5V4A9108

اینروزها استاندار یزد از پیگیری ایجاد اولین منطقه آزاد گردشگری کشور در این استان خبر می دهد. مهران فاطمی تاکید دارد، گردشگری به عنوان فصل مشترک تمام بخش‌‌‌های سیاسی، عمرانی و امنیتی و فرهنگی در این استان است. اما منطقه آزاد گردشگری به چه مفهومی اشاره دارد؟

به گفته رئیس کانون راهنمایان گردشگری، منطقه آزاد گردشگری در تعاریف قانونی کشور نیامده، اما آنچه استانداریزد در این باره به آن اشاره می‌کند منطقه‌‌‌‌‌‌ای است که بتواند به سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری و افرادی که علاقه‌‌‌مند به حضور و ورود در این صحنه هستند امتیازاتی بدهد که نظیر آن را در سایر استان‌‌‌‌‌‌ها و مناطق کشور نداشته باشیم. محسن حاجی‌‌‌سعید تاکید دارد: شکل‌‌‌گیری مناطق آزاد گردشگری در مناطقی پدید می آید که مستعد رشد و توسعه در این حوزه هستند و این کمک را به سرمایه‌گذاران می‌کنند که سرمایه‌گذاری منطقی در عرصه صنعت توریسم داشته باشند. در واقع مقوله‌ای که استاندار یزد از آن صحبت می‌کند ایجاد منطقه‌ای است که به شکل آزادانه‌تری بشود از سرمایه گذار در این صنعت حمایت کرد. حاجی سعید می گوید: زمانی که از منطقه آزاد گردشگری صحبت می‌‌‌کنیم منظورمان مشابه قواعدی است که در مناطق آزاد تجاری وجود دارد و کمک‌‌‌های مالی دولتی، ‌‌‌ حذف عوارض و .. را شامل می‌شود تا سرمایه‌گذاری در این حوزه منطقی شود.

در شرایطی که استان همسایه روز به روز به دنبال توسعه و رونق صنعت گردشگری است، اصفهان حال و احوال خوبی ندارد. اوضاع بیمار صنعت گردشگری در اصفهان تا حدی وخیم است که رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان از نابودی این صنعت در اصفهان خبر می دهد و تاکید دارد که اگر این میراث نباشد ما چه چیزی را می‌خواهیم به گردشگر داخلی و خارجی عرضه کنیم؟ به گفته مصطفی نباتی‌نژاد، وزیر میراث فرهنگی پس از چند ماه استقرار در این مسئولیت باید دلیل سفر نکردن به اصفهان و تعیین تکلیف نشدن مدیریت میراث استان که هنوز اداره کل آن با سرپرست اداره می‌شود را توضیح دهد. او اضافه می کند: سال ۹۵ سند توسعه گردشگری شهرداری اصفهان نوشته شده است اما شهرداری باید پاسخ دهد که تحقق پذیری این سند به کجا رسیده است؟ چرا هنوز چندپارگی ساختاری در حوزه گردشگری شهرداری دیده می‌شود؟ اصلا چرا متولی حوزه گردشگری در شهرداری اصفهان مشخص نیست؟

با وجود آنکه سالهاست صنعت گردشگری به عنوان محور توسعه در شهر اصفهان نیز که مهم ترین شهر گردشگری کشور است مطرح شده، اما همواره با چالش زیادی برای سرمایه گذاری در این بخش مواجهیم و سرمایه‌گذاران برای انجام این کار ابراز تمایل نمی‌‌‌کنند. به نظر می رسد ایده منطقه آزاد گردشگری در شهر اصفهان نیز می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات استان اول کشور باشد. ایده ای که با همراهی استان همسایه می تواند وزنه تصویب آن در مجلس را پررنگ تر کند تا فعالان و سرمایه گذاران این صنعت کمی به آینده سرمایه گذاری خود خوشبین شوند.