پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: دوشنبه 17 اردیبهشت 1403, 27 شوال 1445, Monday 6 May 2024
کد خبر: 19879
منتشر شده در چهارشنبه, 22 تیر 1401 08:41
تعداد دیدگاه: 0

در پی تشدید وضعیت تورمی در آرژانتین، پایتخت این کشور شاهد شروع اعتراضات به این وضعیت بود. همزمان با این اعتراضات، آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور آرژانتین در حالی که معترضان به سمت کاخ ریاست‌جمهوری...

در پی تشدید وضعیت تورمی در آرژانتین، پایتخت این کشور شاهد شروع اعتراضات به این وضعیت بود. همزمان با این اعتراضات، آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور آرژانتین در حالی که معترضان به سمت کاخ ریاست‌جمهوری راهپیمایی می‌کردند، خواستار اتحاد میان احزاب مختلف سیاسی با هدف عبور از بحران شد. این رئیس‌جمهور متعلق به طیف چپ میانه از سوی دیگر احزاب چپ تندرو تحت فشار است تا مخارج دولت و سیاست‌های رفاهی خود را برای مقابله با فقر و تورم بیش از پیش افزایش دهد. معترضان دولت فرناندز به تورم فزاینده و بدهی خارجی سرسام‌‌آور اعتراض داشتند. در دو ماه گذشته دو متحد میانه‌رو دولت را ترک کرده‌اند. این کشور پهناور آمریکای جنوبی که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان سویا و ذرت در جهان است، با تورم ۶۰درصدی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. همزمان با افزایش قیمت جهانی گاز، ذخایر ارزی این کشور کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرده است و موجب شده پول ملی این کشور تحت فشار قرار بگیرد. هفته گذشته رئیس صندوق بین‌المللی پول از تعهد تازه دولت آرژانتین به این نهاد خبر داد و گفت این نهاد بین‌المللی تمام توان خود را برای کمک به کنترل تورم آرژانتین به کار خواهد گرفت.
 
 

p06 copy

اعتراضات در بوینس‌آیرس

روز شنبه معترضان به وضعیت بغرنج اقتصادی آرژانتین در پایتخت این کشور به سمت کاخ ریاست‌جمهوری راهپیمایی کردند. معترضان به دولت آلبرتو فرناندز به افزایش سطح قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خود اعتراض دارند. هم‌زمان پزوی آرژانتین شاهد کاهش ارزش بوده است. همزمان با این اعتراضات رئیس‌جمهور آرژانتین در یک سخنرانی به مناسبت سالگرد استقلال این کشور، خواستار اتحاد میان احزاب سیاسی برای عبور از این بحران شد. او افزود: «تاریخ به ما می‌آموزد اینکه باید در سخت‌ترین لحظات مقاومت کنیم خود نوعی ارزش است.» او افزود: «کشوری که اقتصادی با ذخایر ارزی پایین و تورم سرسام‌آور جهانی‌ دارد به مسوولیت‌پذیری نیازمند است؛ ما باید مسیر تعادل مالی و تثبیت ارز را طی کنیم.» اعتراضات روز شنبه از سوی طیف چپ تندرو صورت گرفته است. این طیف سیاسی خواستار افزایش هزینه‌های دولتی برای کاهش سطح بالای فقر و تورم است.

مشکل آرژانتین کجاست؟

با وجود اینکه مساله تورم در آرژانتین سابقه طولانی دارد، دور تازه افزایش تورم در این کشور ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت انرژی و بدهی‌های خارجی این کشور دارد. سطح ذخایر خارجی دولت آرژانتین در ماه‌های اخیر به دنبال افزایش قیمت جهانی غذا و انرژی در پی حمله روسیه به اوکراین به طرز نگران‌کننده‌ای کاهش پیدا کرده و سطح تورم نیز با افزایش قابل‌توجهی روبرو شده است. درحالی‌که قیمت دلار آمریکا در بازار غیررسمی به 270 پزو رسیده است، نرخ اصلی رسمی ارز در سطح 127 پزو میخکوب شده است. این کشور در ابتدای سال جاری میلادی بر سر یک برنامه 44میلیارددلاری با صندوق بین‌المللی پول به توافق رسیده بود. با این حال بسیاری صندوق بین‌المللی پول را به خاطر سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی مقصر می‌دانند.

