اقتصاد بازار: در شرایط کنونی اقتصاد برای توسعه پایدار، نیاز به راهکارهای مختلفی داریم. به طور قطع بعد از امنیت سیاسی کشور می توان به جذب سرمایه گذاران خارجی و تقویت سرمایه گذاری داخلی برای پیشرفت طرح های مختلف چشم دوخت. در این راستا با تصویب دولت، مشوق‌های متعددی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران به ‌وجود آمده و حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران خارجی صورت گرفته است.
گفته می شود، حمایت از جذب سرمایه‌گذاری خارجی اولویت مهم دولت است که با فراهم نمودن زمینه های مساعد برای حضور این سرمایه‌گذاران، بستر تحول را در کشور ایجاد خواهد کرد. به گفته رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان، در دوران پساتحریم باید از راه های جدید برای توسعه و انجام پروژه های بزرگ تأمین مالی را انجام داد.
قاسم علی جباری افزود: بزرگترین چالش پروژه های بزرگ و مگاپروژه ها در کشور، کمبود منابع مالی است که با بهره گیری از منابع خارجی، ابزارهای مالی، صندوق های توسعه و مشارکت بخش خصوصی، می توان این چالش را برطرف ساخت. به گفته وی، تاکنون سرمایه گذاری های خارجی و داخلی در کشور صورت گرفته، اما در اختیار تولید و صنعت و بخش خصوصی نبوده است.
رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه تولیدکنندگان ما برای راه اندازی واحدهای تولیدی خود، دست نیاز به سوی بانک ها دراز کرده اند که متأسفانه بانک ها به دلیل شرایط خود، با تولید کنندگان مشارکت نکرده و بنگاه داری می کنند، تصریح کرد: مردم ما با راه های دیگر تأمین سرمایه آشنا نبوده و همین امر منجر به ایجاد مشکلاتی برای آنها می شود. وی افزود: فعالیت های بورس در جهت تأمین سرمایه و برای مشارکت عمومی است و بعضاً در برخی سال ها، تا بیش از 100 درصد، سود را به سرمایه گذاران این بخش پرداخت کرده است.
جباری با بیان اینکه برای آغاز 145 طرحی که کمیسیون سرمایه گذاری در استان اصفهان در نظرگرفته، نیاز به 16 میلیارد یورو سرمایه است، افزود: در حالی که هنوز امکان فراهم کردن این مقدار پول فراهم نشده و اتاق بازرگانی برای رشد اقتصاد کشور و فائق آمدن بر شرایط کنونی، از دانش افراد و متخصصان حوزه های مختلف استفاده کرده تا با ارائه راه حل بتوان مشکلات را مرتفع کرد. وی ادامه داد: با اینکه اتاق بازرگانی به دنبال راهی برای تأسیس بانکی در استان بود که به جذب و استفاده سرمایه ها، با نگرش تأمین سرمایه واحدهای اقتصادی و تولیدی در بخش های مختلف باشد، اما هنوز امکان این امر وجود نیامده است. وی ادامه داد: به فکر ایجاد شرکت های سرمایه گذاری هستیم که آنها باید از طریق بورس سرمایه را تأمین کنند. وی تصریح کرد: حضور شرکت های بیمه بین المللی برای پوشش حمایتی از سرمایه گذاران الزامی است.
جباری با بیان اینکه سهم بخش خصوصی در اقتصاد کلان کشور فعلا حدود 20 درصد است، گفت: تا زمانی که این میزان به 50 درصد نرسد کماکان مشکلات ادامه خواهد داشت. وی افزود: در سال 91 صادرات استان اصفهان 4/1 میلیارد دلار و در سال 94 این میزان به 1/1 میلیارد دلار رسیده است؛ این در حالی است که 65 درصد این صادرات را فرآورده های نفتی و پتروشیمی، 25 درصد محصولات فولادی و تنها 10 درصد به سایر بخش های اقتصادی اختصاص دارد. به گفته وی، کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری و تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق اصفهان به دنبال جهش نیست، بلکه توسعه پایدار را دنبال می کند تا با همکاری سازمان های دولتی امکان توسعه استان را فراهم سازد.
وی رسالت اصلی کمیسیون توسعه روابط خارجی اتاق اصفهان را تقویت و توسعه روابط بین الملل بین شرکت ها و واحدهای تولیدی استان با سایر کشورها به ویژه کشورهای هدف دانست به گونه ای که بنگاه های اقتصادی در دوره جدید روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها باید فعال تر از گذشته به افزایش حجم مبادلات تجاری بپردازند.
جباری تصریح کرد: بر اساس قانون اتاق های بازرگانی مصوب مجلس، کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران و ایجاد اشتغال و انجام خدمات در خارج از کشور و تشویق و کمک به مؤسسات مربوطه برای شرکت در نمایشگاه های بازرگانی داخلی و خارجی، یکی از وظایف مهم اتاق است که این کمیسیون می تواند آن را دنبال کند. وی تصریح کرد: سرانه صادراتی بخش خصوصی استان اصفهان به جز محصولات نفتی، گاز، پتروشیمی و فولاد، به ازای هر نفر 20 دلار است و این میزان با ظرفیت های استان به هیچ عنوان همخوانی ندارد.

وی اقتصاد مقاومتی را ایجاد همکاری های بین المللی و ارائه خدمات در منطقه و حضور در بازارهای هدف دانست و تأکید کرد: در بعضی از بخش های تولیدی به اشباع رسیده ایم و برای پایدار ماندن این صنایع و حفظ اشتغال نیاز به حضور در بازارهای جدید داریم. تدوین برنامه برای ایجاد چنین شرایطی نیاز به شناسایی بازارهای هدف، طرح استراتژی اقتصادی و حمایت سازمان های ذی ربط دارد.
جباری استقرار بازارچه های دائمی در سایر کشورها را یکی از راه های افزایش روابط تجاری و ایجاد اشتغال دانست و گفت: وزارت امور خارجه با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و اسناد اقتصاد مقاومتی، می توانند با ایجاد این بازارچه ها نقش مهمی در توسعه صادرات و خدمات مهندسی برون مرزی به ویژه در استان اصفهان داشته باشند.
به نقل از نوسان