پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 14159
منتشر شده در پنج شنبه, 03 مهر 1399 09:21
تعداد دیدگاه: 0

 شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری در آستانه روز جهانی گردشگری در ۲۷‌سپتامبر (۶‌مهر) نشستی در تفلیس برای مدیران گردشگری برگزار کرد که براساس آن ۲ موضوع مهم ایجاد‌امنیت مجدد برای سفرهای بین‌المللی و حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر همچون زنان، جوانان و شرکت‌های کوچک و متوسط با همکاری تمامی بخش‌های گردشگری اعم از دولتی و خصوصی را در اولویت دستیابی به بازیابی گردشگری پایدار مطرح کرده است.

شورای‌اجرایی سازمان جهانی گردشگری در صد و دوازدهمین نشست خود در تفلیس به ارائه یک برنامه جامع و متحد برای گردشگری جهان دست یافت. این نشست که نخستین رویداد مهم حضوری سازمان‌ملل در عرصه جهانگردی از زمان اعلام همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ است با حضور ۱۷۰‌نماینده از ۲۴‌کشور جهان برگزار شد که در آن نمایندگان متعهد به‌حمایت از اعلامیه تفلیس و ایجاد امنیت مجدد برای سفرهای بین‌المللی شدند، همچنین تصمیم بر افتتاح اولین دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی گردشگری در خاورمیانه در عربستان گرفته شده است. در این نشست دستاورد یکساله این شورا موردارزیابی قرار گرفت که شامل ارائه پشتیبانی از اعضا، حمایت از گردشگری در بالاترین سطح سیاسی و پیشبرد سهم بخش گردشگری در اهداف توسعه پایدار از سازمان جهانی‌گردشگری بوده است. بازیابی گردشگری با مدیریت صحیح و مطابقت با پتانسیل منحصر‌به‌فرد خود و با همکاری تمام دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی امکان‌پذیر است تا به پایداری و نوآوری دست یابد. شورای‌اجرایی سازمان جهانی گردشگری با اعلامیه تفلیس با موضوع اقداماتی برای «بهبود گردشگری پایدار» موافقت کرد.

در این اعلامیه گردشگری به‌عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌ها متاثر از بحران کرونا شناخته شده و سکون جهانی را فرصتی برای جهت‌دهی مجدد این بخش به سمت آینده‌ای پایدارتر و فراگیر می‌داند. همچنین سازمان جهانی گردشگری یک مجمع سرمایه‌گذاری برگزار کرد و متخصصان بخش خصوصی و دولتی را گرد هم آورد تا فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در جهان را در فضای پسا‌کرونا بررسی کنند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» از مهم‌ترین توصیه‌های سازمان جهانی گردشگری از ابتدای بحران کرونا «حمایت از مشاغل و اقتصاد از طریق سفر و گردشگری و تسریع بهبود» بوده است که به‌منظور رهایی بازار گردشگری جهان از چالش بی‌سابقه کرونا و کاهش تاثیرات اقتصادی ناشی از این بحران مدنظر قرار گرفته است. اولویت‌های سازمان جهانی گردشگری، بازیابی جهانی گردشگری‌ و راهبردهای جهانی برای راه‌اندازی مجدد جهانگردی و ایجاد پایه‌هایی برای تاب‌آوری در آینده و رسیدن به توسعه‌پایدار است که توسط کمیته جهانی بحران گردشگری تهیه شده است. سیاست‌های سازمان ملل مبتنی بر «‌کرونا و گردشگری در حال‌تحول» است و سیاست‌گذاران باید اقداماتی گسترده و جدید در جهت بهبود اقتصادی-اجتماعی و ارائه شیوه‌های نوآورانه برای اکوسیستم گردشگری برای جهان پساکرونا درنظر بگیرند. این سازمان بهبود گردشگری را در گرو تمرکز ویژه بر گروه‌های آسیب‌پذیر همچون زنان، جوانان، بومیان و معلولان دانسته است.

