بورس تهران در حالی هفته گذشته با افت ۹/ ۳درصدی نماگر اصلی خود مواجه شد که در پایان هفته چهره‌ای متفاوت نشان داد و روزنه‌های امید به بازیابی تعادل بازار احیا شد.  روند معاملاتی بورس و اوراق بهادار تهران در اولین هفته از خرداد ماه، با افت و خیزهایی ناشی از فضای انتخاباتی و همچنین اخبار ناشی از وضعیت مذاکرات هسته‌ای مواجه شد. ضمن شروع به‌شدت منفی شاخص سهام درنخستن روز هفته، دو روز پایانی مسیر خود را کمی در جهت مثبت تغییر داد و سبز‌پوشی در سراسر بازار سرمایه دیده می‌شد‌ اما موفق به ثبت هفته مثبت برای سهامداران خود نشد.

 

عملکرد مثبت سکه

داد و ستدهای هفته گذشته در بازار طلا و سکه، شاهد روزهای پرنوسانی بود، به‌طوری که این تغییرات قیمتی در دام تاثیرات مربوط به اخبار پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و روند پر قدرت رشد اونس طلا تا بالای مرز 1900 دلار در بازار جهانی چشم دوخته بود. بر این اساس همزمان با صعود طلای جهانی بهای هر سکه تمام بهار‌آزادی با رشد هفتگی 4/ 2 درصدی معادل 240 هزار تومان در معاملات روز پنج‌شنبه به قیمت 10 میلیون و 310 هزار تومان دست‌یافت‌.

 

ناکامی در حفظ1900 دلاری

روند صعودی قیمت طلا در هفته جاری به گونه‌ای پیش‌رفت که چشم معاملات به دستیابی به سطح ۲ هزار دلار در هر اونس بود، اما پس از صعود قیمت طلا در روز‌های گذشته شاهد یک کاهش نسبی بودیم‌ به‌طوری محدوده 1900دلاری به راحتی واگذار شد. تلاش این فلز گرانبها در بازگشت به مسیر صعودی در داد و ستد‌ها روز پنج‌شنبه به‌جایی نرسید و این روند در روز بعد نیز ادامه یافت. بهای هر اونس روز جمعه در (ساعت 19 به وقت تهران) به 1895 رسید‌.

 

تاثیرات تسه از بازار مسکن

در جریان بروز باورهای امید بخش بین سرمایه‌گذاران بازار سرمایه در پی انتشار لیست نامزدهای انتخاباتی، اوراق تسهیلات بانک‌مسکن در داد و ستدهای هفته گذشته بازار فرابورس، عملکرد منفی 72/ 1 درصدی را تجربه کرد به‌طوری که هر برگه تسه 9812 در بازه قیمتی 55 هزار و 200 تومان تا 58 هزار و 500 تومان در حال نوسان بود و میانگین ارزش معاملات این اوراق نسبت به هفته اول اردیبهشت‌ماه حدود 2‌برابر رونق یافت. 

 

نرخ ارز در هرات و سلیمانیه تعیین نمی‌شود

یک مقام بانک مرکزی در واکنش به آنچه «سرکوب نرخ ارز» در هفته‌های اخیر عنوان می‌شود، اعلام کرد: نبود تقاضا در نرخ‌های بالا، علت اصلی کاهش نرخ دلار است. معاون اداره صادرات بانک مرکزی می‌گوید: واردکنندگان به خرید در نرخ‌های پایین تمایل دارند. بنابراین در سامانه نیما اگر صادرکننده بخواهد با قیمت بالا ارز بفروشد، به فروش نخواهد رسید و مجبور به تعدیل نرخ می‌شود.

 

ترخیص کالاهای اساسی قضایی شد

ترخیص فوری کالاهای اساسی در حالی در روزهای اخیر در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته که دادستانی کل نیز به ماجرای دپوی ۶ میلیون تنی کالاهای اساسی وارد شده و ضرب الاجل تعیین کرده است. بر این اساس حدود یک ماه پیش با بررسی موانع ترخیص و تعیین راهکارهای مربوطه، گزارش آن به رئیس جمهوری اعلام و وی نیز بلافاصله موافقت خود را اعلام و دستگاه‌های اجرایی را ملزم به اجرا کرده بود.   

 

گام مهم صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا

براساس اعلام سازمان توسعه تجارت، فهرست جدید کشورهای برخوردار از تخفیفات تعرفه ای از ۱۰۳ کشور به ۲۹ کشور کاهش یافته و تعداد کشورهای کمتر توسعه یافته مشمول از ۵۰ به ۴۸ کشور رسیده است. براین اساس، ۷۴ کشور از جمله ترکیه، چین، هند، کره جنوبی، کشورهای عربی، عراق، برزیل، ویتنام، هنگ کنگ، اندونزی، لبنان، سنگاپور، تایلند، مالزی که کالاهای تولیدی آن ها می توانست رقیب محصولات ایرانی در بازار اوراسیا باشند، حذف شده و از تاریخ ۵ مارس ۲۰۲۱ به بعد از این امتیاز برخوردار نیستند.

 

واگذاری اختیارات وزارت صمت به استانداران مرزنشین

وزیر صمت از آمادگی وزارت صمت برای واگذاری تمام اختیارات خود در حوزه مرزنشینی به استانداران خبر داد و گفت: آذربایجان غربی پایلوت برای شروع و اجرای این تصمیم است.

 

مالیات جدید در راه است

نمایندگان مجلس روز چهارشنبه کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کردند که از این پس طبق مدت تملک، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

 

سیگنال بهبود در بازار پلیمرها

جرقه‌های رونق در بازار محصولات پتروشیمی در حال مشاهده است و با افزایش حجم دادوستد روبه‌رو هستیم؛ به‌طوری که به میزان 36 هزار و 949 تن از انواع محصولات شیمیایی در بورس‌کالای ایران معامله شد که بیشترین مقدار طی 4 هفته گذشته تاکنون به‌شمار می‌رود.

 

جزئیات وصول حقوق ورودی ۱۲ درصدی موبایل وارداتی

گمرک ایران جزئیات وصول حقوق ورودی ۱۲ درصدی گوشی تلفن همراه وارداتی با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار را اعلام کرد.

 

وزیر کشاورزی ایران در دیدار با وزیر کشاورزی روسیه بر توسعه همکاری های دو کشور در حوزه کشاورزی تاکید کرد. به گفته خاوازی، تراز  تجاری دو طرف به نفع روسیه است و تهران آمادگی دارد سهم بیشتری از واردات از روسیه بخصوص در زمینه غلات را به خود اختصاص دهد.