محمد مسعود:

تلاشی بیهوده

محمد مسعود، مدرس دانشگاه هنر نیز با اشاره به اجرای طرح حوضچه‌های صفوی در محور میانی چهارباغ گفت: در هیچ جای مطالعات تاریخی‌ام، ندیدم که وسط چهارباغ جویی باشد. تنها صحبت از یک نهر شاهی بوده که آب آن وارد چهارباغ می‌شده و پیرامون میدان نقش‌جهان دور می‌زده است. او ادامه داد: امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که نیازی به باز زنده سازی تاریخ به‌صورت کالبدی نیست و با جلوه‌های ویژه می‌توان خاطره فضای گذشته را نگه داشت. بنابراین تلاش برای ایجاد همان شکل قدیمی، تلاشی بیهوده است که در دوره پهلوی نیز انجام و حوضچه‌ای در چهارباغ ایجاد شد. البته آن‌ها بعد از مدتی متوجه شدند که این حوضچه، نهر شاهی نیست و آب راکد جلبک می‌بندد و کثیف می‌شود. به همین دلیل آن را خراب و تسطیح کردند. مسعود تصریح کرد: احساس می‌کنم که در حال حاضر عملیات چهارباغ با سرعتی نامطلوب پیش می‌رود و بحث شفافیت که باید در آن ‌هم‌افزایی بخش‌های مختلف را شاهد باشیم، به فراموشی سپرده‌شده است.

امیرمحمد اخوان:

تشکیل اتاق فکر چهارباغ

امیرمحمد اخوان، دیگر معمار حاضر در میزگرد هم از تشکیل اتاق فکر چهارباغ خبر و داد و گفت: در اتاق هم‌اندیشی چهارباغ به حضور شهروندان دغدغه‌مند و مسئول نیاز داریم و اگر افراد تمایلی به این کار دارند می‌توانند درخواست خود را به انجمن دوستداران اصفهان ارائه کنند تا این همگرایی تقویت شود چراکه تجربه نشان داده است به‌جز این روش، راهی برای تأثیرگذاری در پروژه‌ها نیست.

 

محمد عرب:

شهر خلاق وابسته به شهروند خلاق

محمد عرب که او نیز معمار است، در ادامه خاطر نشان کرد: طی دهه‌های گذشته، برخوردهای بالا به پایین و کالایی شدن فضا و معماری و منفعت شخصی، اهمیت بیشتری پیداکرده و هزینه‌های زیادی به شهر تحمیل‌شده که نتیجه مناسبی نداشته و شکست‌خورده است؛ مثل پروژه جهان‌نما، بدنه شرقی چهارباغ و میدان امام علی (ع). عرب، ضرورت توجه به مشارکت را امری اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: اگر شعار شهر خلاق و هوشمند سر می‌دهیم باید بدانیم که شهر خلاق و هوشمند وابسته به شهروند خلاق و هوشمند است. ساختار شهرداری امروز به‌تنهایی قادر به انجام مسائل پیچیده شهری نیست و باید مشارکت را مدنظر قرار بدهد. مشارکت، بهره‌گیری از قدرت خلاقانه شهروندانی است که صرفاً کارشناس رسمی هم نیستند اما می‌توانند نقش فعالی در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی‌ها ایفا کنند.

حسین شریفی:

چه چیز را کجا طراحی ‌کنیم؟

حسین شریفی هم به نمایندگی از دست‌اندرکاران پروژه خوانش اصفهان معاصر درباره این طرح چنین توضیح داد: پروژه خوانش اصفهان معاصر از سال 1397 در موسسه فرهنگی هنری رویش مهر شکل گرفت. این طرح، خوانشی از پایین به بالا دارد و می‌تواند مکمل پروژه‌های رسمی شهر باشد. همچنین، به‌هیچ‌وجه قصد ارائه طرح به مدیریت شهری را ندارد بلکه روی شناخت و تجلی رفتارهای افراد در شهر کار می‌کند. رفتارهایی که ناشناخته ماندن آن‌ها و توجه نکردن به آن‌ها موجب شکست پروژه‌های شهری می‌شود. او یادآور شد که پروژه خوانش معاصر می‌تواند به این سؤال‌های اصلی برای که طراحی می‌کنیم؟ کجا طراحی می‌کنیم؟ و چه طراحی می‌کنیم؟ پاسخ بدهد و از علاقه‌مندان خواست اگر میلی به مشارکت در این طرح دارند، عصر روزهای یکشنبه، به موسسه فرهنگی رویش مهر سر بزنند.

پیام انتخابی:

میراث پدیا چیست؟

یکی از بخش های کلیدی رویداد نکوداشت اصفهان معرفی دانشنامه تخصصی «میراث پدیا» بود. پیام انتخابی، ایده پرداز و مدیر اجرایی «میراث پدیا»، درباره این دانشنامه تخصصی آزاد و فراملی و ضرورت وجود آن چند کلامی سخن گفت. انتخابی، با ارائه آماری از روند روبه رشد تخریب آثار تاریخی کشور تاکید کرد: جهان امروز، بسی سریع‌تر از آنکه بتواند میراث فرهنگی-تاریخی خود را ثبت و حفاظت کند، آن را از دست می‌دهد. بلایای طبیعی و فجایع انسانی، مثل جنگ، تخریب‌های عمدی ایدئولوژیک، توسعۀ ناموزون سیاسی-اقتصادی و به‌ویژه آزمندیِ انسانِ معاصر و نیز قانون‌گریزی، بی‌توجهی و دردناک‌تر از همه مرمت‌های غیراصولی، بی‌ضابطه و بی‌هوّیت، نیروی پیشرانۀ بولدوزر تخریب و نابودی میراث‌اند. اگرچه باید با تمام امکانات از روند تخریب میراث روبه‌زوال پیشگیری و در جهت حفاظت از آن تلاش کنیم اما درعین‌حال، نمی‌توانیم هر آنچه را داریم حفظ کنیم و همه را نجات دهیم. به ناگزیر، مهم‌ترین گزینۀ پیشِ رو، مستند نگاری، مستندسازی و مدیریت داده‌های آثار میراثی است پیش از آنکه از میان بروند.

مدیر اجرایی پروژه «میراث پدیا»، روند کند ثبت ملی میراث فرهنگی کشور را یادآور شد و تصریح کرد: از سال ۱۳۰۹ که قانون حفظ آثار تصویب‌شده تا سال ۱۳۹۸ که سازمان میراث فرهنگی به وزارت خانه تبدیل‌شده، تنها سه درصد از میراث کشور ثبت ملی شده است و برای رفع این کمبود، می‌توان از توان همه علاقه‌مندان و دانشجویان به‌منظور به اشتراک گذاشتن این آثار و مستندات آن در دانشنامه میراث پدیا بهره برد. او ادامه داد: میراث پدیا در نظر دارد با آموزش و اشتراک‌گذاری تجربیات، بنیانی استوار برای بهبود مستند نگاری، مستندسازی و مدیریت اطلاعات میراث فرهنگی و طبیعی کشور بنا کند و برای آشنایی بیشتر با این دانشنامه می‌توان به نشانی miraspedia.org مراجعه کرد.