در نشست اعضای هیئت مدیره خیریه شجره طیبه با خبرنگاران به مناسبت هجدهمین سالگرد تاسیس این نهاد، اهداف خیریه در حمایت از جامعه نخبگان و پرورش استعدادهای درخشان در مقابله با محرومیت زدایی و بهبود شرایط معیشتی دانشجویان و دانش آموزان در خانواده های درگیر مشکلات اقتصادی اجتماعی تشریح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، رئیس هیات مدیره خیریه شجره طیبه با اشاره به رویکرد فعالیت این نهاد در حمایت از نخبگان، گفت: دانش آموزان و دانشجویان برخوردار از بهره‌هوشی بالا که براساس سنجش های بهره هوشی توسط کارشناسان شناسایی می شوند، چنانچه در شرایط اقتصادی نامناسبی قرارگرفته اند که قادر به تامین هزینه های تحصیل نیستند، تحت حمایت موسسه خیریه شجره طیبه قرار می‌گیرند.

حسین سیستانی با اشاره به تلاش‌های برخی دستگاه‌های دولتی در حمایت از نخبگان، اظهار کرد: گاهی نقش‌آفرینی در این زمینه از گردونه تصمیم‌گیری و مدیریت این سازمان‌ها خارج شده و باعث می‌شود تا نقش نهادها و موسسات غیردولتی بویژه خیریه‌ها که توسط مردم تشکیل شده‌اند، پررنگ گردد.

رئیس هیئت مدیره خیریه شجره طیبه با بیان اینکه خیریه‌ها در زمینه های مختلف، پیشگام و کمک کننده هستند، ضرورت اجرای اقدامات موثر در حمایت از جامعه نخبه و پرورش استعدادهای درخشان را یادآور شد و گفت: لازم است اندیشه‌ای بلند برای توجه به این استعدادها به کار گرفته شود که براین اساس، موسسه با رویکرد حمایت از استعدادهای درخشان حدود دو دهه پیش فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون در ۲۰ شهرستان استان اصفهان و برخی استان های کشور شعبه دارد.

وی توضیح داد: افراد برخوردار از بهره‌هوشی در سطح 130 که در وضعیت اقتصادی ضعیفی هستند، برای ادامه تحصیل و دسترسی به هزینه های تحصیل، تحت حمایت موسسه خیریه شجره طیبه قرار می‌گیرند؛ به‌عبارت دیگر هدف از تشکیل این موسسه حمایت از افراد بی‌بضاعتی است که با وجود ظرفیت‌هایی که دارند با موانعی برای تحصیل مواجه بوده و اگر بازبمانند در مسیر انحرافی قرار می‌گیرند.

سیستانی با بیان اینکه نخبگان می‌توانند جامعه را پویا، فعال و موثر مدیریت کنند، خاطرنشان کرد: این قشر توانمند در جامعه تحول آفرین باشند و بنابراین اگر این هوش بالا به دلایل مختلف موردحمایت قرار نگیرد، تبدیل به هوش سیاه و درپی آن افزایش جرم و بزهکاری‌هایی در سطح جامعه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه توجه به نخبگان می‌تواند آن‌ها را در مسیر افزایش ثروت، اشتغالزایی، محرومیت‌زدایی و رشد و توسعه کشور قرار دهد، گفت: در خیریه شجره طیبه سعی براین است تا برای زمان تحصیل و پس از آن مسیر حمایتی درخصوص اشتغال افراد تحت پوشش نیز فراهم گردد.

در ادامه، معاون آموزش خیریه شجره طیبه نیز با اشاره به تعریف استعداد درخشان در این خیریه، گفت: قرار نیست افرادی که تحت پوشش این خیریه هستند در المپیادهای علمی حائز رتبه شده باشند بلکه سازوکاری با همکاری اساتید دانشگاهی اتخاذ شده تا افرادی که استعداد برتر دارند از طریق مدارس در شهر اصفهان و دیگر شهرستان‌های استان کشف، معرفی و پذیرش شوند.

علی آقاجانی اظهارکرد: براساس مصوبه هیات مدیره از تمام افراد متفاضی آزمون استعدادسنجی و رغبت‌سنجی گرفته می‌شود و سپس با بررسی میزان نیازمندی مالی دانش‌آموزان و دانشجویان با رتبه‌های برتر یا پذیرفته شدگان در دانشگاه‌ها یا رشته‌های عالی، این افراد به عنوان استعداد درخشان از کلاس هفتم تا مقطع دکترا پذیرش می‌شوند.

وی گفت: خیریه شجره طیبه پس از پذیرش، تهیه اقلام آموزشی و ارائه مشاوره تحصیلی، خانواده و روانشناختی افراد تحت پوشش را به عهده گرفته و در کنار حمایت تحصیلی، حمایت معیشتی نیز با همکاری خیرین انجام می‌شود.

معاون آموزش خیریه شجره طیبه با بیان اینکه حمایت از دانش‌آموزان کلاس یازدهم و دوازدهم بیشتر از سایرین است، گفت: بین ۳۰ تا ۴۰درصد افراد تحت پوشش مستقیم توسط خیرین پشتیبانی مالی می‌شوند و تمام صورت‌های مالی موسسه به‌صورت شفاف در درگاه اینترنتی متعلق به خیریه وجود دارد.

به گفته معاون آموزش خیریه شجره طیبه، اکنون تعداد269دانش آموز و دانشجو از حمایت این مرکز برخوردار می شوند. ضمن آنکه، حدود 40نفر دیگر در انتظار پذیرش قرار دارند.

فرزانه افسرطه