پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 14691
منتشر شده در دوشنبه, 19 آبان 1399 12:59
تعداد دیدگاه: 0

نخستین وبینار گردشگری ایران و ایتالیا با عنوان «گردشگری و اقتصاد» سی‌ام آبان ماه امسال برگزار خواهد شد. این وبینار ۶ هدف اصلی را دنبال می‌کند که شامل جایگاه گردشگری در برنامه‌های توسعه اقتصادی، نقش و تاثیر صنعت گردشگری فرهنگی بر اشتغال ملی و منطقه‌ای، تاثیر گردشگری الکترونیک و استارت‌آپ‌ها در جلوگیری از سقوط صنعت گردشگری در فضای فعلی و رشد آن در دوران پساکرونا است. همچنین تاثیر گردشگری در رشد کارآفرینی مستقیم و غیرمستقیم، چگونگی پایداری صنعت گردشگری در شرایط سخت کنونی و برنامه‌ریزی برای دوران پساکرونا و گردشگری شهری و روستایی و نقش آن در توسعه اقتصادی از جمله اهداف برگزاری این وبینار محسوب می‌شود. احمد پورفلاح رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و استرالیا گفت: سالانه بودجه عظیمی را گردشگران در کشور هدف هزینه می‌کنند. این رقم در یک‌سال گذشته و قبل از شیوع ویروس کووید-۱۹ به حدود ۲ هزار میلیارد دلار رسیده بود. اما با وجود کرونا این رقم به صفر نرسید. علت صفر نشدن آن هم کشورهای حاضر در نیمکره جنوبی هستند زیرا آنها خیلی درگیر کرونا نشده‌اند. ایران جزو ۱۰ کشور دارای جاذبه توریستی بالا در جهان است که گردشگری آن تنها به گردشگری میراث خلاصه نمی‌شود زیرا در کشور گردشگری خوراک، میوه، طبیعت، سلامت، زیارتی و... نیز پتانسیل قابل‌توجهی دارد.

به گزارش اقتصادبازار و به نقل از دنیای اقتصاد؛وی افزود: متاسفانه در دهه‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله عدم اعتقاد به مقوله گردشگری، وابستگی به درآمد نفتی، ایجاد تحریم‌ها و در حال حاضر نیز افزوده شدن فاجعه کرونا ایران در حد استحقاق خود نتوانسته از این سفره رنگین سود کسب کند. در صورتی که هزینه این بخش نسبت به مقوله‌های صادراتی بسیار کم بوده و سوددهی بیشتری نسبت به آنها نیز خواهد داشت. همچنین توسعه صنعت گردشگری علاوه بر کمک به تامین بودجه ارزی کشور در زمینه ایجاد اشتغال و ارتباطات اجتماعی و فرهنگی با سایر ملل هم تاثیر غیر قابل انکاری نیز دارد. رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا عنوان کرد: اتاق ایران و ایتالیا از دیرباز و به دو دلیل به حوزه گردشگری توجه ویژه‌ای داشته است که این دو دلیل شامل اعتقاد به اهمیت گردشگری در کسب دستاوردهای مختلف اقتصادی و همچنین این موضوع بوده که ایتالیا به واسطه موقعیت تاریخی، طبیعی، جغرافیایی و... همواره در رده اول تا سوم در میان کشورهای جهان قرار داشته و یکی از کشورهای پیشتاز در جذب گردشگر بوده است. ما نیز می‌توانیم با ارتباطات نزدیک با این کشور و پتانسیل‌های موجود بیشترین بهره را از تجربیات ارزنده آنها به‌دست آوریم. پور‌فلاح گفت: با توجه به اینکه آینده بازار گردشگری به علت وجود ویروس کرونا نامعلوم است، بنابراین باید با مشورت با کارشناسان ایرانی و ایتالیایی بتوانیم به موقع و درست از این فرصت مهم برای جذب گردشگر در هر شرایط جوی ( بارانی یا آفتابی) استفاده کنیم و این وبینار نیز به همین منظور برگزار خواهد شد.

همچنین محمد شیرکوند رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران و ایتالیا گفت: در واقع ماهیت اصلی صنعت گردشگری در کشور هنوز مشخص نشده است زیرا ما گردشگری را همچنان در جابه‌جایی فضاهای مختلف می‌دانیم. در ایران همچنان به حوزه گردشگری با رویکرد سنتی که بسیار هم جذاب است نگاه کرده و برنامه‌ریزی می‌کنیم در صورتی که ایران نیاز دارد از فضای سنتی عبور کرده و به فضای صنعتی گردشگری وارد شود. بر اساس آخرین آماری که سازمان جهانی گردشگری اعلام کرده است تاکنون صنعت گردشگری در جهان ۸۵ درصد سقوط کرده است که این رقم در سال ۲۰۲۱ در بهترین وضعیت به ۷۳ درصد خواهد رسید. وی افزود: ایران جزو هفت کشوری است که به دو دلیل می‌تواند از شرایطی که کرونا ایجاد کرده بیشترین بهره را ببرد. در واقع ایران می‌تواند از این شرایط استفاده کند و فضای منفی را که برای بازار گردشگری آن درجهان شکل گرفته از بین ببرد. همچنین با توجه به اینکه همه حوزه‌ها در دوران پسا کرونا تبلیغاتشان به صفر رسیده است ایران می‌تواند با وارد کردن سرمایه‌گذار جلوه‌های بهتر با ضریب رشد بیشتر را داشته باشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید