اقتصاد بازار: رئیس اتاق اصفهان گفت: هند به عنوان یکی از کشورهای دارای ظرفیت برای بازار صادراتی اصفهان است که می تواند به یکی از مزیت های توسعه تجارت استان باشد.
سیدعبدالوهاب سهل آبادی در نشست هماهنگی و برنامه های ریزی برای اعزام هیات های تجاری به کشورهای هدف که با حضور مسئولان و کارشناسان سازمان های اقتصادی استان در اتاق اصفهان برگزار شد، افزود: برای اعزام یک هیات تجاری باید قبل و بعد آن سفر به صورت دقیق مشخص و پیگیری شود تا فعالان اقتصادی بتوانند از نتایج این سفرها بهره مند شوند.
وی تاکید کرد: اعزام هیات های تجاری استان به سایر کشورها باید نتیجه داشته باشد و گزارش آمار تعداد سفرها و پذیرش هیات های تجاری نمی تواند به تنهایی مشکلی از بنگاه های اقتصادی استان اصفهان را حل کند.
وی خواستار ارایه گزارش های عملیاتی از هر سفر خارجی هیات تجاری استان شد و گفت: به جای افزایش کمیت سفرهای خارجی باید کیفیت و نتایج آن افزایش یابد.
سهل آبادی از هند به عنوان یکی از کشورهای دارای ظرفیت برای بازار صادراتی استان اصفهان یاد کرد و گفت: مسافت دریایی بندر چهابهار تا بمبئی هند ۸۰۰ کیلومتر است و می تواند یکی از مزیت های توسعه تجارت استان اصفهان با هند باشد.
رییس اتاق اصفهان تصریح کرد: در شرایطی که واحدهای تولید سیمان، کاشی و سرامیک استان اصفهان با کاهش ظرفیت تولید روبرو هستند، هند نیازمند به مصالح ساختمانی است و با اعزام هیات های تجاری در این بخش می توان تفاهم نامه های تجاری به امضا رساند.
سهل آبادی همچنین خواستار فعال شدن رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در مراکز و نمایندگی های خارج از کشور شد و گفت: رایزنان با ارایه اطلاعات هدفمند و موثر به هیات های تجاری از ایران می توانند نقش موثری در تسهیل تجارت بین دو کشور داشته باشند که متاسفانه این رویکرد در بین رایزنان بازرگانی کمتر دیده می شود.
وی نقش سفارت های ایران در سایر کشورها با هیات های تجاری اعزامی را مهم ارزیابی کرد و گفت: همکاری سفارت خانه ها با هیات های تجاری اعزامی می تواند به زمینه سازی تنظیم قراردادهای تجاری منتهی شود.
دبیرکل اتاق اصفهان از تنظیم برنامه اعزام هیات های تجاری استان اصفهان در سال جاری خبر داد و گفت: در این برنامه حضور در نمایشگاه های تخصصی و کشورهای هدف صادراتی مورد توجه قرار گرفته است.
سیداسماعیل محمودی با اشاره به انجام مطالعه بررسی کشورهای هدف صادراتی استان اصفهان در سال ۹۲، گفت: این مطالعات می تواند هر ساله با مشارکت سازمان های دولتی و بخش خصوصی انجام شود.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی استان اصفهان در این نشست، گفت: به جای اعزام هیات های تجاری عمومی باید هیات های تخصصی اعزام شود تا این سفرها نتیجه بخش باشد.
رسول محققیان با اشاره به برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۵ میلان ایتالیا، گفت:در این نمایشگاه باید هیات دولتی از هیات تجاری جداسازی شود تا هر یک اهداف از پیش تعیین شده را دنبال کنند.
وی با انتقاد از نحوه اعزام هیات های تجاری اتاق ایران، گفت: این سفرها عمدتا تشریفاتی و به صورت کلی است و فعالان اقتصادی نمی توانند دستاورد چندانی از این سفرها داشته باشند.
کارشناس اقتصادی استانداری اصفهان در این نشست خواستار توجه به هند به عنوان یک بازار هدف صادراتی شد و گفت: طی سال های گذشته از پتانسیل هند به عنوان یک کشور در حال توسعه غافل بودیم .
محمدرضا لعلی خواستار برگزاری تورهای تخصصی تجاری در حوزه صنایع نفت و پتروشیمی و نساجی به هند شد و گفت: حضور در نمایشگاه های تخصصی این کشور می تواند به افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور منجر شود.
معاون دفتر هماهنگي امور اقتصادي و بين الملل استانداری اصفهان در این نشست، گفت:با توجه به اینکه صنایع استان نیاز به نوسازی و بازسازی دارد بهتر است که کشورهای دارای تکنولوژی به روز مورد توجه اعزام هیات های تجاری قرار گیرد.
محسن ایروانی مطالعه جامع نمایشگاههای معتبر بین المللی و بازنگری در بازارهای هدف صادراتی استان را دو رویکرد مهم این نشست دانست و گفت: اعزام هیات های تجاری به نمایشگاههای بین المللی و کشورهای هدف صادراتی باید بر اساس برنامه ریزی قبلی باشد