ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

امارات متحده عربی به دلیل ارتباط مستمر خود با روسیه در تیررس ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بوده است و تلاش های غرب برای تحت فشار قرار دادن مسکو از نظر اقتصادی در پاسخ به جنگ این کشور با اوکراین را ناکام گذاشته است. اما اکنون برخی از تعدیل‌های احتمالی در سیاست خارجی ابوظبی می‌تواند در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد گسترش جنگ اسرائیل علیه غزه در سراسر منطقه، کمی تصویر را تغییر دهد.

در اوایل سپتامبر نمایندگانی از بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا از امارات متحده عربی بازدید کردند تا نگرانی های خود را در مورد پیوندهای این کشور خلیج فارس با روسیه بیان کنند. به طور خاص دولت‌های غربی سعی کرده‌اند از دسترسی روس‌ها به برخی محصولات با کاربرد دوگانه مانند تراشه‌های کامپیوتری و قطعات الکترونیکی که می‌توانند برای تقویت ماشین جنگی روسیه استفاده شوند، جلوگیری کنند.

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا آئروموتوس چندین پهپاد و فناوری رباتیک را برای واردکنندگان روسی در پی آغاز جنگ جاری در اوکراین ارسال کرده است. واشنگتن هولم الصحرا را به اتهام ارسال تقریباً ۱۹۰۰۰۰ دلار نیمه هادی که از ایالات متحده و مشمول کنترل صادرات ایالات متحده و همچنین ماشین آلات، الکترونیک و اپتیک برای شرکت های روسی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بود، تحریم کرد.

اگر امارات مجوزهای صادراتی را ارائه کند، این اقدام نشان می‌دهد هزینه‌های عدم انطباق با خواسته‌های غرب بیش از مزایای حداقل بخشی از تجارت آن با روسیه است

اندکی پس از سفر ماه سپتامبر مقامات غربی به امارات، بلومبرگ نیوز گزارش داد که مقامات اماراتی در حال بررسی ارائه مجوزهای صادراتی برای برخی فناوری ها از جمله نیمه هادی ها هستند. ابوظبی هنوز این اقدامات را اعمال نکرده است. چنین اقدامی در صورت وقوع، نه تنها به دلیل فشارهای فزاینده از سوی غرب، بلکه به دلیل تهدیدات فزاینده جنگ اسرائیل و حماس که به سایر بخش‌های خاورمیانه سرایت می‌کند، خواهد بود. به گفته کارشناسان در این سناریو، امارات متحده عربی می خواهد روابط خود را با ضامن امنیت نهایی خود یعنی ایالات متحده آمریکا تقویت کند.

«مارک کاتز» استاد دانشگاه جورج میسون گفت: اگر امارات مجوزهای صادراتی را ارائه کند، این اقدام نشان می‌دهد هزینه‌های عدم انطباق با خواسته‌های غرب بیش از مزایای حداقل بخشی از تجارت خود با روسیه است.

وی افزود: این اقدام همچنین نشان‌دهنده این است که امارات نمی‌خواهد به روابط خود با آمریکا آسیب وارد کند، به‌ویژه زمانی که احتمال درگیری گسترده‌تر خاورمیانه از جمله ایران در حال افزایش است و امارات می‌خواهد از حمایت آمریکا در برابر تهران برخوردار باشد.

مقامات در امارات جهت حفظ روابط خود با غرب، نگران تعمیق همکاری مسکو با تهران هستند

حتی اگر امارات مجوزهای کنترل صادرات را ارائه کند، مشخص نیست که این امر تا چه اندازه در روابط امارات و روسیه مشکل ایجاد می کند. مسکو احتمالاً درک می کند که امارات متحده عربی تحت فشار غرب این حرکت را انجام خواهد داد. علاوه بر این، این اقدام ممکن است همکاری امارات و روسیه را کاهش دهد، نه از بین ببرد.

مسکو می‌خواهد همکاری‌هایی را که می‌تواند با امارات متحده عربی حفظ کند. شاید چنین مجوزهای صادراتی بتواند به پیشبرد منافع ابوظبی کمک کند - هم از نظر شهرت آن به عنوان یک مرکز تجاری در خاورمیانه و هم از نظر نگرانی های امنیت ملی آن در رابطه با پیمان روسیه و ایران. «گوردون گری»، سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در تونس در این ارتباط گفت: «ارائه مجوزهای صادراتی به تقویت این ایده کمک می کند که امارات مکانی قابل اعتماد برای انجام تجارت است.

امارات از انگیزه های سیاسی و اقتصادی قوی برای حفظ روابط خوب با ایالات متحده و اتحادیه اروپا برخوردار است. این کشور همچنین بدون شک نسبت به اتحاد نظامی رو به رشد بین روسیه و ایران مشکوک است و می خواهد از امنیت ملی خود در برابر ایران محافظت کند. مقامات امارات نگران تعمیق همکاری مسکو با تهران هستند - تا حدی به دلیل بازیگران غیردولتی که تهران از آنها حمایت می کند و تا حدی به دلیل فعالیت های پهپادی و موشک های بالستیک آن - و نگران پتانسیل آنها برای تشدید بحران های امنیتی خاورمیانه هستند.

امارات و سایر کشورهای خلیج فارس در مورد آسیب رساندن به روابط خود با روسیه مشاق نیستند

بر اساس گزارش‌ها، روسیه پهپادها و سایر سیستم‌های تسلیحاتی را برای جنگ در اوکراین از ایران تامین می‌کند. از دیدگاه ابوظبی، این وابستگی همراه با سطوح پایین‌تر همکاری با امارات، ممکن است منجر به گرایش بیشتر روسیه به سمت تهران در رابطه با موضوعات بحث‌انگیز در روابط ایران و امارات شود که می‌تواند برای اماراتی‌ها مشکل‌ساز باشد.

با این حال، برخی کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا ابوظبی واقعاً چنین مجوزهای صادراتی را برای جلب رضایت واشنگتن و دیگر پایتخت‌های غربی ارائه خواهد کرد. «عماد حرب»، مدیر تحقیقات و تحلیل در مرکز عربی واشنگتن دی سی ر این ارتباط گفت: «امارات و سایر کشورهای خلیج فارس در مورد آسیب رساندن به روابط خود با روسیه چندان مشتاق نبوده اند. اگر واقعاً امارات این کنترل ها را اعمال کند، تصمیم به دلایل ژئوپلیتیکی خواهد بود - به نظر می رسد که از خواسته های ایالات متحده و اتحادیه اروپا تبعیت می کند. اما حتی اگر کنترل‌هایی را تحمیل کند، راه‌هایی برای دور زدن آنها توسط شرکت‌ها و افرادی وجود دارد که بیشتر نگران منافع تجاری و تجاری خود هستند.

وی افزود: امارات همیشه می تواند ترتیبی دهد که این فناوری را از طریق ایران بفروشد که روابط خوبی با روسیه دارد و احتمالاً مشتاق کمک به مسکو برای دور زدن تحریم ها خواهد بود.