اخبار بازارها 2 خرداد

 

بورس تهران در اولین روز از خرداد‌ سرخ‌پوشی خود را به نمایش گذاشت. این درحالی است که با تصویب سیاست‌های امید بخش انتظار می‌رفت که تغییر و تحولاتی در روند بازار رخ دهد اما نتیجه‌ای جز بی‌رمق‌تر شدن داد و ستدهای بازار و کاهش قدرت نقد شوندگی و نیز افزایش ترس و ناامیدی سهامداران از سبد دارایی خود در بازار سهام به دنبال نداشت.به این ترتیب روز گذشته 800 میلیارد تومان از سبد سهامداران حقیقی خارج شد و ارزش معاملات به یک‌هزار و 896 میلیارد تومان رسید

 

 نزول دلار در ابتدای خرداد

در اولین روز هفته، دلار نتوانست از سد ۲۳ هزار تومان عبور کند. اسکناس آمریکایی دیروز ۷۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. به گفته فعالان، دیروز تقاضای خاصی در بازار وجود نداشت و حجم معاملات کاهش پیدا کرده بود. قیمت دلار در صرافی‌های بانکی نیز فاصله معناداری با بازار آزاد نداشت که تقاضای کاذبی وارد معاملات شود.

 

 قیمت سکه در بازار طلا در اولین روز از سومین ماه با وجود عبور اونس طلا از مرز1880 دلار و ثبات نسبی نرخ ارز در داخل کاهش قیمت را تجربه و پس از واگذاری کانال10 میلیون تومانی به قیمت 9 میلیون و 990 تومان رسید‌. سکه همواره از روند دلار به عنوان محرک داخلی و از اونس‌طلا به‌عنوان عامل خارجی تاثیر می‌پذیرد و دوشادوش این دو در حرکت است.

 

 تعرفه برق در کدام ساعات دو برابر محاسبه می‌شود؟

صالحی، مدیرکل روابط بین الملل توانیر : با توجه به گرمای زودرس هوا ما از ساعت ۱۲ ظهر هم دچار کمبود برق خواهیم شد، ولی برای رفاه حال مشترکان ما از ساعت ۱۳ تا ۱۷ را اوج مصرف اعلام کرده‌ایم. مشترکان توجه داشته باشند که در این ساعات نحوه محاسبه برق ۲.۵ برابر است،

 

 خردادماه؛ موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: براساس ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌ها، موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) خردادماه می‌باشد.

 

در معاملات فرابورس تهران، هر برگه اوراق تسهیلات بانک مسکن روز شنبه شاهد افت قیمت بود بر این اساس هر فقره تسه 9812 با 108 معامله به ارزش بیش از 80 میلیون تومان، به قیمت پایانی 57‌هزار و 989 تومان کاهش یافت.

 

 طلا در قله ۵ ماهه

طلا با ثبت افزایش قیمتی ۵۰ دلاری هفته‌ای طلایی را پشت‌سر گذاشت و توانست به رکورد پنج ماهه خود برسد. همراه شدن این روند و نزدیک شدن به کانال هزار و ۸۹۰ دلاری طلا برای اولین بار در پنج ماه گذشته، پایان هفته خوبی را برای سرمایه‌گذاران طلا رقم زد. طبق نظر کارشناسان، وجود عواملی باعث می‌شود که طلا برای دیدن قیمت‌ هزار و ۹۰۰ دلار در هر اونس  بسیار خوش‌بین باشد.

 

 نگرانی برای ادامه اصلاح رمزارزها

رمزارزها روز شنبه را نیز قرمز شروع کردند. تا بعد از ظهر روز شنبه غالب آلت‌کوین‌ها با افت روزانه ۱۵ درصدی همراه شدند. طی اصلاح چندروز اخیر اکثر آلت‌کوین‌ها حتی اصلاح‌های ۵۰ درصدی را نیز تجربه کردند اما بیت‌کوین به‌عنوان بزرگ بازار رمزارزها تنها ۲۲ درصد کاهش قیمت داشت.

 

اخبار بازرگانی 2 خرداد

 

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه در سال گذشته ۱۵۰ بخشنامه برای محدودیت صادرات به گمرکات ابلاغ شده است، از برنامه‌ریزی برای کاستن از قوانین و مقررات موجود با هدف حمایت از تولید و صادرات خبر داد.

 

بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به گمرک ایران اعلام کرد: پیرو تکلیف سازمان بازرسی کل کشور به این بانک، از پانزدهم اردیبهشت ١۴٠٠ امکان ارائه اطلاعات تأمین ارز از طریق وب سرویس به صورت مستقیم به آن سازمان فراهم نخواهد شد و باید اطلاعات از طریق سامانه جامع تجارت دریافت شود. حال واردکنندگان می‌گویند که امروز وارد پنجمین روز مشکل عمدی ارتباط منشأ ارز شدیم و امکان صدور مجوز بارگیری وجود ندارد. در عین حال، دارو و مواد اولیه دارویی و بیمارستانی چندین شرکت بصورت فوری؛ در گمرکات به دلیل این لج بازی سازمانی در حوزه منشأ ارز، امکان ترخیص ندارند.

 

بر اساس مصوبات دیروز کمیته اقدام ارزی، صادرکنندگان سال 1399 جهت بهره مندی از نرخ صفر مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده کامل حاصل از صادرات موظفند نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود به میزان 90 درصد ارزش صادرات خود حداکثر تا پایان 31/6/1400 اقدام نمایند. همچنین در این مصوبات آمده است: صادرکنندگان سال 1398 که تا تاریخ 31/2/1399 معدل 70 درصد از تعهدات ارزی خود را ایفا نموده اند مشمول بهره مندی از نرخ صفر مالیاتی و استرداد کامل مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.

 

اولتیماتوم گمرک به صاحبان کالای اساسی

با ابلاغ مصوبات مربوط به رفع مشکل رسوب کالاهای اساسی در گمرک و بنادر ، معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که صاحبان کالاهای اساسی طبق شرایط تعیین شده و بدون عذر و بهانه‌ای در مهلت تعیین شده جهت تعیین تکلیف و ترخیص فوری کالاها اقدام کنند ، در غیر این صورت بر اساس مقررات با آنها برخورد خواهد شد.

 

ترخیص قطعی فقط با کد رهگیری

بنا بر اعلام معاونت فنی گمرگ ایران، گمرک مجاز است تا نسبت به ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی با درخواست و اخذ تعهد از صاحب کالا و مجوز وزارت جهاد کشاورزی برای کالاهای ذرت، کنجاله سویا، جو و دانه‌های روغنی با عرضه در سامانه بازارگاه و همچنین برای روغن و گندم با مجوز شرکت بازرگانی دولتی اقدام کند. این در حالی است که ترخیص کل کالاها یعنی ۱۰ درصد باقی مانده، منوط به اخذ و ارائه اعلامیه تامین ارز یا کد رهگیری بانک خواهد بود.

 

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به راه‌اندازی درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی، گفت: امکان استعلام بدهی مالیاتی و ممنوع‌الخروجی از طریق این درگاه ملی فراهم است.

 

بنا بر اعلام بانک مرکزی، تعداد چک های صیادی ثبت شده در سامانه صیاد با الزامی شدن اجرای قانون جدید چک از ابتدای سال 1400 ، تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، به یک میلیون فقره رسیده است.