دو محرک صعود بازار جهانی

بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای اخیر شاخص سهام در بازارهای جهانی در حال اوج‌گیری بوده و یک مسیر صعودی را طی می‌کنند. این روند در بازارهای دارایی از جمله طلا نیز مشاهده می‌شود. کارشناسان معتقدند، امید به بازگشت رونق اقتصادی و افزایش تقاضای مصرفی پررنگ‌تر شده است.

 

تعیین تکلیف ۸۰ درصدی کالاهای رسوبی تا‌‌ پایان شهریور

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی از شروع رصد و پایش برنامه عملیاتی استا‌ن‌ها برای کاهش رسوب کالا در انبارهای این سازمان خبر داد و گفت:‌ مدیران اموال تملیکی استا‌ن‌ها فرصت ۲ هفته‌ای برای ارائه برنامه‌های خود دارند تا‌‌ بتوانند ۸۰ درصد کالاهای رسوبی را تا‌‌ پایان شهریور صفر کنند.

 

مبارزه حیاتی در بازار دلار

در چهارمین روز هفته، نوسان‌گیران تلاش کردند که قیمت دلار را بالای مرز ۲۴ هزار تومانی تثبیت کنند. در مقابل بازارساز در برابر نوسان‌گیران ایستاد و قیمت را به محدوده ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومانی هدایت کرد. تقابل بازارساز و نوسان‌گیران در روز سه‌شنبه منجر به کانال‌شکنی دلار نشد، ولی راه افزایشی اسکناس آمریکایی باز باقی ماند.

 

پیشنهاد جدید صمت به سرمایه‌گذاران

رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با فعالان اقتصادی کاشان در جریان سفر دو روزه خود به این منطقه از امکان ورود سرمایه‌گذاران برای احیای واحدهای راکد استا‌ن خبر داد. وی با اشاره به احیای هزار و ۵۹۹ واحد راکد در سال قبل گفت: فهرستی از واحدهای راکد آماده شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای راه‌اندازی آنها برنامه‌ریزی کنند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در اردیبهشت امسال نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، فروش سه خودروساز بزرگ کشور با افت 35‌درصدی همراه بوده است، این در شرایطی است که نسبت به فروردین‌ 1400 نیز فروش 4/ 39 درصد کاهشی بوده است. آنچه مشخص است طبق روالی معمول، در اولین ماه از بهار، به‌دلیل تعطیلات نوروزی تولید و عرضه خودروسازان روندی کاهشی داشته با این حال فروش در اردیبهشت باز‌هم کمتر از فروردین‌ بوده است.

 

تداوم عقبگرد شاخص سهام

روند بازار سرمایه پس از چند روز مثبت، طی دو روز گذشته مجددا به مسیر نزولی بازگشت؛ به‌‌طوری‌که ارزش معاملات بازار مسیر کاهشی در پیش گرفت و فشار فروش نیز در بسیاری از نمادها دیده می‌شد. این موضوع نشان‌دهنده آن است که جهت‌گیری کلیت بازار منفی بوده و عمده سهام شرکت‌های مورد معامله با افت قیمت مواجه هستند. بر این اساس شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه با کاهش 47/ 0 درصدی به سطح یک میلیون و 140 هزار واحد عقب‌نشینی کرد.

 

تردید معاملات سکه

علاوه‌بر رخدادهای انتخاباتی و تاثیر مستقیم آنها بر بازارها، حضور معامله‌گران خرید سکه، سایه ابهام را بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش این فلز گرانبها گسترانده است. علاوه‌بر این رشد تدریجی نرخ اونس جهانی و برخی تردید‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای، بر افزایش ارزش این کالا بی‌تاثیر نبوده است. بر این اساس قیمت هر سکه تمام بهار آزادی در روز سه‌شنبه به سطح 10 میلیون و 800 هزار تومان دست یافت. 

 

تعیین تکلیف صادرکنندگان دارای پرونده قضایی تا پایان تیرماه

بنا بر اعلام رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، تا پایان تیرماه در خصوص صادرکنندگانی که تعقیب قضایی آنها از سوی مقامات قضایی تعلیق شده است، تصمیم‌گیری می‌شود.

 

پاکستان فعلا ویزا صادر نمی‌کند

سفارت پاکستان در تهران اعلام کرد که این سفارت در حال حاضر ویزا صادر نمی‌کند. جمعی از دانشجویان طی یکی دو روز اخیر با تجمع مقابل سفارت پاکستان در تهران خواستار صدور ویزای این کشور بودند.

 

دستور روحانی برای ترخیص بدون تعلل کالاهای اساسی از گمرکات

رئیس جمهور در ستاد هماهنگی اقتصادی گفت: ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، باید بدون تعلل همراه با شفافیت از سوی دستگاه‌های مرتبط اجرایی شود.

 

واردات خودرو با بیت‌کوین صحت ندارد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد: امکان واردات خودرو با ارز دیجیتال وجود ندارد و حداقل درباره خودروسازهایی مانند کیا، هیوندای و تویوتا این نوع معاملات غیرمعمول است.  گفته می شود، تا اطلاع ثانوی واردات خودرو خارجی به سرزمین مادری ممنوع است اما احتمال دارد واردات خودرو در دولت جدید آزاد شود.

 

لزوم ارتباط ریلی میان بنادر ایران و پاکستان برای تسهیل تجارت منطقه‌ای

رئیس مجلس پاکستان با تاکید بر ترویج مشارکت اعضای اکو برای تقویت ارتباطات منطقه‌ای،گفت: اتصال ریلی میان بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان و همچنین استفاده از مسیر ایران برای دستیابی به آسیای میانه باعث توسعه اقتصادی منطقه‌ خواهد شد.

 

پیش‌بینی رشد ۲۱ درصدی تولید پنبه در سال ۱۴۰۰

مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی تولید ۱۰۰ هزارتن الیاف پنبه در سال ۱۴۰۰ را پیش‌ بینی کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد.

 

ارزش هر تن محصولات کشاورزی و غذایی صادراتی بالای ۲ هزار دلار است

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲۲۵ قلم از کالاهای کشاورزی و صنایع غذایی که در سال ۹۹ صادر شد که دارای ارزش بالای ۲ هزار دلار در هر تن بوده اند.