کد خبر: 20191
منتشر شده در پنج شنبه, 27 مرداد 1401 09:16
تعداد دیدگاه: 0

مقاصد اصلی و برتر گردشگران خارجی با پس‌لرزه تورمی روبه‌رو شد. هزینه سفر یک‌هفته‌ای توریست‌ها به دست‌کم چهار کشور توریستی ۲۰درصد به‌صورت میانگین افزایش پیدا کرده است. این صعود هزینه سفر در مقایسه با...

مقاصد اصلی و برتر گردشگران خارجی با پس‌لرزه تورمی روبه‌رو شد. هزینه سفر یک‌هفته‌ای توریست‌ها به دست‌کم چهار کشور توریستی ۲۰درصد به‌صورت میانگین افزایش پیدا کرده است. این صعود هزینه سفر در مقایسه با دوره قبل از کرونا اتفاق افتاده که عواملی همچون تورم عمومی تاریخی در کشورهای مختلف و البته عوارض هوایی جنگ اوکراین در آن موثر بوده است.

p18 copy

بازگشت سفرها پس از بحران کرونا، با تغییراتی در هزینه سفرها به‌ویژه در سفرهای خارجی همراه بوده که عمده دلیل آن را می‌توان در چالش‌های اقتصادی حاکم بر جهان دانست. «دنیای‌اقتصاد» طی پژوهشی به بررسی میزان تغییر هزینه‌‌‌ها در پنج مقصد توریستی جهان قبل و بعد از کرونا پرداخته است.

پس از همه‌گیری کرونا که با آسیب جدی بر صنعت گردشگری و سفر همراه بود، مرزهای بین‌المللی بسته شده و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌‌‌های بسیار سختگیرانه‌ای برای سفرها و حتی عبور و مرور روزانه شهروندان هر کشوری اعمال شد. مجموعه این عوامل منجر به تعطیلی بسیاری از مشاغل و از دست رفتن بیش از 60‌میلیون شغل در حوزه گردشگری شد به‌‌‌طوری که صنعت گردشگری در برخی از کشورها را به آستانه تعطیلی رساند. پس از عبور از بحران همه‌گیری با ساخت واکسن و واکسیناسیون سراسری در جهان و کاهش قدرت واگیر و کشتار کرونا، سفرها مجددا بازگشتند و در مسیر بهبودی قرار گرفتند. اما پس از دوران کرونا جهان با مشکلات افزایش شدید قیمت برای مصرف‌کننده مواجه شد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر سفر و گردشگری جهان تاثیر می‌گذارد.

از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت سفرها می‌توان به تاثیر اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین، اختلالات در زنجیره تامین، تشدید بحران‌هایی همچون افزایش قیمت نفت خام جهان، افزایش هزینه‌‌‌های انرژی و غذا و تورم دانست. در مجموع این شرایط حاکم بر جهان باعث افزایش هزینه‌های مربوط به سفر و کاهش قدرت خرید گردشگران شد. در سال‌جاری شاخص قیمت بلیت خطوط هوایی در آمریکا در حدود 30‌درصد افزایش داشته و این افزایش قیمت‌ها برای هتل‌‌‌ها حدود 4/ 22‌درصد محاسبه شده است. در اتحادیه اروپا نیز رشد قیمت‌ها در بازار گردشگری نزدیک به 7‌درصد ارزیابی شده است. در واقع، بالارفتن هزینه خدمات مسافرتی و گردشگری و پایین آمدن توان مصرفی مشترکان مهم‌ترین تاثیری است که تورم بر برنامه‌‌‌ریزی و رفتار سفر برای مسافران گذاشته است. طی یک نظرسنجی در آمریکا برای برنامه‌‌‌های سفرهای تابستانی، حدود دو سوم شهروندان آمریکایی قصد داشتند به‌‌‌جای پرواز از وسایل نقلیه جایگزین استفاده کنند. در اسپانیا نیز حدود 40‌درصد برنامه تعطیلات خود را تغییر داده و تجربه آفرودسواری را برگزیدند.

این تغییرات شکل سفر در دیگر کشورها نیز حتی در نوع اقامت نیز رخ داده است و انتخاب هتل‌‌‌های ارزان‌‌‌تر جایگزین هتل‌‌‌های لوکس شده است. همچنین اکثر افراد به‌‌‌دلیل نگرانی‌های ناشی از تورم، سفرهای نزدیک و عمدتا درون منطقه‌‌‌ای را به سفرهای طولانی ترجیح می‌دهند و در حال حاضر، افزایش هزینه کلی سفر، نگرانی اصلی اروپاییان در مورد سفر به منطقه است. سفرهای تجاری بیشترین میزان آسیب را از این تورم خواهد دید. البته اگرچه تورم منجر بر افزایش هزینه‌‌‌ها خواهد شد و برخی از مردم باید درمورد نحوه خرج کردن پول‌‌‌ها تجدید نظر کنند اما پس از دو سال محدودیت‌های مربوط به کرونا، احتمال لغو کردن سفرهای آتی برای مسافران آمریکایی بسیار کم است.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط اداره آمار آمریکا، هزینه سفرها پس از همه‌گیری کرونا در این کشور 3‌درصد بیشتر از سال 2019 بوده و به حدود 100‌میلیارد دلار رسید. بر اساس آمارهای ارائه شده، میانگین هزینه سفر به آمریکا در سال 2022 به‌‌‌مدت یک هفته حدود 1571 دلار ارزیابی شده است، در حالی که این میزان هزینه در سال 2019 حدود 1300 دلار برآورد می‌‌‌شد. البته حداقل میزان هزینه‌‌‌های سفر 550 دلار و حداکثر آن بیش از 4500 دلار ارزیابی می‌شود.

