اقتصاد بازار: رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان از مراحل مقدماتی راه‌اندازی بانک اطلاعاتی معادن و صنایع معدنی در استان اصفهان خبر داد و گفت: معضل خام فروشی در بخش معادن از طریق وحدت تشکل های این بخش قابل حل است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، احمد خوروش در هشتمین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: خام فروشی به‌عنوان یک معضل پیش‌آمده در بخش معادن است که تشکل‌ها با تمرکز بر روی آن می‌توانند آن را برطرف کنند .
وی به مسایل پیش‌ آمده منابع طبیعی برای معادن اشاره کرد و گفت: برخی از مجوزهای صادرشده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت پس از مطرح‌شدن حضور جانواران در مناطق معدنی از ادامه فعالیت معادن جلوگیری می‌شود. بهتر نیست که از محل حقوق دولتی دریافت شده از معادن هزینه نگهداری در مناطق طبیعی پرداخت شود.
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان افزود: اگر خام فروشی به معنای تعطیلی فعالیت امور معدنی، اشتغال، کارآفرینی و صادرات است قطعا دولت موفق خواهد شد اما در غیر این صورت می‌توان نتیجه گرفت پروانه‌های اکتشاف و بهره‌برداری مجوز درستی برای تعریف فعالیت مالکان ندارد.
وی از مراحل مقدماتی راه‌اندازی بانک اطلاعاتی معادن و صنایع معدنی در استان اصفهان خبر داد و گفت: این بانک اطلاعاتی می‌تواند در توسعه بازار معادن استان و تامین مواد موردنیاز این معادن کمک کند.
خوروش همچنین خواستار اتحاد و یکپارچگی تشکل‌های معدنی شد و تاکید کرد: وحدت تشکل‌ها می‌تواند خواست‌های این بخش را به‌صورت متمرکز دنبال کند .

تفاوت قیمت سنگ اسلب و تایل به سنگ کوپ ده‌ها برابر نیست
نایب رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه تعدد تشکل‌های غیردولتی بخش سنگ را یکی از چالش‌های مهم این بخش برشمرد و گفت: حضور 25 تشکل در این بخش به انسجام و یکپارچگی فعالان این بخش کمک نمی‌کند.
ابوالقاسم سرتیپی با انتقاد از رویکرد دولت در اعمال محدودیت برای صادرات سنگ کوپ بیان داشت: صادرکنندگان سنگ سال‌ها یک بازار برای صادرات پیدا کردند و با یک مصوبه دولت این بازار از دست می‌رود.
وی اضافه کرد: قیمت سنگ اسلب و تایل نسبت به سنگ کوپ ده‌ها برابر نیست و این موضوع به‌صورت جنجالی در حوزه سنگ مطرح‌شده که نیاز به اطلاع‌رسانی به مسوولین دارد. وزارت صمت تمامی هزینه‌های قانونی را از بهره‌برداران اخذ می کند پس مبحث صادرات آری یا خیر برای چیست؟
به اعتقاد وی، در شرایطی که بازارهای بین‌المللی به مواد معدنی ایران نیاز دارد باید به تقاضا پاسخ گفت.
سید رسول رنجبران عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه اظهار داشت: دولت بدون مشاوره بخش خصوصی نباید بخشنامه‌های محدودکننده برای فعالیت اقتصادی صادر کند .
وی یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد مقاومتی را معدن و صنایع معدنی برشمرد و گفت: معادن می‌تواند نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور ایجاد کند.
رنجبران با انتقاد از جریان خام فروشی در بخش معادن گفت: در شرایطی که بازارهای بین‌المللی به مواد معدنی ایران نیاز دارد باید به‌درستی به این تقاضا پاسخ گفت .
وی اضافه کرد: ممکن است در سال‌های آینده تقاضایی برای این‌گونه مواد معدنی در بازار نباشد همانند خودرو که میزان مصرف فولاد در ساخت آن روزبه‌روز کاهش می‌یابد و از مواد غیر فولادی استفاده می‌شود .
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تأکید کرد: در حال حاضر که مواد معدنی سرشار در کشور وجود دارد باید از آن استفاده کرد زیرا چند سال دیگر ممکن است نیازی به این مواد در صنعت و تولید نباشد.
رنجبران با تاکید بر اینکه عقب نگه‌داشتن عمدی بخش معدن از صنعت باعث اقدامات غیر کارشناسی و از بین بردن حقوق مسلم آن‌هاست، تصریح کرد: تعریف ماده خام معدنی باید تعریف استانداردی باشد به‌صورت بین‌المللی و جهانی نه اینکه سلیقه‌ای‌ای اعمال‌نظر گردد. بخش خصوصی از ظرفیت‌های قانونی‌اش درست استفاده نمی‌کند.

