اقتصاد بازار: نایب رییس بانوان اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: موانع سد راه حضور زنان در سطوح مدیریتی هم مانند سقف و دیوارهای شیشه ای هستند که باید آنها را شکست.
زهرا اخوان نسب در همایش "توسعه اقتصادی متوازن با ورود بانوان در جایگاه‌های مدیریتی" با بیان اینکه حضور زنان در جایگاه‌های مدیریتی در حال افزایش است، اظهار کرد: زنان با حضور در نقش‌های مدیریتی می‌توانند بسیار موثر باشند.
وی به یک تحقیق انجام شده پیرامون بررسی کمی حضور زنان در جایگاه‌های مدیریتی اشاره کرد و افزود: در بین شرکت‌هایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، تنها کمی بیش از پنج درصد زنان آن شرکت‌ها به عنوان مدیران ارشد اجرایی فعالیت داشتند و تنها در سه کشور، بیش از پنج درصد زنان در جایگاه مدیر ارشد اجرایی حضور دارند.
این عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی استان اصفهان ادامه داد: مسوولیت بیشتر زنان در خانواده، وجود فرهنگ مدیریتی مردانه، نبود الگو برای زنان از جمله موانع موجود بر سر راه زنان در حوزه مدیریت در محیط کار است.
اخوان نسب با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها، هیچ حمایتی برای ارتقای سطح مدیریتی زنان انجام نمی‌دهند، اضافه کرد: در سال 2005 حدود 16.2 درصد از مدیران شرکت‌های مورد تحقیق را زنان تشکیل می‌دادند و این رقم در سال 2010 به 14.6 درصد رسید.
وی به راهکارهایی برای ارتقای سطح مدیریت زنان اشاره و اظهار کرد: ایجاد شبکه‌هایی برای تقویت حضور زنان در طبقات مدیریتی، سپردن کارهای چالشی و ملموس به مدیران زن، اطلاع رسانی فعالیت‌های شرکت به زنان، آموزش مسایل اجرایی به زنان، انتصاب زنان به عنوان مدیرعامل شرکت‌ها و شکل گیری گروه‌های تخصصی زنان از جمله راهکارها برای ارتقای سطح مدیریتی زنان است.

نایت رئیس بانوان اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی و انتقال تجربه ها سهم موثری در کیفیت بخشی فعالیت بانوان در بخش های مدیریتی دارد که این اقدام در اتاق بازرگانی استان اصفهان انجام می شود.
اخوان نسب با بیان اینکه بیشترین اوقات و فعالیت بانوان در خانه سپری می شود، تصریح کرد: این موضوع به دلیل نقش و اهمیت بانوان در خانه و زندگی است که نباید مورد فراموشی قرار گیرد.
وی با اشاره به مطالعات سازمان جهانی کار در خصوص حضور بانوان در هیات مدیره ها، تاکید کرد: متاسفانه جایگاه زنان در سطوح مدیریتی بالا نیست اما این آمار رو به رشد است.
وی موانع سد راه حضور زنان در سطوح مدیریتی را سقف و دیوار شیشه ای عنوان کرد و گفت: طبق بررسی های صورت گرفته نیوزلند بیشترین مشارکت و ژاپن کمترین مشارکت زنان در سطوح مدیریتی را دارند.
وی تاکید کرد: با رفع موانع حضور زنان در سطوح مدیریتی، باید از پتانسیل آنها استفاده کنیم.