با توجه به اینکه گردشگری یکی از بخش‌های اقتصادی است که بیشترین آسیب از بحران کرونا بر آن وارد شده و طی سال ۲۰۲۰ با کاهش ۵۸ تا ۷۸ درصدی در ورود گردشگران بین‌المللی مواجه خواهد شد و بیش از نیمی از مشاغل این عرصه در معرض خطر قرار گرفته‌اند، تقویت، انعطاف و فراگیری بخش گردشگری از طریق اتحاد و همکاری تمامی ذی‌نفعان گردشگری در سطح ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی ضروری است. این بحران فرصتی را برای بازنگری در چگونگی تعامل گردشگری با جوامع و سایر بخش‌های اقتصادی، منابع‌طبیعی و فرهنگی ایجاد کرده است که این امر منجر به مدیریت بهتر، اطمینان از توزیع عادلانه مزایا برای پیشبرد اقتصاد گردشگری منعطف‌تر و فراگیرتر می‌شود و نتیجه این تعهد و همکاری، بازیابی پایدار گردشگری خواهد بود.

بازیابی پایدار گردشگری منجر به پایداری مشاغل برای تمامی مشاغل به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط، افزایش هماهنگی‌ها و همکاری‌های بین‌المللی برای ارتقای سفر ایمن، ترویج یکپارچه رویکرد دولت‌ها با تقویت هماهنگی و همکاری بین جهانگردی و سایر بخش‌ها از جمله بهداشت، حمل و نقل، امور داخلی، امور خارجه، تجارت، فرهنگ و سایر خدمات می‌شود. تقویت همکاری مشترک بخش دولتی و خصوصی و ایجاد سازوکارهایی برای بازیابی جوامع درگیر تاثیرات مثبتی در محافظت از سلامت و درآمد کارگران در بازار گردشگری، اطمینان از رعایت استانداردهای کار و تضمین فرصت‌های برابر در بهبود همه مشاغل و فعالان خواهد گذاشت. اعتمادسازی و اطمینان در بین مسافران، کارگران و جوامع میزبان تنها از طریق ارائه اطلاعات شفاف، ارتقای آموزش و توسعه مهارت‌ها برای افزایش ارزش سرمایه انسانی و ایجاد امنیت با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی کافی با تمرکز ویژه بر ترویج آن برای تمام مسافران اتفاق می‌افتد.

به گزارش «دنیای‌‌اقتصاد» همه‌گیری کرونا در جهان نشان‌داد که گردشگری پایدار نیازمند سرمایه‌گذاری پایدار است که این امر با تقویت شبکه‌های سرمایه‌گذاری در سطح بالا به‌منظور ارتقا و تسهیل سرمایه‌گذاری در بخش سفر و گردشگری، امکان ایجاد تبادل بهترین شیوه‌ها و دانش در جذب سرمایه‌گذاری، به حداکثر رساندن روندهای سرمایه‌گذاری در سفر و گردشگری و افزایش همکاری‌های بین‌المللی امکان‌پذیر است. مجمع سرمایه‌گذاری سازمان جهانی گردشگری برای تبدیل سیستم مالی به توسعه پایدار و استفاده از فرصت‌های افزایش سرمایه‌گذاری پایدار بر سه رکن سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، تقویت استراتژی‌های تامین مالی برای تاثیرگذاری محلی و نوآوری و تحول دیجیتال متمرکز شده است. آنتونیو گوترش رئیس سازمان‌ملل نیز برای نخستین‌بار با تاکید بر شناخت بیشتر گردشگری جهان، نقش کلیدی گردشگری را برای مردم جهان یادآوری کرد و گردشگری را به‌عنوان ابزاری برای محافظت از زمین باتوجه به تنوع زیستی مطرح کرد و آن را وسیله‌ای برای تعامل و ارتباط‌ مردم در سراسر جهان با یکدیگر دانست.

وی این شورا را به‌عنوان بستری مهم برای همکاری و کشف راهی برای حمایت از آینده گردشگری عنوان کرد.  اعضای شورای‌اجرایی سازمان جهانی گردشگری در این نشست برنامه‌های خود را برای افتتاح اولین دفتر منطقه‌ای این سازمان در عربستان مطرح کردند که این امر براساس برنامه‌های بلندپروازانه عربستان تا سال ۲۰۳۰ برای رونق بخش گردشگری خود با راهکارهایی از جمله تعدیل قوانین ویزا برای گردشگران خارجی است. این شورا این رویکرد مشترک را موجب رشد و ایجاد انعطاف در بخش گردشگری در سطوح ملی و منطقه‌ای می‌داند. در این نشست با اتفاق آرا پیشنهاد میزبانی اسپانیا برای برگزاری صد و سیزدهمین اجلاس شورای اجرایی و انتخابات دبیرکل سازمان جهانی گردشگری برای دوره ۲۰۲۵-۲۰۲۲ در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱ داده شده است

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید