طبق گزارشی که در این خصوص خبرگزاری یورونیوز منتشر کرده، بایدن به عنوان رییس‌جمهوری مستقر تا روز سه‌شنبه برای به دست آوردن نامزدی حزب دموکرات نیاز به ۱۹۶۸ رای داشت که در انتخابات ایالت جورجیا، تعداد آرایش از این میزان فراتر رفت و دیگر نیازی به نتایج انتخابات می‌سی‌سی‌پی، واشنگتن و جزایر ماریانای شمالی ندارد. بایدن ۸۱ساله پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ایالت جورجیا اعلام کرد: ما اکنون در برابر یک انتخاب در مورد آینده کشور قرار داریم. آیا مقاومت کرده و از دموکراسی خودمان دفاع می‌کنیم یا اجازه می‌دهیم دیگران آن را نابود کنند؟ آیا حق تصمیم‌گیری و حفظ آزادی‌های خود را دوباره برقرار می‌کنیم یا به افراط‌گرایان اجازه می‌دهیم آن را مصادره کنند؟
دونالد ترامپ نیز برای قطعی شدن نامزدی‌اش از طرف جمهوریخواهان به ۱۲۱۵ رای نیاز داشت که در نتیجه انتخابات مقدماتی روز سه‌شنبه در چهار ایالت از جمله جورجیا به آن دست یافت. او نیز پس از رقم خوردن پیروزی‌اش در انتخابات درون‌حزبی، تصریح کرد: برای جشن گرفتن وقت نداریم، در عوض باید تمرکز خود را بر شکست بایدن بگذاریم، زیرا او بدترین رییس‌جمهوری تاریخ ایالات متحده است.
وی مدعی شد: ما شخم می‌زنیم عزیزم، شخم. مرزهای خود را می‌بندیم. کارهایی را انجام می‌دهیم که هیچ‌کس تا به حال ندیده است. ما می‌خواهیم اقتصاد کشورمان را به بهترین اقتصاد جهان تبدیل کنیم.


تکرار تاریخ
در حالی که از ۷۰ سال گذشته به این سو برای نخستین‌بار است که دو رقیب ریاست‌جمهوری قرار است دوباره با یکدیگر رقابت کنند، روز گذشته روزنامه گاردین در خصوص رقابت نهایی میان بایدن و ترامپ گزارش داده که در ایالت‌هایی که انتخابات در آنها برگزار شده است، شاهد آرای اعتراضی به بایدن و ترامپ بوده‌ایم؛ به طوری که یکی از رای‌دهندگان به صراحت اعلام کرده، من یک رای اعتراضی علیه بایدن بابت جنگ غزه داده‌ام، زیرا این جنگ وحشتناک است و عملکرد بایدن باعث شده تا از کشورم خجالت بکشم. از طرف دیگر افرادی نیز بودند که به ترامپ رای اعتراضی داده و سایر نمایندگان جمهوریخواه را به جای او ترجیح داده‌اند. با این حال آنچه مشخص است دوباره در یک انتخابات جنجالی و سرنوشت‌ساز دوباره بایدن و ترامپ در برابر هم قرار می‌گیرند. انتخاباتی که به گفته برخی از تحلیلگران به طور قطع از انتخابات سال ۲۰۲۰ جنجالی‌تر خواهد شد و از هم‌اکنون باید شاهد باشیم که دو طرف حملات خود را به یکدیگر تشدید کنند.
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز در خصوص رقابت نهایی میان بایدن و ترامپ در گزارشی آورده است: به طور کلی انتظار می‌رود رقابت مجدد میان بایدن و ترامپ منعکس‌کننده مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ باشد. این در حالی است که ترامپ این بار با ۹۱ اتهام جنایی مربوط به پرونده‌هایی مبنی بر توطئه برای زیر سوال بردن نتایج انتخابات همان سال، ‌ایفای نقش اصلی در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ علیه کنگره ایالات متحده و مخفی کردن غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی‌شده کاخ سفید وارد کارزار انتخاباتی اصلی این دوره رقابت‌ها خواهد شد.
بایدن همچون دوره قبلی با هدف قرار دادن ترامپ و انتقاد از شخصیت دیکتاتور‌مآبانه و همچنین اقتصاد متوسط دوران ریاست‌جمهوری وی، به این دور از کارزار انتخاباتی پیوسته و بر‌خلاف ترامپ با رقبای جدی مواجه نبوده است. با این حال مخالفت‌های اصلی با بایدن ناشی از نگرانی‌های عمومی‌تر درون‌حزبی نسبت به سن او و خشم مترقی‌ها از حمایت دولت آمریکا از رژیم اسرائیل در طول جنگ در غزه است.
از طرف دیگر بایدن همزمان با مساله پرونده فساد فرزندش نیز مواجه است. از این رو هر دو رقیب انتخاباتی ضمن مخالفان و موافقانی که دارند، با آرای اعتراضی نیز از سوی طرفداران دموکرات و جمهوریخواه هم مواجه هستند.
طبق گزارشی که نشریه پالیتیکو منتشر کرده است: انتظار می‌رود رقابت دوباره بایدن و ترامپ گران‌ترین و در عین حال بدترین رقابت انتخاباتی در تاریخ سیاسی مدرن آمریکا باشد، زیرا هر دو نفر با مخالفانی مواجه هستند با این تفاوت که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دونالد ترامپ هم‌اکنون وضعیت بهتری نسبت به بایدن دارد.
بایدن ۸۱ساله و ترامپ ۷۷ساله مسن‌ترین نامزدهای ریاست‌جمهوری در تاریخ هستند، اما براساس نظرسنجی‌های عمومی، سن بالای بایدن چالش بیشتری برای وی ایجاد کرده است، زیرا در حالی که ۱۵ درصد از جمهوریخواهان معتقدند ترامپ پیرتر از آن است که بتواند بار دیگر رییس‌جمهوری آمریکا شود، اکنون اکثریت رای‌دهندگانی که در سال ۲۰۲۰ از بایدن حمایت کردند، می‌گویند که او برای رهبری موثر کشور بسیار پیر است. این در شرایطی است که گاف‌ها و اشتباهات مکرر بایدن نیز به چالش سن بالای او دامن زده و برخی از دموکرات‌ها نگران هستند با شروع مناظرات انتخاباتی این مساله تبدیل به کابوسی برای بایدن و حزب دموکرات برای انتخابات ۱۵ آبان سال آینده باشد.