در فرانسه نیز این افزایش قیمت بیش از هرچیزی بر هزینه‌‌‌های حمل‌ونقل به‌‌‌ویژه خطوط هوایی، خود را نشان داده است. افزایش قیمت سوخت، منجر به بالا رفتن هزینه‌‌‌های کلی سفر شده است. میزان تورم علاوه بر تاثیر بر زندگی و اقتصاد خانوارها بر صنعت گردشگری نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. اگرچه گردشگری داخلی رشد قابل‌توجهی در دوران همه‌گیری داشته است اما هرگز نمی‌تواند به جبران کاهش گردشگران خارجی منجر شود و این نبود گردشگران خارجی در فرانسه که پذیرای بیشترین میزان گردشگر خارجی در جهان بوده، بسیار قابل‌توجه خواهد بود. تفرجگاه‌های اسکی کاملا بر گردشگران بین‌المللی متکی است و بسته شدن تفرجگاه‌های زمستانی تاثیرات منفی بسیاری در اقتصاد این کشور خواهد گذاشت. افزایش میزان هزینه سفرها باعث شده تا میانگین هزینه سفر در سال 2022 برای یک هفته به این کشور بین 1200 تا 1400 دلار برسد در حالی که تا پیش از همه‌گیری در سال 2019 این رقم حدود‌هزار دلار بوده است.

این افزایش قیمت‌ها بر هزینه سفرهای داخلی نیز تاثیرگذار است و باتوجه به پارامترهای مختلف سفر هزینه‌‌‌ها بین 300 تا‌هزار دلار خواهد بود در حالی که تا پیش از این، میانگین هزینه‌‌‌ها در حدود 200 تا 800 دلار برای سه شب بوده است. اسپانیا دیگر مقصد مهم گردشگران خارجی نیز از این آسیب، مصون نماند و با افزایش هزینه‌‌‌های سفر برای مصرف‌کنندگان مواجه شد. به‌‌‌طوری که میانگین هزینه سفر در سال 2022 طی یک هفته به بالای 1100 دلار رسیده است. در حالی که در سال 2019، این رقم کمتر از‌هزار دلار بوده است. این تغییرات قیمت بر سفرهای داخلی نیز تاثیر گذاشته است و هزینه‌‌‌های بین 200 تا 800 دلار را به حدود 300 تا‌هزار دلار رسانده است. در واقع، تورم تاثیر مستقیمی در نرخ حمل‌ونقل، سوخت و غذا داشته است.

تورم به نفع توریسم بین‌المللی ترکیه

ایجاد تورم جهانی و بالا رفتن قیمت‌ها اگرچه در کشورهایی همچون آمریکا و اتحادیه و اروپا منجر به افزایش هزینه‌‌‌های سفر برای گردشگران خارجی شده است، اما در مقابل برای کشورهایی همچون ترکیه که به‌‌‌دلیل بحران اقتصادی داخلی با کاهش ارزش پول ملی مواجه شده، برای گردشگران خارجی به‌‌‌عنوان مقصدی ارزان به شمار می‌رود و بسیاری از کشورها مقاصد سفر خود را به مقصد ارزانی همچون ترکیه تغییر داده‌‌‌اند. ترکیه که طی دو سال اخیر با بحران جدی در اقتصاد خود مواجه شده و تورم بر معیشت خانواده‌‌‌ها بسیار اثرگذار بود بر میزان سفر آنها تاثیر گذاشته و سفرهای داخلی از سالی دو تا سه بار به یک بار کاهش یافته است.

در مقابل، ورود گردشگران خارجی افزایش چشمگیری داشته و خود را به سطح پیش از همه‌گیری نزدیک کرده است. آمارها نشان می‌دهد که میانگین هزینه سفر در سال 2022 به ترکیه بین 600 تا 700 دلار خواهد بود در حالی که این رقم در سال 2019 در حدود 700 تا 900 دلار برآورد می‌‌‌شد. این کاهش جدی قیمت‌ها برای توریست‌‌‌های خارجی، ترکیه را به یک مقصد پرطرفدار برای پس از کرونا تبدیل کرده است. برخلاف کاهش هزینه‌‌‌ها برای مسافران خارجی، شهروندان ترک با افزایش هزینه‌‌‌های سفرهای داخلی مواجه شده‌‌‌اند و اگر در سال 2019 هزینه سفرهایشان برای سه شب بین 20 تا 150 دلار بوده، امسال این هزینه‌‌‌ها به بیش از 40 تا 200 دلار رسیده است. این امر بر کاهش گردشگران داخلی تاثیر مستقیمی داشته است.

هند اگرچه همیشه یکی از مقاصد پرطرفدار در جهان به‌‌‌شمار می‌‌‌رفت، اما افزایش تورم‌‌‌ها و هزینه‌‌‌های سفر، منجر به‌‌‌توجه ویژه به این کشور‌هزار فرهنگ شود. اگرچه تورم‌‌‌ها و بحران‌های اقتصادی بر افزایش قیمت‌های بازار گردشگری تاثیرگذار بوده و از 600 دلار در سال 2019 به 1200 دلار در سال 2022 رساند، اما با این اوصاف جز مقاصد کم هزینه برای بسیاری از کشورها جهان به‌‌‌شمار می‌رود. این تاثیر هزینه‌ها بر سفرهای داخلی نیز کاملا مشهود است و میزان هزینه‌های سفر بر اساس پارامترهای سفر از 20 تا 100 دلار در سال 2019 به 40 تا 200 به‌‌‌طور میانگین رساند.

دنیای اقتصاد