اقتصاد بازار: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: در صنعت سنگ سرمایه های عظیمی داریم اما به دلیل رکود در بازار مسکن کشور و کامل حل نشدن ارتباطات خارجی نتوانستیم از آن استفاده کنیم.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، محمدرضا برکتین در دومین نشست بررسی چالش ها و راهکارهای توسعه صادرات پایدار سنگ در خانه صنعت، معدن وتجارت با حضور فعالان صنعت سنگ استان، به شرایط امروز کشور اشاره کرد و گفت: از یک طرف مسایل بین المللی رفع شده و از طرف دیگر چالش هایی مانند رکود و نبود نقدینگی کشور را درگیر خود کرده است.
وی ادامه داد: امروز تولیدکنندگان با وجود رکود شدید و چالش های پولی و مالی حاصل از کاهش قیمت نفت، باید هم اشتغال خود را حفظ کنند و هم با ارایه راهکارهای واقع بینانه به کمک دولت بشتابند، بدون تسهیلات و مشوقات با رکود دست و پنجه نرم کنند، بدهی های قبلی خود را بپردازند و بیش از پیش اثربخش باشند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به ظرفیت بالای صنعت سنگ در اصفهان، تاکید کرد: ما در این صنعت سرمایه های عظیمی داریم اما به دلیل رکود در بازار مسکن کشور و کامل حل نشدن ارتباطات خارجی نتوانسته ایم از آن استفاده کنیم.
وی درباره موضوع نشست، بیان داشت: اگر قرار است در صادرات سنگ موفق باشیم باید از افرادی که در این زمینه فعال هستند، بپرسیم مسئولان چه باید بکنند که تولیدکنندگان و صادرکنندگان بتوانند بازار خود را گسترش دهند.
دبیر شورای سیاست گذاری صنعت سنگ وزارت صنعت، معدن وتجارت نیز با تاکید بر اهمیت نقش تشکل ها، گفت: تشکل های زیادی در رابطه با صنعت سنگ و معدن در کشور وجود دارد که باید با هم منسجم شوند و با همدلی یکدیگر مسایل را پیگیری کنند.
احمد شریفی با بیان اینکه صندوق بیمه معادن تشکیل شده است، افزود: از این صندوق می توانیم برای پشتیبانی صنعت سنگ استفاده کنیم که در این راستا به دنبال امضای تفاهم نامه ای سه جانبه میان انجمن سنگ ایران، بانک توسعه صادرات و صندوق بیمه هستیم که به موجب آن توسط صندوق بیمه، مبلغی در بانک توسعه صادرات برای اعطای تسهیلات ارزان به فعالان سنگ اختصاص یابد.
وی اظهار داشت: صندوق ضمانت صنایع کوچک هم می تواند برای خرید و دریافت تسهیلات ضمانت صادر کند که در حال رایزنی هستیم تا دپوی سنگ به عنوان وثیقه پذیرفته شود.
دبیر انجمن سنگ ایران ادامه داد: صندوق ضمانت امید هم وام های ارزان قیمت تا سقف 100 میلیون تومان به واحدهای تولید سنگ ارایه می دهد.
شریفی با تاکید بر اهمیت استاندارد و کیفیت محصول گفت: باید راهکاری برای ارتقای کیفیت تولیدات خود پیدا کنیم.
وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک های صنعتی باید شرکت ها را در تولید و صادرات پشتیبانی کند، افزود: در حال رایزنی با این شرکت هستیم تا تولیدکننده ها را برای حضور در نمایشگاه های خارجی و اموری از این دست یاری کنند.
وی گفت: حضور ایران در 4 نمایشگاه مسکو، ازمیر، شیامن و ورونای ایتالیا در شورای سیاستگذاری سنگ مصوب شده است. در مسکو پاویون ایران با حضور تولیدکنندگان اصفهانی و تهرانی در فضای 420 مترمربع حضور خواهد داشت.
علی بهشید، دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان هم در این نشست عنوان کرد: دولت برای کمک به صادرات سنگ می تواند در کشورهای هدف زمینی بگیرد تا بار سنگ تجار ایرانی در آنجا دپو شود.
دبیر انجمن معدنکاران استان اصفهان هم گفت: برای رشد صادرات باید قیمت محصولاتمان قابلیت رقابت ایجاد کند. رکود داخل کشور ما در کشورهای همجوار هم وجود دارد اما آنها با کاهش هزینه های تولید قیمت تمام شده کالا را کاهش داده اند.
محمدیوسف صدیقی بیان داشت: ماشین آلات معدن مستهلک شده است و اکنون که هیات های خارجی برای مذاکره وارد کشور می شوند باید از فرصت استفاده کنیم و ناوگان تکنولوژی معدنی کشور را ارتقا دهیم.
رضا احمدی، رئیس انجمن صنایع همگن سنگ استان اصفهان هم بیان داشت: قیمت نفت افزایش پیدا نمی کند چراکه امروز کشورها به سمت استفاده از انرژی های پاک رفته اند و اگر به فکر نباشیم کشورهایی مثل ترکیه جای ما را در بازارهای جهانی می گیرند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در ادامه گفت: در حوزه های اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات سنگ مدیریت سنتی حاکم است.
محمد مجیری اظهار داشت: باید از کمک صندوق توسعه ملی برای بازساری واحدهای معدنی استفاده شود.
وی بیان داشت: متاسفانه بازارها به دلیل حضور افراد بی اطلاع نسبت به قیمت ها و کیفیت و ... دارد از دست می رود.
رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان اصفهان هم گفت: برای تولید ابتدا باید به دنبال بازاریابی برویم.
کریم سلیمی افزود: تولیدکننده ها می توانند برای رونق صادرات خود شرکت های مدیریت صادرات را تشکیل دهند و سازمان صنعت و معدن استان هم از آنها حمایت می کند.
در این جلسه تولیدکنندگان و صادرکنندگان، بر لزوم فرهنگ کار جمعی در حوزه سنگ و ایجاد آموزش در این زمینه، حضور در نمایشگاه های خارجی، تصحیح قوانین، اعطای مشوق های صادراتی و مالیاتی، ایجاد تعرفه های ترجیحی بین ایران وکشورهای هدف، ایجاد کنسریوم های صادراتی و ایجاد نقشه راه صنعت سنگ و نمایشگاه و فروشگاه دائمی سنگ، جمع آوری اطلاعات توسط رایزنان بازرگانی در سفارتخانه ها و ... تاکید کردند.