اختصاص مشوق برای صادرات سنگ بریده‌شده برای مقابله با خام فروشی
احمد کریمی عضو دیگر کمیسیون در این جلسه گفت: برای جلوگیری از خام فروشی سنگ کوپ به خارج باید مشوق‌هایی برای صادرات سنگ اسلب و تایل در نظر گرفته شود تا فعالان بخش سنگ به صادرات این بخش تشویق شوند.
وی تصریح کرد: صادرکنندگانی سنگ در شرایطی موفق به صادرات می‌شوند که خود دارای معدن و واحد فرآوری باشند.

بازارسازی برای سنگ ایران کمتر موردتوجه است
ندا زمانی عضو کمیسیون معادن اتاق بارگانی اصفهان در این جلسه گفت: وقتی دولت خود به فروش نفت خام اقدام می‌کند نباید از بخش خصوصی بخواهد که سنگ کوپ صادر نکند زیرا بخش خصوصی به عملکرد دولت نگاه می‌کند .
وی گرفتن مالیات را حق دولت دانست و گفت:دولت در قبال مالیات دریافتی چه خدماتی به فعالان اقتصادی ارایه می‌دهد؟ بخش خصوصی باید مطالبه گر از دولت باشد.
زمانی بازارسازی برای سنگ ایران را مهم و ضروری دانست و گفت: در بازاریابی و بازارسازی برای سنگ ایران باوجود پتانسیل‌های بسیار موفق نبودیم .

4 درصد از تولیدات معادن صادر می‌شود
حمید منتظری دیگر عضو کمیسیون معادن در این جلسه خواستار راه‌اندازی بورس کالای بین‌المللی در مورد ظرف‌شویی کوپ شد و گفت: واحدهای فرآوری سنگ داخلی و خارجی می‌توانند سنگ کوپ را به قیمت بین‌المللی خریداری کنند.
وی اضافه کرد: 1700 معدن سنگ در کشور فعالیت می‌کند که 20 معدن اقدام به صادرات سنگ کوپ می‌کند .
دبیر کمیسیون معادن اتاق بارزگانی اصفهان در این جلسه گفت: نبود اطلاعات تخصصی معادن در این بازه زمانی بزرگ‌ترین ضربه را به بدنه این بخش وارد می‌کند. اطلاعات غیردقیقی از معادن در حال ردوبدل کردن است و آن از دریافت مبالغ پرداختی حقوق دولتی منتج شده است.
شهریار شعبانی تصریح کرد: در خصوص برون‌سپاری پروژه بانک اطلاعاتی نیز گفت تیم اجرایی کمیسیون معادن بسیار تخصصی و باتجربه است و کجای استان اصفهان می‌توان تیمی با این تخصص و یکجا پیدا کرد؟
حسام‌الدین فرهادی عضو کمیسیون معادن در این جلسه گفت: پیش‌بینی کمیسیون برای حل مسئله خام فروشی ایجاد کارگروه تخصصی در سال جاری ذیل کمیته‌ی تخصصی سنگ‌های تزئینی بود ولی متأسفانه این کار باقوت و فعالانه پیش نرفت محل این مباحث در آن کارگروه بود و انعکاس نتیجه نیز بسیار سودمند می‌شد. از آبان ماه سال گذشته پس از ارایه طرح بانک اطلاعاتی تازه‌وارد مرحله‌ای شده‌ایم که برون‌سپاری بشود یا نشود؟