزه درصدد جذب دیگر خانه مسافرها برای دریافت مجوز و ثبت در سامانه هستند و همچنین مشکلاتی در بخش رزرو این خانه مسافرها وجود دارد که از ضعف‌های این سامانه به شمار می‌آید. تطبیق و استانداردسازی هتل‌ها هفتمین طرح اجرایی شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی است که این استانداردسازی در حال حاضر بر عهده بخش خصوصی است  و قصد بر آن است با در اختیار داشتن این بخش به تعریف جدید و کاملی از تراز و چارچوب استانداردی هتل‌ها بپردازد.  برای این امر نیز سامانه‌ای شکل گرفته است که تمامی اطلاعات مربوط به هتل‌ها در آن به ثبت می‌رسد و این طرح تا اواخر آذر ماه تکمیل می‌شود و از دی ماه به مرحله اجرا در می‌آید.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید