اقتصاد بازار: عضو انجمن قطعه سازان استان اصفهان گفت: اگر به زنجیره قطعه سازان متصل شویم زمینه برای صادرات تولیدات این صنعت در کشور مهیا می شود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، بهروز حق پناه در همایش صنعت قطعات خودرو در استان اصفهان، با اشاره به اینکه موضوع قطعه سازی بعد از برجام پروسه ای طولانی مدت است، اظهار کرد: شرکت ها و تیم های اقتصادی از کشورهای صنعتی برای سرمایه گذاری مشترک در تولید ایران اعلام آمادگی کرده اند که یکی از نتایج این فرایند قرارداد خودروسازان با شرکت های خودروسازی دنیاست.
وی با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری در قطعه سازی برای رشد کیفی و کمی این صنعت، تصریح کرد: اگر به زنجیره قطعه سازان متصل شویم زمینه برای صادرات تولیدات این صنعت در کشور مهیا می شود.
عضو انجمن قطعه سازان استان اصفهان با تاکید بر اینکه نباید نسبت به تولیدات و کیفیت محصولات خود بی تفاوت باشیم، گفت: در این راستا باید بر روی خط تولید و تکنولوژی های جدید سرمایه گذاری کنیم و شرایط را برای بازار جهانی آماده کنیم.
وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم بعد از 37 سال موفق به کنترل تورم شد، تاکید کرد: اولین منافع کنترل تورم به جیب تولیدکننده می رود.
حق پناه، به مشکلات قطعه سازان اشاره کرد و افزود: مشکل قطعه سازان مربوط به بانک هاست چرا که بازپرداخت تسهیلات با سود 27 درصد در مدت یک یا دو سال بسیار دشوار است.
به گفته عضو انجمن قطعه سازان استان اصفهان، قطعه سازان نیازمند وام های ارزان قیمت هستند.
وی افزود: تورم و پایین نگه داشتن نرخ ارز امکان رقابت را از تولیدکنندگان داخل را گرفته است بنابراین دولت باید در جهت کاهش نرخ بهره بانکی ما را همراهی کند.
حق پناه با اشاره به پتانسیل های استان اصفهان در بخش های مختلف، گفت: باید در تمام بخش های صنعتی به خصوص صنعت قطعه سازی سرمایه گذاری کرد.
نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه دهه ۸۰ برای قطعه سازی کشور تحربه خوبی بود، گفت: سابکو مدل خوبی برای بنگاه های کوچک در ایران بود و در آن برهه از زمان بنگاه های متعددی از صفر آغاز به کار کردند و با برنامه و نظام سازمان دهی مجبور به ارتقا کیفیت شدند.
به گفته مصطفی روناسی، بعد از مدتی قیمت قطعات تثبیت شد که این موجب فشار برای افزایش قیمت شد.
وی با بیان اینکه بعد از تحریم ها و بالارفتن نرخ ارز بخش زیادی از بنگاه ها از بین رفت، افزود: در این مدت حرف های زیادی همچون اقتصاد مقاومتی زده شد اما در عمل کاری از پیش نرفت.
نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان به موانع اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: قاچاق، اولین دشمن اقتصاد مقاومتی است.
وی افزود: به گفته رئیس مجلس، سالانه ۲۰ میلیارد دلار قاچاق در کشور داریم که باید با آن مبارزه جدی شود.
روناسی همچنین عفونت اقتصاد را، فساد عنوان کرد و افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی بعد از تک نرخی کردن ارز باید نسبت به واقعی کردن نرخ ارز اقدام کرد.
قائم مقام مدیرعامل شرکت ساپکو با اشاره به اینکه شرکت ساپکو از سال 72 با هدف طراحی، مهندسی، تامین قطعات خودرو و توسعه کیفیت قطعات تولیدی تاسیس شده است، بیان کرد: این شرکت با 350 سازنده طرف قرارداد است و حدود 12 هزار نوع قطعه تولید می کند.
احسان خاتمی افزود: شرکت ساپکو در هفت منطقه کشور فعال بوده و تامین قطعات خودرو در سراسر کشور است.
وی با اشاره به اینکه در افق چشم انداز 1404 قرار است به تولید سه میلیون خودرو در سال برسیم، بیان کرد: براین اساس قرار است 2 میلیون خودرو در بازار داخل و یک میلیون آن به خارج صادر شود.
وی با بیان اینکه سه محور کیفیت بهتر، تحویل به موقع و هزینه متناسب از انتظارات مشتریان است، تاکید کرد: در شرکت ساپکو نیز این سه محور از قبل وجود داشته است اما با توجه به بازار رقابتی امروز، این سه آیتم بیش از پیش در شرکت ساپکو مورد تاکید است.
به گفته خاتمی، دستیابی صنعت خودروی ایران به رتبه نخست منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم دنیا از طریق رقابت پذیری مبتنی بر توسعه فناوری هدف اصلی در افق چشم انداز 1404 است همچنین ایجاد پایگاه ساخت و تولید خودرو با برندهای داخلی با تاکید بر صادرات محصولات تولیدی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در راستای جذب فناوری های نوین و توسعه صادرات از جمله راهبردهای دستیابی به این چشم انداز محسوب می شود.
وی با تاکید بر اینکه تا سال 1404 قرار است حداقل 50 درصد خودروهای سبک ساخت داخل با برند داخلی یا با مشارکت خارجی وجود داشته باشد، گفت: تامین حداقل 25 میلیارد دلار قطعه توسط قطعه سازان برای خودروهای ساخت داخل و صادرات قطعات به ارزش 6 میلیارد دلار توسط آنها به بازارهای مستقل خارجی نیز از برنامه های افق چشم انداز 1404 به شمار می آید.