علی‌اصغر مونسان که برای شرکت در اجلاس تمدن‌های کهن به پکن سفر کرده است، در حاشیه نشست آژانس‌های گردشگری ایران و چین که همزمان در این شهر برگزار می‌شود، با دو رسانه دولتی چین (گلوبال تایمز و هاینان ‌ستلایت) مصاحبه کرد که با اشاره به سیاست‌های ایران برای جذب گردشگران چینی پس از لغو روادید، گفت: چین ١۵٠ میلیون گردشگر به خارج از مرزهای این کشور می‌فرستد. ایران با درک این ظرفیت در نخستین گام روادید ورود را برای اتباع چینی لغو کرد و نسبت به سفر آنها به ایران علاقمندی نشان داده شد.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های خوبی در گردشگری ایران وجود دارد که همچنان درحال تناسب سازی با سلیقه چینی‌ها است. تورهای آشناسازی با ایران نیز برای چینی‌ها درحال برگزاری است که تا به حال پیام‌های خوبی مخابره شده است. ما تلاش می‌کنیم تمام امکانات مورد نیاز چینی‌ها را برای سفر به ایران فراهم کنیم.

مونسان همچنین به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی ایران که بیشتر مورد توجه گردشگران چینی است، اشاره کرد و ادامه داد: موضوع جاده ابریشم مهم‌ترین نقطه مشترک ایران و چین است. گردشگران و تجار زیادی از گذشته در این مسیر حرکت کرده‌اند. خوشحالیم که رییس‌جمهور چین ابتکاری جالب داشت و ایده «یک جاده، یک کمربند» را برای احیای جاده ابریشم مطرح کرد. ایران نیز درحال احیای این مسیر در خاک خود است.

وی با طرح این پیشنهاد که چین و ایران می‌توانند در مرمت و حفاظت از آثار تاریخی به یکدیگر کمک کنند، اظهار کرد: اقامتگاه‌های قدیمی در مسیر ابریشم درحال احیای هستند که بزودی در یونسکو ثبت می‌شوند، بناهای تاریخی زیبایی در همین جاده به هتل تبدیل شده‌اند.

او ادامه داد: با توجه به اقدامات مشترک ایران با سایر کشورها در حوزه‌های تمدنی، می‌توان این مسیر را با چین نیز ادامه داد و کارهای مشترکی برای کاوش و مرمت انجام داد. این اقدام به انتقال تجربه کمک می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین به تبادل آثار موزه‌ای بین ایران و کشورهای آلمان، هلند، فرانسه، ارمنستان، کره جنوبی و چین اشاره کرد و درباره برنامه‌های مشترک دو کشور در حوزه گردشگری گفت: چین بازار بزرگی است. از طرفی ایران به قدری جاذبه دارد که می‌تواند مقصد متنوعی برای چینی‌ها باشد. سازمان جهانی اقتصاد نیز به تازگی در گزارشی اعلام کرده ایران ارزان‌ترین کشور برای سفر است.

او با اشاره به ظرفیت‌های پزشکی ایران به ویژه در بخش جراحی‌های زیبایی، پیوندها و درمان ناباروری با قیمت‌هایی ارزان و رقابتی، گفت: گردشگران چینی می‌توانند به ایران سفر کنند و در عین حال برنامه درمانی و جراحی داشته باشند.

این مقام مسؤول در دولت درباره جریان‌سازی مصرف فرهنگ سنتی در ایران، بیان کرد: ایران در کنار چین و هند سه کشور برتر در حوزه هنرهای سنتی هستند. چین قبلاً رتبه نخست را در تعداد آنها و آثار از ثبت شده در بخش صنایع دستی داشت اما اکنون ایران این مقام را به‌دست آورده است. هرچند صادرات چین در این بخش خیلی بیشتر از ایران است. صادرات صنایع دستی ایران ۶٠٠میلیون دلار بوده که هدف‌گذاری شده این رقم به ٢ میلیارد دلار برسد.

مونسان به دیگر ظرفیت‌های ایران در حوزه موسیقی، ساخت سازهای سنتی، آواز، نقاشی، خوش‌نویسی، فیلم و شعر اشاره کرد و افزود: چین و ایران از دیرباز مراودات فرهنگی بالایی داشتند. این موضوع برای هر دو کشور مهم است. اکنون توسعه مراودات گردشگری با چین نیز برای ما اهمیت پیدا کرده. برگزاری نشست آژانس‌های خصوصی ایران و چین در پکن باید به ارتقاء این روابط کمک کند. شناخت مردم دو کشور از یکدیگر باید بیشتر شود. الان این‌گونه نیست. دولت‌ها بایداین شناخت را تقویت کنند.