اقتصاد بازار: ناهنجاری های ناشی از رشد تدریجی جمعیت اصفهان، استقرار پزشکان در خیابان‌های معدودی از مرکز شهر، ترافیک های سنگین در این خیابان‌ها، کمبود پارکینگ، شرایط دشوار برای رساندن بیمار به مطب به دلیل فاصله زیاد بین پارک خودرو و مطب، ایجاد استرس، اضطراب و خستگی های زیاد همگی موانع مهمی برای ایجاد فضایی مناسب در محیطی آرام در راستای رفاه بیماران است. پتانسیل های بالای گردشگری، هزینه های ارزان درمان در کشور ما نسبت به سایر کشورهای همسایه، حضور پزشکان حاذق و جذب درآمد چندین برابری گردشگر سلامت نسبت به سایر گردشگرهای خارجی نیز عوامل دیگری برای ایجاد شهرک سلامت هستند.
شرکت پرستیژلند ایران که تجربه پروژه بزرگ و موفق اصفهان سیتی سنتر را در کارنامه خود دارد با همکاری و مشارکت شهرداری اصفهان سرمایه گذاری و اجرای پرژه شهرک سلامت را عهده دار شد. كلنگ احداث شهرک سلامت اصفهان به عنوان اولين شهرک سلامت كشور 12 مهرماه سال 90 با حضور پروفسور حميد سميعي نژاد، در اصفهان به زمين زده شد و این پروژه تا کنون پیشرفت‌های بسیاری داشته است. برای آشنایی بیشتر با ابعاد مختلف پروژه شهرک سلامت اصفهان با مهندس رضا هیبتی، مدیر بهره برداری شهرک سلامت اصفهان به گفتگو نشستیم.

اقتصاد بازار: شهرک سلامت اصفهان تا بهره برداری اولیه چقدر فاصله دارد؟
شهرک سلامت با مساحت صد و بیست و چهارهزار متر مربع كلينيك، محل تصوير برداري، آزمايشگاه، مراكز توانبخشي و فروشگاه هاي مرتبط با خدمات درماني، بهمراه يكصد و چهل و پنج هزار متر مربع هتل و بيمارستان در شرق بزرگراه آقابابایی اصفهان در حال احداث است که شامل کلینیک هاي مختلف و فروشگاه هاي مرتبط با خدمات درماني، هايپر سلامت HH ( غذايي ارگانيك)، داروخانه، فروشگاه لوازم درماني، آزمایشگاه و مراكز توانبخشی، و بیمارستان و هتل پیش بینی شده است. در قلب مجموعه شهرک سلامت، بیمارستانی با ویژگی ها و استانداردهای روز دنیا احداث می شود و در این راستا با چند مجموعه از جمله "شرکت وامد" از کشور اتریش که سازنده حدود 750 بیمارستان در دنیاست وارد گفتگو شدیم.

اقتصاد بازار: ایده و تفکر ساخت شهرک سلامت چگونه شکل گرفت؟
در جوامع امروزي یکی از معضلات کلان شهرها موضوع ترافیک است. به ویژه در اصفهان که مراکز درمانی آن در خیابان های آمادگاه و شمس آبادی مستقر هستند و ترافیک در این نقطه از شهر، مردم را عذاب می دهد. آلودگی صوتی، آلودگی هوا و صرف زیاد زمان از معایب دیگر آن است. امروزه در همه جای دنیا مراکز خدمات عمومی از هسته مرکزی به پوسته شهر منتقل شوند

اقتصاد بازار: برای توسعه و جذب گردشگر سلامت چه تدابیری اندیشیده اید؟
در ابتدا کمیته گردشگری سلامت را سازماندهی کردیم و حرکتمان را آغاز کردیم. تلاش ما بر این بود تا از تجربیات دیگران استفاده کنیم؛ بدين منظور به مسئولین این حوزه مراجعه و تحقیقات خود را کامل کردیم. به این نتیجه رسیدیم که سیستم دولتی با همه توان و امکانات، نتوانسته است قدم مثبتی در این حوزه بردارد. از طرفی گردشگر سلامت نسبت به سایر گردشگرها حدود ده برابر ارزآوری برای کشور دارد. گردشگر می تواند در افزایش تولید ناخالص ملی نیز تأثیر داشته باشد.

