زینب مرزوقی، در فرهیختگان نوشت: در شهرهای توریستی به ترتیب، هتلداران و متولیان بومگردی یا مثلا آژانس‌های مسافرتی، رستوران‌داران و کترینگ‌ها و افراد شاغل در این فضاها، با کم و زیاد شدن گردشگر به سود یا ضرر مالی می‌رسند و در بخش دیگر این ماجرا مشاغل دیگری که به شکل غیرمستقیم به این چرخه وابسته هستند، ضرر یا سود مالی خواهند داشت.  در همان روزهای ابتدایی شیوع و اوج‌گیری کرونا بود که در گزارشی از ایسنا اعلام شد که در ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ حدود یک هزار میلیارد تومان به آژانس‌های مسافرتی خسارت وارد شده و نزدیک به 13 هزار راهنمای گردشگری در کشور نیز بیکار شده‌اند. همچنین اعلام شد که از اسفند 98 تا آبان 1400 خسارتی بالغ ‌بر 22 هزار میلیارد تومان به هتلداران وارد شد.

*اواسط سال 1400 بود که با کاهش شیب درگیری کرونا در کشور و واکسیناسیون، ترس از سفر در این مدت ریخته شد و بعضی از مردم با رعایت نکات و اصول بهداشتی و برخی دیگر نیز با خیال راحت دل به جاده زدند تا از طریق گردش و سفر، مجددا گردش مالی مرتبط با گردشگر داخلی هم جان بگیرد. تا جایی‌که دیگر حالا، تقریبا هر آخر هفته، جاده کرج به چالوس و جاده هراز کاملا بسته یا یک‌طرفه می‌‌شوند و دوباره حامیان محیط زیست، از جمع‌آوری ساحل نقره‌ای هرمز خون گریه می‌کنند!

* اتفاقات و التهابات اخیر جامعه‌مان، فراخوان‌های مخالفان خارجی جمهوری اسلامی برای اعتصاب مردم و خشم گروهی از هموطنان نیز در این مدت بی‌تاثیر بر وضعیت سفر در کشور نبود و تاحدودی تاثیر منفی خود را هم برجای گذاشت.

*اما ظاهرا سفرها در عید نوروز 1402، تعطیلات عید فطر و تعطیلی اخیر اردیبهشت ماه، رکورد قابل توجهی ثبت کرده است. بنا به گفته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از ابتدای سال 1402 تا به امروز 80 میلیون مسافر داشته‌ایم.

جزیره قشم معادل 10 استان کشور گردشگر دارد
 جزیره قشم، به‌تنهایی معادل ده استان کشور گردشگر در این دو ماه داشته است. تعداد زیادی نیز از طریق سفرهای دریایی به قشم رفتند. سفرها به قشم حدودا 6 درصد تنها در نوروز، نسبت به سال گذشته رشد داشت و بیش از دو میلیون شب اقامت در نوروز را در جزیره قشم ثبت شد.»

ثبت 50 هزار اقامت در کیش
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «جزیره کیش هم علی‌رغم کمبود پروازهایی که داشتیم و مسافتی که با خشکی داشت اما 50 هزار اقامت با رشد 13 درصد نسبت به سال گذشته داشتیم. 

ایلام؛ مقصد جدید گردشگران داخلی
 استان ایلام بیشترین رشد تردد را نسبت به سال گذشته در عید فطر داشت. همین روند برای کردستان و کرمانشاه نیز متصور است و بعد از آن نیز استان لرستان بود. 

45 درصد از اقامت‌ها در بوم‌گردی‌ها ثبت شده است
از محل‌های اسکانی که چند سالی می‌شود طرفداران خاص خود را پیدا کرده است می‌توان به بوم‌گردی‌ها اشاره کرد. برخی از این بوم‌گردی‌ها، خانه‌های قدیمی و تاریخی مرتبط با یک دوره تاریخی خاص از تاریخ معاصر کشورمان هستند و بعضی دیگر نیز با المان‌های بومی معماری مرتبط با آن جغرافیا، ساخته شده‌اند.

حدود 80 میلیون مسافر؛ از ابتدای فروردین تا آخر اردیبهشت
فاطمی درباره تعداد مسافران دو ماه اول امسال، یعنی فروردین و اردیبهشت1402 تصریح کرد: «حدودا 52 میلیون نفر در عید سفر و پس از عید نوروز نیز در این مدت حدود 30 میلیون سفر داشتیم. حدودا 80 میلیون نفر از اول سال تا الان مسافر ثبت شده است. این حجم آماری را باید در هزینه‌کرد هر مسافر ضرب کنیم که میانگین هزینه‌کرد هر مسافر را استخراج شود. هرچند در گردشگری جهان، برآورد و گردش مالی مسافر یک هزینه تقریبی است. 

رکود گردشگری داخلی در 6 ماه دوم 1401
فاطمی: «واقعیت این بود به لحاظ گردشگری داخلی، 6 ماه دوم سال گذشته با یک رکود نسبی مواجه بودیم. اما تحلیل‌هایمان می‌گفت که ما راه افتادن دوباره سفر را بعد از جریانات اخیر جامعه را خواهیم داشت. این احتمال را می‌دادیم که دوباره گردشگری رونق پیدا کند و رشد یابد. »

* یاور عبیری گفت: «از نظر اقتصادی شاید مردم کشورمان وضعیت مناسبی نداشته باشند و تورم‌ها تاثیر خودش را بر سفر رفتن خانواده‌ها، گذاشته باشد. معمولا اولین موردی که از سفره خانواده‌ها حذف می‌شود، سفر است. چراکه باید اقتصاد عمده خانواده به حد مطلوبی باشد تا خانواده به سفر برود. .»
*براساس آمار سامانه جانا وزارت میراث فرهنگی، در کشورمان 6267 خانه‌ مسافر، 3586 اقامتگاه بوم‌گردی، 2214 واحد پذیرایی بین‌راهی، 1468 هتل، 1453 میهمان‌پذیر، 1136 سفره‌خانه سنتی، 870 مجتمع گردشگری، 827 هتل‌آپارتمان، 308 اقامتگاه سنتی و 159 مجتمع تفریحی داریم.

1684897371بوگردی