اقتصاد بازار: رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به اجرای پروژه های فیزیکی در دوره های قبلی شورای اسلامی شهر، دوره چهارم با اجرای طرح های فرهنگی و اجتماعی به سمت اعتمادسازی بیشتر حرکت کرده است.
رضا امینی، اظهار کرد: دوره چهارم شورای اسلامی با توجه به افزایش اعضای شورای شهر از 12 نفر به 21 نفر و ایجاد سلیقه های متفاوت و تغییر در ساختار مدیریت شهری با انتخاب شهردار جدید، اصفهان به سمت اعتمادسازی بیشتر سوق پیدا کرد. وی افزود: در این دوره با توجه به اقداماتی که برای توسعه فیزیکی شهر در دوره های قبلی شورای اسلامی شهر، بدون پیش بینی صورت گرفت، هزینه های روحی، روانی و فرهنگی بر جامعه وارد شده بود. که دز دوره اخیر، با لحاظ این موارد، برنامه هایی برای ارتقاء فرهنگ تفریح و نشاط شهروندان، تکریم ارباب رجوع با عنایت به شرایط حاکم بر کشور که تاب و تحمل مردم را تحت تأثیر قرار داده است، پیش بینی شد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: برنامه اصفهان 1400 به منظور ریل گذاری برنامه 5 ساله اصفهان در اقدامی علمی با استفاده از نظرات خبرگان و مسئولان شهری تهیه و تدوین شد تا ابرپروژه های شهری مثل مرکز همایش های بین المللی، قطار شهری و میدان امام علی(ع) محقق شود. وی ادامه داد: در پروژه ها علاوه بر مدیریت شهری، نهادهای بالادستی همچون دولت هم دخیل هستند. ورودی های شهر مثل تقاطع شهید بالایی وجود دارند که باید محلی برای تخلیه بار ترافیکی شهر باشند. با این همه تمام تلاش شورای اسلامی شهر بر این است که خط یک قطار شهری تا سه ماهه اول سال آینده به بهره برداری برسد.
امینی بیان کرد: احداث و تکمیل ایستگاه های میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی و اجرای همزمان پروژه های محله محور انجام می گیرد تا امنیت و رفاه شهروندان بیش از پیش تأمین شود و تعریض پل فلزی به منظور تخلیه بار مسافران شهری به همین منظور است. وی با اشاره به اینکه مقاومت در ابتدای هر تغییراتی طبیعی است، افزود: همان طور که این مسئله در ابتدا برای استفاده از اتوبوس های تندرو رخ داد اما اکنون با توجه به استقبال بالای مردم اقداماتی صورت گرفت که منجر به نوسازی 550 دستگاه اتوبوس، مطابق با ظرفیت های داخلی در شبکه های مواصلاتی شد که می توان در نهایت شاهد تحول عظیمی در ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: تعریف بودجه، اختصاص منابع محدود به نیازهای محدود است و با نگاهی به این تعریف و در نظر داشتن شرایط رکودی باید در گام اول، شهر را با همه افتخاراتش حفظ کرد تا همچنان اصفهان به عنوان شهری که در بین 9 شهر برتر کشور قرار داد با تکیه بر زیبایی و نشاط خود و ظرفیت های عظیم گردشگری به شهر مهمان پذیر کشور تبدیل شود. وی با تأکید بر اینکه فعالیت عمرانی در سالن همایش های بین المللی هیچ گاه تعطیل نشده ادامه داد: سهم پروژه های عظیم شهری در بودجه با توجه به هزینه هایشان به صورت برنامه 5 ساله تعریف می شوند؛ همانند قطار شهری اصفهان که برنامه 5 ساله آن در این دوره شورا تدوین شده و امیدواریم در دوره های بعدی شورای اسلامی شهر سرلوحه کار قرار بگیرد.
امینی یادآور شد: فاز دوم میدان امام علی(ع) در حال فعالیت است و مادامی که این فاز به بهره برداری نرسد نباید انتظار رونق گرفتن فاز اول این میدان باشیم. بایستی اقدامات مناسبی بر روی پروژه های زیست محیطی اصفهان انجام شود تا شاهد افق های روشن تری برای شهر باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، تأکید کرد: آینده روشن اصفهان مستلزم باز شدن دریچه های جدید به سمت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای کاهش هزینه ها و بهره وری بیشتر است. رضا امینی تصریح کرد: حضور سرمایه گذاران در اصفهان نیازمند تسهیل فرایندهای اداری ، ضمانت سود و امنیت لازم برای سرمایه ها است و باید فرصت های سرمایه گذاری را با ایجاد اعتماد در سرمایه گذاران افزایش داد تا آینده ای توأم با پیشرفت و توسعه برای اصفهان رقم بخورد. وی ادامه داد: اجماع نظری که بین شورای شهر و شهرداری برای پیشرفت صنعت پاک گردشگری وجود دارد یک دوره طلایی را ترسیم کرده و ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر اصفهان به این جمع بندی رسیدیم که بر اساس قانون هر چه در توان داریم به کارگیریم تا از سرمایه گذاران حمایت کنیم، اما این امر بیش از هرچیز مستلزم حمایت نهاد های حاکمیتی است.
موضوعی که ظاهراً نمایندگان قوه مقننه نیز بر آن تأکید دارند و از دولت می خواهند تا زمینه اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی را هرچه سریع تر فراهم نماید.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اذعان کرد: عدم تحقق مدیریت واحد شهری در سال های گذشته باعث هدر رفت منابع شده است، شوراهای اسلامی شهر با تأخیری 20 ساله با انتخاب مردم و مشارکت در سرنوشت شان آغاز به کار کردند. وی شورای اسلامی شهر را ضربه گیر مسائل نظام دانست وافزود: با وجود اینکه مواد روشنی در قانون اساسی در ارتباط با فعالیت های شوراها وجود دارد اما دولت ها در طول زمان رفتار قهرآمیزی با این نهاد داشته اند که اگر این مسئله ادامه پیدا کند شوراها مبحوس شده و مردم برای پیگیری مطالبات خود به سمت دولت ها و رأس نظام حرکت خواهند کرد.
امینی افزود: مردم امروز شهد شیرین خدمت مدیریت شهری را با توجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی در خاطر خود دارند و هرچه مشارکت مردم در تعیین سرنوشت شان بیشتر شود شاهد انسجام بیشتری نیز خواهیم بود. وی در پایان افزود: اصفهان مانند پیر سالخورده ای است که با لباس رسمی نونوار شده است و آبروداری و مردم داری مردم این شهر باعث شده تا تصور برخورداری شهر در کل کشور به وجود بیاید. در حالی که نگاه اصفهان ستیزی به این شهر ظلمی نارواست.