اقتصاد بازار: گردشگری که با منظور سلامت و درمان به کشور مسافرت می کند چه تسهیلاتی نیاز دارد؟
برخی به این موضوع اشاره می کنند که 70درصد از تخت های بیمارستان‌های ما خالی است و امكان جذب گردشگر خارجی داريم . اما باید بگویم جذب گردشگر سلامت خارجی به این سادگی نیست. باید با برنامه ریزی پیش رفت. گردشگر خارجی را نمی توان روی هر تختی بستری کرد. شرایط بیمارستان و استانداردهای جهانی آن بسیار مهم است و باید بدانیم گردشگر عرب چه نیازهای روحی و روانی دارد و گردشگر اروپایی به دنبال چه چیزی هست. شهر ما علیرغم همه نقاط بالقوه از داشتن یک بیمارستان مطابق با استانداردهای جهانی بی‌بهره است. با کمک مسئولین شهر و وزارت بهداشت و درمان و با هماهنگی مشاوران خارجی شرکت پرستژلند ايران که صاحب ایده هستند به دنبال ساخت یک بيمارستان استاندار با سي اتاق عمل هستیم.

اقتصاد بازار: در حوزه خدمات نوین پزشکی چه تدابیری اندیشیده اید؟
ما باید بدعتی نو در خدمات درمانی شهر ایجاد کنیم. در حال حاضر در نظام درمانی کشور تنها به تشخیص و درمان اکتفا می شود اما اصول کار در شهرک سلامت بر اساس تشخیص، درمان، مراقبت، پیشگیری و پیگیری تا بهبودی کامل است که منجر به امید به زندگی در مردم خواهد شد. یکی دیگر از طرح های نوین ما اختصاص یک پرونده پزشکی الکترونیک برای شهروندان است تا تمامی سوابق بیماری آن ها را ذخیره کنیم و در اختیار پزشک جدیدش قرار دهیم.

اقتصاد بازار: جایگاه شهرک های سلامت در وضعیت بهداشتی کشور چگونه است؟
در واقع ما تنها شهرک سلامت کشور هستیم. در شهرهای مختلف به اسم شهرک های سلامت کلنگ های زیادی به زمین خورده اما هیچ کدام در واقعیت اجرا نشده است. در قوانین سیستم بهداشتی کشور به خانه های بهداشت روستایی و شهری، درمانگاه ها ، مطب ها و بیمارستان ها بسنده شده است ولی در ارتباط با شهرک های سلامت که از نیازهای روز جهان است و خدمات نوین ارائه می کند، جایگاهی در نظر گرفته نشده است. شهرک های سلامت به سبب در برداشتن همه خدمات، نیاز امروز جامعه است. ما در راستای کمک به وزارتخانه، آیین نامه های مربوط به شهرک سلامت را نیز به وزارت بهداشت پيشنهاد داده ایم تا در قوانین بهداشت و درمان کشور نیز جای داده شود. اگر دولت به دنبال اجرای مناسب طرح پزشک خانواده است، بهترین راهي كه بتوان آن را اجرا و امكانات درماني و بهداشتي را به معنای واقعی به مردم ارائه نمود، شهرک سلامت است. مجموعه شهرک سلامت متعلق به سرمايه گذاران اصفهان سيتي سنتر است كه با مشاركت شهرداري و به منظور ايجاد و ارائه بهتر خدمات درماني و بهداشتي در حال ساخت مي باشد تا فارغ از هرگونه مسائل سیاسی و در راستای خدمت به مردم قدم بردارد و مطمئناً هر دولتی هم که در کشور باشد هدفش ارائه خدمات بهتر به مردم است؛ ضمن اینکه ما در این مسئله تردیدی نداشته ایم اما باید اذعان کنیم که در دولت تدبیر و امید سرعت و حمایت های بهتری دیده ایم.