 
 

خواسته معترضان تندرو

بخش اصلی اعتراضات روز شنبه از سوی طیف تندروی چپگرا صورت گرفت. در خیابان‌های بوینس آیرس، هزاران معترض بعدازظهر شنبه با بنرهایی با مضمون «فرار از صندوق بین‌المللی پول» و «بیرون، سرمایه، بیرون» راهپیمایی کردند. راهپیمایان از دولت انتقاد کردند و خواستار عدم پرداخت بدهی شدند. خوان کارلوس جوردانو، یک سوسیالیست نماینده پارلمان آرژانتین که در راهپیمایی حضور داشت، گفت: «یک بحران عظیم در کشور ما وجود دارد. آرژانتین یک نیمه‌مستعمره سرمایه‌داری در زنجیرهای صندوق بین‌المللی پول است. امروز ما اینجا هستیم تا بگوییم که به استقلال دوم نیاز داریم. آرژانتین باید روابط خود را با صندوق بین‌المللی پول که امپراتوری اسپانیایی قرن بیست‌و‌یکم است، قطع کند.» از سوی دیگر مارسلو رامال، عضو حزب کارگران این کشور گفت: «استعفای وزیر اقتصاد نشان داد که یک فروپاشی اقتصادی و مالی وجود دارد که بر زندگی کارگران و کل جمعیت تأثیر می‌گذارد. ما باید در نظر داشته باشیم که امسال با دستمزدهایی که به سرعت افزایش نمی‌یابند، تورم 80 تا 90درصدی خواهیم داشت.»

استعفای وزیر اقتصاد

دولت فرناندز یک هفته پیش با استعفای ناگهانی مارتین گوزمان، وزیر میانه‌روی اقتصاد، یکی از متحدان نزدیک رئیس‌جمهور که رهبری مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول را بر عهده داشت، دچار آشفتگی شد. به جای وزیر مستعفی، سیلوینا باتاکیس اقتصاددان جایگزین او شد. این اتفاق نگرانی سرمایه‌گذاران از تغییر به سمت یک سیاست اقتصادی سخت‌گیرانه‌تر را افزایش داد. او روز دوشنبه اعلام کرد که کاهش کسری مالی بالای این کشور را در دستور کار قرار خواهد داد و با تعهد به «نظم و تعادل» برای مهار مارپیچ تورم، افت بازارها و فشار فزاینده بر پزو تلاش خواهد کرد. او در ادامه افزود آرژانتین به سمت نرخ‌های بهره مثبت حرکت خواهد کرد، برنامه‌های خود را برای کاهش یارانه‌های انرژی و پایبندی به اهداف توافق‌شده با صندوق بین المللی پول (IMF) تداوم می‌بخشد. وزیر اقتصاد جدید متعهد شد که از تولید و صادرات حمایت کند اما بر اهمیت حفظ ذخایر دولت نیز تاکید کرد. در‌حالی‌که اعتراضات به رابطه با صندوق بین‌المللی پول در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است، وزیر جدید به این اعتراضات پاسخ داد و گفت: «ما باید از توان پرداخت بدهی دولت دفاع کنیم. و این ربطی به تحمیل‌های صندوق بین‌المللی پول ندارد.»

اخبار مثبت رئیس IMF

روز چهارشنبه هفته گذشته، رئیس صندوق بین‌المللی پول، در توئیتی نوشت با سیلوینا باتاکیس، وزیر اقتصاد جدید آرژانتین درباره کمک 44میلیارددلاری به این کشور گفت‌وگو کرده است. استعفای ناگهانی وزیر اقتصاد پیشین آرژانتین نگرانی‌هایی را در مورد تغییر رویه به سمت سیاست‌های پوپولیستی و افزایش هزینه‌های دولتی در آرژانتین که با تورم بسیار بالا دست‌‌و‌پنجه نرم می‌کند، برانگیخت. با این حال جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، می‌گوید جهان  به سرعت در حال تغییر است. وزیر اقتصاد جدید آرژانتین متعهد شد که برای دستیابی به اهداف برنامه‌ صندوق بین‌المللی پول به طور سازنده با صندوق همکاری کند. او در ادامه وعده داد که متخصصان صندوق بین‌المللی پول به مسوولان آرژانتینی در کنترل تورم فزاینده این کشور کمک خواهند کرد. رئیس صندوق بین‌المللی پول در پایان سخنانش گفت وزیر جدید هدف انضباط مالی را درک می‌کند و همچنین می‌داند که اگر می‌خواهید به فقرا کمک کنید، نمی‌توانید در شرایطی باشید که تورم در حال تاختن است.

منبع: دنیای اقتصاد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار